عصر بازار

تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران خبر داد:

ایجاد سازوکار مالی ویژه یک پیروزی سیاسی برای ایران است

عصر اعتبار- تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران گفت: همین که متحدان قدیمی آمریکا در اروپا، سازوکاری برای کمک به ایران در برابر تحریم های شدید ایالات متحده ایجاد می کنند، یک پیروزی سیاسی برای تهران است.

ایجاد سازوکار مالی ویژه یک پیروزی سیاسی برای ایران است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علی واعظ افزود: با این حال، کارآیی این سازوکار ویژه بستگی به عوامل بسیاری خواهد داشت، از جمله اینکه آیا ایران نظام بانکی خود را اصلاح و الزامات FATF را تصویب خواهد کرد یا خیر؟
    وی ادامه داد: همین طور این سوال مطرح است که چگونه بخش خصوصی اروپا وارد تعامل با این سازوکار خواهد شد و آیا کشورهای دیگر خارج از اتحادیه اروپا از این سازوکار برای انجام تجارت با ایران استفاده خواهند کرد یا نه؟ در کنار اینها، چگونگی واکنش واشنگتن نیز مهم خواهد بود.
    این عضو ارشد گروه بین المللی بحران اضافه کرد: اما اگر هدف این است که زمان بیشتری خریده شود تا منطق در واشنگتن غلبه پیدا کند، سازوکار مالی اروپا نقطه عطفی مهمی در تلاش برای حفظ توافق هسته ای خواهد بود.
    واعظ درباره واکنش های احتمالی واشنگتن به این اقدام هم گفت: دیدگاه های دولت ترامپ درباره سازوکار مالی اروپا از ابراز انزجار تا تحقیر بوده است. واقعیت این است که آنها نمی دانند که چگونه این سازوکار قرار است عمل کرده و تا چه اندازه در حفظ تجارت اروپا با ایران موثرخواهد بود.
    وی اظهار کرد: اگر سازوکار مالی اروپا موثر باشد، وزارت خزانه داری ایالات متحده احتمالا تلاش خواهد کرد تا به طور غیرمستقیم آن را هدف قرار دهد تا بخش خصوصی اروپا به فکر استفاده از آن نیفتند. با این حال، اگر این سازوکار تنها برای کمک های بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است که واشنگتن چندان اهمیتی نداده و دست به اقدام جدی علیه آن نزند.

    **نشست ورشو
    کارشناس ارشد گروه بین المللی بحران درباره نشست ورشو که با موضوع امنیت خاورمیانه برگزار خواهد شد هم گفت: به نظر می رسد دولت ترامپ به این نتیجه رسیده است که راهبرد فشار حداکثری علیه ایران به اندازه ای که فکر می کردند موثر نخواهد بود، مگر اینکه با فشار سیاسی و دیپلماتیک همراه شود.
    واعظ افزود: تاکنون آمریکا چندین بار تلاش کرده است که ائتلاف محدود موجود میان چهار کشور (ایالات متحده، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) را گسترش دهد اما هر بار ناکام مانده است.
    وی تصریح کرد: تلاش های ایالات متحده برای آوردن اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا به داخل این ائتلاف برای اعمال فشار به ایران در خصوص سیاست های منطقه ای و موشکی آن نیز بی فایده بوده است. نشست ورشو نیز در ادامه همین تلاش هاست، اما به نظر می رسد که به سرنوشت تلاش های گذشته آمریکا دچار خواهد شد.

    ** با نقض برجام واشنگتن منزوی شد
    این تحللیگر مسایل بین المللی درباره تغییر دستور کار نشست ورشو به موضوع خاورمیانه هم گفت: همین واقعیت که انها باید دستور کار نشست را از ایران به موضوع دیگری تغییر دهند و از طرف دیگر بسیاری از مقامات ارشد اروپایی درباره مشارکت در این نشست با سردی برخورد کرده اند، نشان می دهد که این نشست به احتمال بسیار، نتیجه موفقیت آمیزی برای ایالات متحده نخواهد داشت.
    پس از آخرین سفر مایکل پمپئو وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه، اعلام شد که قرار است نشستی با میزبانی مشترک آمریکا و لهستان در ورشو با موضوع ایران برگزار شود.
    این مساله با اعتراض شدید ایران به لهستان مواجده شد تا جایی که معاون وزیر خارجه این کشور با سفر به تهران، دستور کار آن را توضیح داد و تاکید کرد به هیچ وجه موضوع این نشست ایران نیست.
    واعظ تاکید کرد: آنچه که دولت ترامپ درک نمی کند این است که نقض برجام و تداوم پایبندی ایران به این توافقنامه، تبدیل به دلیل اساسی انزوای واشنگتن شده است. مقام های دولت وی نمی دانند که با حمله به ایران نمی توان به سادگی این واقعیت را منکر شد.
    وی در پاسخ به اینکه تلاش های مستمر کاخ سفید را برای ایجاد شکاف میان اعضای اتحادیه اروپا، چگونه ارزیابی می کند، گفت: این نیز از جمله کارهایی است که بارها مورد آزمایش قرار گرفته است. طی چند ماه گذشته، واشنگتن فشار زیادی به کشورهای اروپای شرقی وارد کرده است تا بین آنها و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا شکاف به وجود بیاید.
    این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: اما اتحادیه اروپا بر سر حمایت از برجام پافشاری کرده است و با حفظ موضع خود حتی توانسته است اختلافات خود را با ایران بر سر آزمایش های موشک بالستیک و همین طور ادعاهای توطئه علیه مخالفان ایران در اروپا، از موضوع برجام متمایز کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی