عصر بازار

چرا معوقات فرهنگیان پرداخت نمی‌شود؟

عصر اعتبار- در حالی که ۲۴روز از شروع سال جدید می‌گذرد فرهنگیان نه تنها معوقات خود را که پیش از این دولت بارها وعده پرداختش را داده بود دریافت نکردند، بلکه بسیاری از آن‌ها بیش از یکسال است که در انتظار پرداخت هستند.

چرا معوقات فرهنگیان پرداخت نمی‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین،  اواخر اسفندماه سال گذشته بود که الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بدون اشاره به میزان معوقات فرهنگیان از پرداخت این معوقات تا پایان سال مالی خبر داد.

    چندی بعد در اواسط اسفندماه نیز وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: "تلاش می‌کنیم با همکاری دولت و خزانه، در روزهای پایانی سال97 بخشی از این معوقات را پرداخت کنیم."

    یک هفته بعد، الهیار ترکمن با بیان اینکه در پرداخت چند آیتم همچون حقوق کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی، حقوق سرباز معلمان و حق‌التدریس آزاد مشکلی وجود ندارد تسویه این معوقات را منوط به پرداخت آن توسط سازمان برنامه دانست.

    در حالی که سال 97 به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شد اما خبری از پرداخت معوقات فرهنگیان نبود، اتفاقی که با توجه به گرانی و تورم و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال چندان برای جامعه معلمان خوشایند نبود.

    دو روز پس از شروع سال 98، نعمت اللهى، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش با توییتی در صفحه شخصی خود از پیگیری برای پرداخت معوقات فرهنگیان و واریز بخشی از آن از پنجم فروردین خبر داد.

    وعده‌هایی که تا به امروز که پایان اولین ماه از سال98 نزدیک می‌شویم هنوز محقق نشده‌اند و معلمان کشور را در انتظاری به ظاهر تمام نشدنی قرار داده است.

    معوقات چیست و به چه صورت پرداخت می‌شود؟

    در این خصوص محمدرضا نیک‌نژاد، فعال و عضو کانون صنفی معلمان به اشاره به اینکه فرهنگیان معوقات متفاوتی دارند، گفت: اضافه کار معلمان رسمی با توجه به کمبود معلم در کشور، حقوق معلمان حق‌التدریسی، معلمان خرید خدمات آموزشی که زیر نظر آموزش و پرورش نیستند و آموزش و پرورش طی قراردادی با موسسات غیرانتفاعی حقوق این معلمان را پرداخت می‌کند و به همه این موارد باید معلمان پاداش بازنشستگان را نیز اضافه کرد.

    وی افزود: سطح این معلم‌ها با هم متفاوت است، برای مثال زندگی یک معلم حق‌التدریس و خرید خدمات آموزشی به حقوقی که  آموزش و پرورش به آن‌ها پرداخت می‌کند بستگی دارد اما معلمان رسمی علاوه بر آن اضافه کار حقوق دیگری نیز دریافت می‌کنند.

    این فعال صنفی معلمی در خصوص نحوه پرداخت این معوقات، خاطرنشان کرد: از حدود 20سال قبل که من به استخدام آموزش و پرورش در آمدم این معوقات هر دو ماه یکبار پرداخت می‌شد. اما با گذشت سه یا چهارسال و تغییر دولت‌ها این تاخیرات به سه یا چهارماه افزایش یافت. اما در سال‌های اخیر این تاخیرها حتی به یکسال هم رسید و معوقاتی با مبلغ دو تا سه میلیون وجود دارد که پس از گذشت سه سال هنوز پرداخت نشده است.

    وی ادامه داد: این اقدامات نوعی توهین به معلمانی اطلاق می‌شود که زحمت فراوانی می‌کشند و وقتی دیده می‌شود که وزیر بهداشت سابق در ظاهر با این عنوان که نتوانسته پاداش بازنشستگان را پرداخت کند، استعفا می‌دهد؛ از وزیر آموزش و پرورش انتظار بیشتری برای رسیدگی به وضعیت معلمان می‌رود.

    نیک‌نژاد خاطرنشان کرد: حدود ده سال است که دیگر وزارت آموزش و پرورش نیروی زیادی جذب نمی‌کند و بار مسئولیت‌ها را بر دوش معلمان بازنشسته یا با سابقه بیشتری می‌گذارد که آن وظایف را به صورت اضافه کاری انجام بدهند و این در حالیست که این حق‌الزحمه اندک معلمان پرداخت هم نمی‌شود.

    وی افزود: اقدامات وزارت آموزش و پرورش در جهت نوین سازی آموزش کشور، مبازره با مافیای کنکور و ... قابل تقدیر است اما این اقدامات نباید موجب فراموشی درد بزرگ معلمان به عنوان یکی از محورهای اصلی آموزش کشور شود.

    این عضو کانون صنفی معلمان در خصوص اقدامات این کانون در خصوص پیگیری معوقات معلمان گفت: اعتصابات مدرسه‌ای در پاییز و اسفندماه سال گذشته، بیانیه‌ها منتشر شده و نشست‌هایی که با معاونین وزیر برگزار شد از جمله اقدامات این کانون است که متاسفانه راه از جایی نبرده است.

    نیک‌نژاد ادامه داد:  خواسته‌های معلمان چند بخش است که رایگان ماندن آموزش، به روز رسانی آن و کاهش تراکم کلاس‌ها جزو خواسته‌های بلندمدت است. اما خواسته‌های ضروری و کوتاه مدتی وجود دارد که پرداخت معوقات و حقوق کم معلمان حق‌التدریس از جمله آن است.

    یک عضو کمیسیون آموزش مجلس: سازمان برنامه و بودجه کوتاهی کرده است

    فرهاد فلاحتی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دراین باره به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: هفته پیش جلسه‌ای با حضور وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد که موضوعات حول محور همین مسائل گذشت و وزیر اعلام کرد که به دنبال پیگیری پرداخت این معوقات از طریق سازمان برنامه خواهد بود.

    وی افزود: سازمان برنامه و بودجه باید به تعهدات خود در این خصوص عمل می‌کرد که متاسفانه بنا به دلایلی نتوانست آن را انجام دهد اما اگر قرار است بودجه‌ای به آموزش و پرورش اختصاص یابد، اولویت با معوقات فرهنگیان است.

    این نماینده مجلس: قرار است کمیسیون آموزش جلسه‌ای با حضور آقای نوبخت برای بررسی ویژه معوقات فرهنگیان داشته باشد که بررسی شود که مشکل کجاست و اگر نیازی به کمک مجلس است اقدامات لازم صورت بگیرد.

    فلاحتی در خصوص میزان این معوقات یادآور شد: مبلغ دقیق این معوقات مشخص نیست و وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه‌ هم رقم دقیقی را اعلام نمی‌کنند و ما به دنبال این هستیم که میزان دقیق این معوقات به مجلس اعلام شود. اما می‌دانیم که بودجه‌ای که در نظر گرفته شده است به طور کامل این معوقات را پوشش نمی‌دهد.

    با این حال روز گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه در توییتی از برگشت حدود 3.7میلیارد تومان از بودجه لغو سال 97 و پرداخت 586 میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش از این مسیر خبر داد.

    مبلغی که امیدواریم پس از یکسال به معوقات فرهنگیان اختصاص یابد، هرچند بنا بر گفته عضو کمیسیون آموزش مجلس تمامی مطالبات آن‌ها را پوشش نخواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی