عصر بازار

ثبات مالی؛بستر رشد اقتصادی پایدار

بانک ها مشکل چندانی برای اجرای IFRS ندارند

عصر اعتبار- قائم مقام بانک صادرات گفت: بانک ها مشکل چندانی برای اجرای استاندارد IFRS ندارند بلکه بیشتر اختلاف نظر در مراجع است که هر مرجعی یک نظری می دهد.

بانک ها مشکل چندانی برای اجرای IFRS ندارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار»، حمید تهرانفر در دومین روز از بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی که در مرکز همایش های صدا و سیما در حال برگزاری است در میزگرد تخصصی اصلاح صورت های مالی بانک ها، اظهار داشت: سخنانم را با نقل قولی از یکی از متجرم های مطرح کشور آغاز می کنم، این مترجم می گفت «فن ترجمه فن سر به دیوار کوفتن است. برخی اوقات برای پیدا کردن یک لغت چندین هفته زمان می برد». بحث نظارت هم اینطور است. نظارت بانک مرکزی سر به دیوار کوفتن است نه اینکه کار سختی باشد بلکه مدعی زیاد دارد و هرکسی از هر مرجعی به این حوزه وارد شده و در نتیجه در کار اخلال ایجاد می شود.

    تهرانفر به وقایع اخیر نظام بانکی و بی اعتمادی به موسسات غیرمجاز اشاره کرد و گفت: برای نظارت باید اهداف و قواعد کلی تدوین شود تا نظارت به خوبی صورت گیرد. این امکان وجود ندارد هرکسی از هر نهادی در کار بانک مرکزی دخالت کند.

    معاون سابق نظارتی بانک مرکزی همچنین به اختلاف نظر تغییر صورت های مالی از نقدی به تعهدی اشاره کرد و افزود: آن زمان هم به نظرات توجه نشد. تنها چند برگ کاغذ بدون مهر و نشان به بانک ها ابلاغ شد و درنهایت وضعیت کنونی بوجود آمد.

    وی تصریح کرد: اگر از دید بین المللی به IFRS نگاه کنیم اینطور برداشت می شود که ایران اصلا هیچ استانداردی را رعایت نمی کند. ولی ما بحثمان چه زمانی که در بانک مرکزی مسوولیت داشتم و چه هم اکنون  این است که موضوع بر سر استانداردهاست نه اینکه ما هیچ قانون و استانداردی در داخل نداریم.

    تهرانفر گفت: در صورت بررسی از سوی خارجی ها مشاهده می شود که در بانکداری تفاوت چندانی با بانک های دنیا نداریم ولی چون ورود نمی کنند این اختلاف بزرگ رخ می دهد.

    وی با بیان اینکه در روابط کارگزاری نمی دانیم بسیاری از مشکلات را چطور حل کنیم، ادامه داد: چون اختلاف نظر وجود دارد. زمانی که آقای بدری از دانشگاه شهید بهشتی برای اصلاح صورت های مالی با بانک مرکزی همکاری خود را آغاز کرده اند، اشتیاق زیادی وجود داشت. شاید همکاران بانکی درگیر مسائل بانکی شوند و نتوانند وقت کافی بگذارند ولی این آقایان با اشتیاق و اطلاع کامل کار را انجام دادند.

    معاون سابق نظارتی بانک مرکزی گفت: بالاخره استانداردهای IFRS را نمی توانستیم از دم اجرا کنیم بلکه باید با استانداردهای داخلی تطبیق انجام می شد که البته هم اکنون این کار صورت گرفته است. هم اکنون مبنای خوبی برای اصلاح ایرادات در آینده و دستیابی به گزارش های شفاف از بانک ها وجود دارد.

    تهرانفر در ادامه با بیان اینکه جریانی در جهان وجود دارد که همه از آن پیروی کرده اند و ماهم باید آنرا انجام دهیم، گفت: مقاومت دربرابر تغییرات در برخی مواقع بعنوان مانع عمل می کند. هیچکس تردید ندارد این استاندارها برای بانک ها حیاتی است.

    وی افزود: هر چقدر از IFRS بترسیم و فرار کنیم مثل جریان فضای مجازی می شود. در تلویزیون و رسانه ها اکثر مردم از فضای مجازی بد می گویند ولی همه استفاده می کنند اینکه بگوییم بده و استفاده نکنیم به مراتب بدتر از ورود و اصلاح ایرادات است.

    معاون سابق نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: اصول این استادندارد ها خوب طراحی شده و مبنای آن نیز در بانک ها خوب  آغاز شده است. بانک ها مشکل چندانی برای اجرای این استانداردها  ندارند بلکه بیشتر اختلاف نظر در مراجع است که هر مرجعی یک نظری میدهد.

    وی ابراز امیدواری کرد که روزی برسد که برای همیشه این اختلاف نظرها تمام و مشخص شود که بانک مرکزی مسوول این امور است. هر جا مخاطب بانک ها باشد قطعا مسوول بانک مرکزی است .

    تهرانفر گفت: مرجع نظارت بر بانک ها گم شده است! معلوم نیست بانک مرکزی  یا سازمان بازرسی کل کشور  یا وزارت امور اقتصادی و دارایی مرجع است؟

    وی با اشاره به اجرای استانداردهای IFRS در سال اول گفت: بانک ها در سال اول صورت های مالی را به دو روش جدید و قدیم اعلام کردند و این موضوع تمرینی برای حل ایرادات است.

    تهرانفر با تاکید براینکه این استاندارد شفافیت در نظام بانکی را بسیار بالا می برد و ما را به جریان حرفه ای بانکداری هدایت می کند، تصریح کرد: هنوز بسیاری از مسایل مشارکت مدنی و فروش اقساطی را بعد از گذشت چند سال اصلاح می کنیم طبیعی است که این استانداردها هم در آینده کم و زیاد می شود ولی اصل را باید بپذیرم و اجرا کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو