عصر بازار

بیمه آسیا پیشگام درمدیریت برند

عصر اعتبار- آنچه شرکت های بیمه و موسسات مالی را از سایر سازمان ها متمایز می سازد، وجود بخش های متعدد اجرایی، شرکتهای زیرمجموعه و محصولات و خدمات مختلفی است که این کمپانی ها به مخاطبان ارائه می کنند.

بیمه آسیا پیشگام درمدیریت برند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار»،  بنابراین به عنوان اولین چالش و یا نخستین مساله ای که در بحث برندسازی مورد توجه است این مسئله است که این بخشها و زیرمجموعه ها یک تصویر واحد را در راستای یک هویت واحد برند ارائه نمی کنند که این مسئله باعث تشتت و پراکنده ساختن ذهن مشتریان نسبت به ساختار واحد شرکتهای بیمه ای میشود. حتی در برخی موارد پیامهای ارتباطی آنها ارتباط قدرتمندی با کلیت شرکت مادر ندارد. این مسئله باعث خواهد شد که بخش های مختلف شرکتهای بیمه ای و خدمات مالی به صورت جزء به جزء و جدا از هم ادراک شود.

    بنابراین یک برند قدرتمند همواره سعی دارد تا پیامهای شرکت را به سمت ارتباطات واحد و صدای یکسان و در یک فرآیند سامان یافته منتقل کند تا بدین وسیله باعث افزایش قدرت "برند" و در نهایت کسب و کار  خواهد شد. از این منظر شرکتهای بیمه نیز از رعایت اصول برندسازی همانگونه که اشاره شد مستثنی نیستند و نیازمند ارائه پیامی همگون در همه ی اجزا و زیرمجموعه های خود هستند.

    همانطور که شما نیز به درستی اشاره کردید، "بیمه آسیا" به عنوان یکی از پیشگامان عرصه مدیریت برند در میان رقبا، ضوابط و ملاکهای مختلفی را در این حوزه را برای نیل به موفقیت مد نظر داشته که برخی از آنها را برخواهم شمرد:

    1- اولین مساله، ممیزی(Audit) و تحت نظر داشتن پیام هایی است که از سمت بیمه آسیا و سایر زیرمجموعه های آن به سمت مخاطبان دریافت ارسال میشود. جایگاه سازی برند بیمه آسیا، همواره مرهون استفاده از ابزارهای استراتژیکی است که باعث شده قول برند( Brand Promise) به درستی  و به صورت واحد به مخاطب ارائه میشود. در این فرآیند همواره پیامهایی که به مخاطب ارسال میشود و ادراکات آنها توسط ابزارهای تحقیقات بازاریابی رصد شده و در صورت وجود نقصان در آنها، سعی در تصحیح آن میشود.در حقیقت آنچه مخاطبان و مشتریان بالقوه و بالفعل برند آسیا از آن دریافت می کنند عمل به وعده ای است که در لایه اصلی و مرکزی برند آسیا ( Brand Core ) طراحی و تدوین شده است.

    2- نکته بعدی در برنامه مدیریت برند شرکت آسیا، طراحی دقیق لحن ارتباط با مخاطبان است. یکی از نکات مهمی که باعث میشود مشتریان درک یکسانی از برند بیمه آسیا  داشته باشند لحن و آوای ( Brand Tone ) مشترک در تمام نقاط تماسی (Touch Point ) است که آنها به نوعی بیمه آسیا را درک و لمس می کنند. این مساله شامل تمام نقاط تماس ارتباطی ( مانند برنامه های تبلیغی و ابزارهای بازاریابی ) و نقاط تماس کارکردی ( مانند محصولات و خدمات شرکت بیمه ) میشود. این نکته به ویژه در نقاط تماس ارتباطی مساله بسیار حساسی است. گاهی شاهد هستیم که شرکتهای بیمه ای با توجه به تغییر در مدیریت روابط عمومی یا حتی پیمانکاران تبلیغاتی و به خاطر ارائه یک برنامه تبلیغاتی و روابط عمومی به اصطلاح خلاقانه تر، تبلیغاتی میسازند که در اصطلاح عامه، اصلا در شأن و جایگاه آن شرکت نیست. این آسیب به جهت عدم تمرکز و یا عدم تبیین لحنی است که یک برند باید با مخاطبانش گفتوگو کند. در بیمه آسیا علاوه بر آنکه نظارت و حساسیت خاصی در زمینه انتخاب نقاط تماس ارتباطی وجود دارد، محتوای آن نیز کاملا مطابق با لحنی استاندارد بیمه آسیا است.

    3-  در نهایت نکته مهم دیگر تمرکز بر  وضوح و برجستگی (Brand Salience) برند بیمه آسیاست. همانگونه که میدانید، مشتریان در معرض صدها و بلکه هزاران پیام در طول روز هستند. که بخشی از این پیامها متعلق به رقبای بیمه آسیا است. سعی کردیم ضمن رعایت استانداردهای برشمرده شده، نام و هویت برند بیمه آسیا به اندازه کافی شاخص شود تا از این همهمه و شلوغی گذر کند و پیاممان را به درستی به مخاطبان برسانیم.این موارد نکات برجسته و مهمی بود که در حوزه برندسازی در این مقال امکان بیان آنها بود اما همانطور که میدانید مسائل مربوط به علم برندسازی در حوزه شرکتهای بیمه و مالی مبحث بسیار گسترده ای است.

    اما نکته پایانی که باید به آن اشاره کنم حرکت به سوی فضای مطلوب در کل صنعت بیمه در این زمینه است که فعلا تا نقطه آرمانی فاصله داریم هرچند حرکتهای ارزنده ای نیز انجام شده است. برای مثال در چند وقت اخیر، شرکت بیمه آسیا، کتابچه هویت برند خود را در قالب برنامه های بهبود مستمر، بهسازی و تجدید کرده است. شاید این مسئله بتواند برای شرکتهای محترم دیگر بیمه ای قدم نخست برای رساندن پیام واحد به مخاطبانشان باشد.

    نویسنده: محمود افشاری، مدیر روابط عمومی بیمه آسیا
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی