عصر بازار

منابع آمریکایی؛

دسترسی ایران به سوئیفت قطع نمی‌شود

عصر اعتبار- در حالیکه دونالد ترامپ وعده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را مطرح کرده است، مقامات ارشد وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت فشارهای خارجی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که دسترسی ایران به سوئیفت را قطع نکنند.

دسترسی ایران به سوئیفت قطع نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن فری‌بیکن به نقل از منابع آگاه گزارش داد مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، را برای عدم قطع دسترسی ایران به سوئیفت متقاعد کرده‌اند.

    چندین مقام آگاه آمریکایی در گفتگو با روزنامه «واشنگتن فری‌بیکن» پیش‌بینی کرده‌اند که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، طی روزهای آتی در رابطه با تحریم‌هایی که پیشتر وعده آنها را داده بود، چند "امتیاز بزرگ" به ایران خواهد داد.

    گفته می‌شود که یکی از این امتیازها درباره دسترسی ایران به سامانه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی (سوئیفت) است. به گفته منابع آگاه، مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، را متقاعد کرده‌اند که با ادامه دسترسی ایران به سوئیفت موافقت کند.

    این منابع در گفتگو با واشنگتن فری‌بیکن تایید کرده‌اند که در حالیکه دونالد ترامپ وعده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را مطرح کرده است، مقامات ارشد وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت فشارهای خارجی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که دسترسی ایران به سوئیفت را قطع نکنند.

    واشنگتن فری‌بیکن برای نخستین بار هفته گذشته (اینجا) گزارش داد که دولت ترامپ در حال بررسی اعطای مجوز دسترسی ایران به سوئیفت است. از آن زمان تاکنون گفته می‌شود که مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا پمپئو که خود از ضدایرانی‌ترین مقامات دولت ترامپ به شمار می‌رود، را درباره عدم قطع دسترسی ایران به سوئیفت متقاعد کرده‌اند.

    شکست دولت ترامپ در تحریم نفتی ایران
    علاوه بر این، طبق اظهارات این منابع انتظار می‌رود که دولت ترامپ در یک امتیازدهی دیگر، برای چندین کشور به منظور ادامه خرید نفت از ایران نیز معافیت صادر کند. این در حالیست که پیشتر اعلام شده بود هیچ مجوزی برای معافیت از تحریم‌های نفتی ایران صادر نخواهد شد.

    بر اساس اظهارات منابع آگاه، صدور مجوز برای ادامه خرید نفت از ایران شامل کشورهای چین، هند و کره جنوبی می‌شود که همگی جزو خریداران عمده نفت ایران به شمار می‌روند. این امتیازدهی در حالی صورت می‌گیرد که چند ماه پیش مقامات دولت ترامپ در گفتگو با واشنگتن فری‌بیکن با قاطعیت اعلام کردند که با توجه به تمایل ترامپ برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، صدور معافیت برای ادامه خرید نفت از این کشور جزو گزینه‌های آنها نیست.

    روزنامه واشنگتن فری‌بیکن چندی پیش نیز در گزارشی (اینجا) از چنددستگی و درگیری داخلی در دولت ترامپ بر سر تحریم‌های ایران و حفظ دسترسی تهران به بازارهای مالی بین‌المللی خبر داده بود. بر اساس این گزارش، برخی از مقامات ارشد دولت آمریکا –از جمله آنهایی که به حفظ توافق هسته‌ای ایران امید بسته‌اند– در تلاش هستند تا ارتباط ایران با سوئیفت که مبادلات مالی فرامرزی را فراهم می‌کند، پس از بازگشت تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران، همچنان حفظ شود و در مقابل، برخی اعضای کنگره که از این تلاش‌ها آگاه هستند، قصد ناکام گذاشتن آنها را دارند.

    چند منبع آگاه به واشنگتن فری‌بیکن گفته‌اند مدیران باقیمانده از زمان اوباما و مقامات وفادار به رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا، رهبری تلاشها را در وزارت خارجه برای ملایم کردن تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران [به منظور حفظ برجام] برعهده دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی