عصر بازار

سرپرست پژوهشکده بیمه

برای سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه ایران، به‌طور کلی منع قانونی وجود ندارد

عصر اعتبار- الزامات، چالش‌ها و استانداردهای ورود رقبای خارجی به بازار بیمه کشور و حضور شرکت‌های بیمه ایرانی در صحنه رقابت بین‌المللی توسط سرپرست پژوهشکده بیمه در پانل تخصصی بیمه ویژه نهمین همایش بانک، بورس و بیمه مورد بررسی قرار گرفت.

برای سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه ایران، به‌طور کلی منع قانونی وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دکتر صفری سرپرست پژوهشکده بیمه در این پانل تخصصی، ابتدا به سرفصل تحولات مهم بازار بیمه کشور طی دو دهه اخیر پرداخت و به مواردی چون تأسیس شرکت‌های بیمه خصوصی، خصوصی‌سازی برخی شرکت‌ها، آزادسازی تعرفه‌ها، تدوین آئین‌نامه‌های جدید نظارت مالی، توانگری مالی، گزارشگری و افشای اطلاعات و همچنین تحریم صنعت بیمه، برجام و رفع تحریم‌ها و سرانجام حضور هیأت‌های مذاکره کننده خارجی در بیمه مرکزی اشاره کرد.
    وی رشد و توسعه صنعت بیمه و بازار و همچنین افزایش رقابت داخلی را نتیجه تحوالات یاد شده دانست و گفت: نتیجه این تحولات به‌طور مشخص می‌تواند رشد عرضه بیمه در بازار کشور و افزایش رقابت باشد.
    سرپرست پژوهشکده بیمه پیرامون قوانین و مقررات تأسیس و فعالیت شرکت‌های خارجی در بازار کشور و همچنین مقررات فعالیت شرکت‌های داخلی در عرصه بین‌المللی گفت: راهنمای سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه ایران منتشر شده است و مقررات و قوانین موجود حاکی از آن است که به‌طور کلی منع قانونی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار بیمه کشور وجود ندارد.
    وی در عین حال به بررسی برخی چالش‌های قانونی و مقرراتی که نیازمند رفع خلاء و رفع ابهام در مقررات می‌باشد پرداخت و افزود آئین نامه 69 در مورد کنترل توانگری مالی شرکت‌های خارجی متقاضی ورود به بازار کشور مسکوت است.
    دکتر صفری متذکر شد که مقررات لازم برای تاسیس دفاتر ارتباطی وجود دارد اما تدوین آئین‌نامه‌ای اختصاصی و شفاف برای فعالیت و انحلال دفاتر ارتباطی و همچنین تدوین ضوابط مشخص برای نقل و انتقال سرمایه‌گذاری خارجی و سود حاصل از آن به خارج در صنعت بیمه را ضروری دانست.
    وی پس از طرح خلاء‌های یاد شده به برخی ابهامات در قوانین و مقررات با ذکر چند مثال اشاره کرد و گفت: مثلا بر اساس ماده 35 قانون تأسیس، مجوز واگذاری سهام مؤسسات بیمه ایرانی به اتباع خارجی تا 20 درصد و با کسب اجازه از بیمه مرکزی داده شده است اما مشخص نیست که این 20 درصد مربوط به سقف سهامداری هر یک از سهامداران خارجی است و یا مجموع آنان را دربر می‌گیرد و چنانچه منظور مجموع آن‌ها باشد، مشخص نشده که محدودیت مالکیت فردی به چه ترتیبی است.
    سرپرست پژوهشکده بیمه همچنین به ابهام در تصمیم‌گیری پیرامون برخی تفاوت‌های موجود در قوانین پرداخت و خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 35 قانون تأسیس بیمه مرکزی، انتقال بیش از 49 درصد سهام مؤسسات بیمه ایرانی به اتباع خارجی ممنوع است در حالی که بر اساس قانون تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، خارجیان مجاز به سرمایه‌گذاری تا 100 درصد در صنایع مختلف هستند.
    دکتر صفری که مسئولیت گردانندگی این پانل تخصصی را برعهده داشت پیرامون اقدامات انجام شده و در دست اجرای پژوهشکده بیمه نیز گفت: این پژوهشکده نتایج مطالعه و پژوهش پیرامون مقررات، استانداردها و آئین‌نامه ها در زمینه توانگری مالی، ذخایر فنی، سرمایه‌گذاری، اوراق بهادارسازی ریسک‌های بیمه‌ای، تدوین شرایط عمومی برخی بیمه‌نامه‌های مهم و مطالعه بازار بیمه را ارایه کرده است.
    وی افزود: در انتقال دانش و آموزش نیز از طریق مدرسان داخلی و یا شرکت‌های خارجی نظیر JLT ، ویلیس، سوئیس‌ری، زوریخ‌ری، آکادمی ملی هند، MII مالزی، ایشن‌ری، توماس کوپر انگلستان، آر اف آی بی انگلستان و برخی دانشگاه‌های خارجی نظیر دانشگاه لوون بلژیک و موناش استرالیا تلاش نموده همچنین در زمینه تولید دانش و اطلاعات نیز از طریق انتشار کتاب و نشریات در پی ایفای مأموریت‌های خود بوده‌ایم.
    دکتر صفری در ادامه به تشریح نقش پژوهشکده در ارتقای تعاملات بین‌المللی پرداخت و مواردی چون شناسایی نیازهای بازار داخلی و راهنمایی شرکت‌های خارجی، انطباق و طراحی محصولات بیمه‌ای رایج در بازار بیمه و بازار سرمایه با تأکید بر نیازهای داخلی، مطالعه بازارهای خارجی و نیازهایی که توسط شرکت‌های داخلی قابل تأمین است، بررسی و تحلیل الزامات و استانداردهای بین‌المللی برای ورود شرکت‌های داخلی به بازارهای بین‌المللی، انتقال تکنولوژی مدیریت ریسک، تبیین و تحلیل الزامات، استانداردها و موانع برای متقاضیان خارجی برای حضور در ایران و متقاضیان داخلی برای حضور در عرصه بین‌المللی را مطرح کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو