عصر بازار

رئیس سازمان امور مالیاتی:

۴۰ اشکال مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصلاح می‌شود

عصر اعتبار- رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: اشکالاتی که در قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده بوده، شناسایی شده و حدود­ ۴۰ بخش در این قانون اصلاح خواهد شد.

۴۰ اشکال مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصلاح می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، سید کامل تقوی نژاد اظهار کرد: با توجه به نامگذاری امسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی و برای تقویت بخش تولید، برنامه‌های مختلفی از جمله تقسیط بدهی‌های مالیاتی تولید کننده ها، بخشودگی مالیاتی تولید کننده ها، کاهش ضرایب مربوط به واحد‌های تولیدی و افزایش ضرایب وارد کنندگان کالا‌هایی که به نوعی کالا‌های مشابه آن در داخل تولید می‌شود، در سازمان مالیاتی اجرا شده است.

    وی ادامه داد: برای تقویت تولید و عبور از شرایط فعلی باید به سمتی برویم که بتوانیم مالیات تولید را کاهش دهیم و در حال حاضر مالیات بر عملکرد واحد‌های تولیدی نسبت به سود آن‌ها 25 درصد است و مطالعات ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در شرایط فعلی این رقم را از 25 درصد به 20 درصد کاهش دهیم.

    تقوی نژاد گفت: حدود 6 هزار میلیارد تومان درآمدی است که ¬دولت در سال جاری برای کاهش نرخ مالیات بر درآمد از دست می‌دهد و ما می‌توانیم از طریق شناسایی مودیان جدید و همچنین مبارزه با فرار مالیاتی با توجه به تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و همچنین موفقیت‌هایی که در طرح جامع مالیاتی داشتیم، می‌توانیم مودیان جدید را با مالیات‌های جدید جایگزین این کاهش درآمد‌ها کنیم.

    40 بخش اشکالات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصلاح خواهد شد
    رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس در حال رسیدگی است، گفت: اشکالاتی که در قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده بوده، شناسایی شده و حدود¬ 40 بخش در این قانون اصلاح خواهد شد.

    وی افزود: در بررسی‌های مجلس و همکاری‌های سازمان مالیاتی، سامانه‌هایی در نظر گرفته شده و همه ¬خرید و فروش‌ها در این سامانه ثبت می‌شود و امکان اجتناب از مالیات و فرار مالیاتی به حداقل می‌رسد یعنی ما هم اکنون با اخذ صورت مالیات فصلی که از واحد‌های مختلف داریم چه در بخش تولید و چه در بخش بازرگانی می‌توانیم تشخیص دهیم که اگر یک فعالیت اقتصادی صورت می‌گیرد طرف دوم معامله چه کسی است.

    تقوی نژاد اضافه کرد: راه اندازی صندوق‌های مکانیزه فروش نیز در مجلس در حال نهایی شدن است و این صندوق‌ها با اتصال فروش به سیستم بانکی کشور از طریق پوزها، امکان فرار مالیاتی را به حداقل می‌رسانند.

    وی با بیان اینکه پرداخت‌های مالیات بر ارزش افزوده به خزانه می‌رود و به خود مردم بر می‌گردد، گفت: در سال جاری 20 هزار میلیارد تومان از محل ارزش افزوده در اختیار دهیاری‌ها و شهرداری‌ها قرار گرفته و صرف توسعه شهر‌ها و مناطق روستایی و عشایری می‌شود.

    رئیس سازمان مالیاتی افزود: حدود 4 هزار میلیارد تومان از مالیات بر ارزش افزوده در اختیار طرح سلامت و بیش از هزار میلیارد تومان برای توسعه ورزش در اختیار بخش اجتماعی و جوانان قرار می‌گیرد و آثار مالیات بر ارزش افزوده در زندگی شهروندان مشاهده می‌شود.

    مودیان می‌توانند پرداخت مالیات را به صورت صددرصد الکترونیکی انجام دهند

    رئیس سازمان مالیاتی در خصوص الکترونیکی کردن مالیات گفت: بیش از 99 درصد اظهارنامه‌های مالیاتی را از طریق سیستم‌های الکترونیکی دریافت کردیم و مودیان می‌توانند پرداخت مالیات را به صورت صد در صد الکترونیکی انجام دهند.

    وی افزود: پرونده اعتراضاتی که در بخش‌های مختلف دنبال می‌شود نیز الکترونیکی شده و قرار شد صددرصد پرونده‌های ما در سامانه طرح جامع مورد رسیدگی و با تکمیل اطلاعاتی که از بخش‌های مختلف هویتی، مکانی، ملکی، پولی، بانکی و معاملاتی دریافت کردیم این اقدام صورت بگیرد.

    تقوی نژاد گفت: از سال آینده با اعمال مدیریت ریسک تلاش می‌کنیم که رابطه مودیان را با ممیزی کم کنیم و مردم دیگر نیاز به مراجعه نداشته باشند و فقط حدود 20 درصد پرونده‌ها را در سازمان مالیاتی مورد بررسی قرار دهیم و بقیه را از طریق خود اظهاری خود مودیان مورد پذیرش قرار دهیم.

    وی افزود: امسال حدود دو میلیون از مودیان ما نیازی به حضور در سازمان مالیاتی برای دریافت برگه‌های تشخیص نداشتند و با توجه به توافقی که صورت گرفته و مالیات مقطوعی برای آن‌ها در نظر گرفته (به خصوص برای اصناف) مالیات آن‌ها کاملا به صورت الکترونیکی مورد محاسبه قرار می‌گیرد و به جای برگه‌های تشخیص، برگه‌های قطعی به محل کسب آن‌ها ارسال می‌شود.

    رئیس سازمان مالیاتی گفت: تلاش می‌کنیم ارتباط با مودیان را به حداقل برسانیم برای همین، میز خدمتی که راه اندازی شده در اکثر ادارات ما فعال و پنجره الکترونیکی برای مودیان در نظر گرفته شده است و ما از نظر شاخص‌های الکترونیکی کردن جزو کشور‌های قابل قبول هستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی