عصر بازار

سبزپوشی یک‌دست در بورس و شگفتی سهامداران

عصر اعتبار- امروز در حالی نماگر اصلی بورس تهران شاهد رکورد شکنی پی در پی بود که حجم و ارزش معاملات فعالان بازار را شگفت زده کرد. در بازار سراسر سبز امروز بسیاری از سهم ها با صف خرید مواجه شدند و تقاضا بر عرضه پیشی گرفت.

سبزپوشی یک‌دست در بورس و شگفتی سهامداران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، امروز بار دیگر در تاریخ بازار سرمایه ایران رکورد جدیدی ثبت شد که قطعاً تا مدت‌ها در حافظه فعالان بازار خواهد ماند. امروز نماگر اصلی بازار سرمایه بیش از 5721 واحد رشد کرد و به راحتی سقف کانال 200 هزار واحدی را شکست و حتی به نزدیکی کانال 202 هزار واحدی یعنی رقم 201 هزار و 805 واحدی رسید.

    در دو ماه گذشته روند قیمت‌ها در بورس و فرابورس ایران افزایشی بوده و از ابتدای روزهای کاری سال 1398 نیز به جر در یک روز قیمت سهم‌ها با روندی فزاینده رشد کرد به طوری که این روزها بازار اصطلاحاً گاوی شده است.

    با توجه به افزایش نرخ دلار و همچنین کاهش رشد اقتصادی در طی سال گذشته، افراد تمایل دارند که پول خود را به صورت نقد نگه ندارند و در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. در این بین حرفه‌ای‌های بازار سرمایه پول‌های هوشمند و تازه وارد بازار کردند و در این جو مثبت بسیاری از غیر حرفه‌ای‌ها نیز سرمایه‌های خرد خود را به سمت بورس فرستادند. مجموع این اتفاقات سبب شد که بازار سهام روند رشدی داشته باشد و از روز گذشته با رکورد شکنی‌های پی در پی شروع به تاریخ‌سازی کند.

    از طرفی جو روانی موجود در بازار، رشد پیاپی سهم‌ها و گاوی شدن بازار سبب شد که حتی سهم‌هایی که در صورت‌های بنیادی زیان‌ده هستند با رشد قیمت مواجه شوند. اما در عین حال این رشد با ریسک‌های سیستماتیکی همراه است که فضای سرمایه گذاری را تا حدودی شکننده می‌کند. انتظارات از آینده یکی از فاکتورهایی است که در تصمیم سرمایه‌گذاران مؤثر است و می‌تواند مقدار ورود و خروجی نقدینگی از بورس را کنترل کند.

    امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در حالی تراز تاریخی 200 هزار واحدی را رد کرد که عوامل تکنیکالی و بنیادی این موضوع را توجیه می‌کند. انتشار صورت‌های مالی 12 ماهه شرکت‌های بورسی بر روی کدال و رشد EPS شرکت‌ها نسبت به سال گذشته مخصوصاً شرکت‌هایی که صادرات محور بودند را با اقبال سرمایه‌گذاران روبرو کرد و سبب شد تقاضا به مراتب نسبت به عرضه رشد کند و قیمت‌ها متعاقب با آن افزایش یابد.

    امروز در صدر نمادهای تأثیرگذار بر بازار سهام نماد معاملاتی بانک تجارت بود. این نماد به تنهایی 601 واحد شاخص کل را تقویت کرد. دیگر نمادهای بانکی نیز امروز با رشد یکدست مواجه شدند و در میان آن‌ها بانک ملت 108 واحد در رشد شاخص‌های بازار اثر داشت.

    همچنین معدنی و صنعتی گل‌گهر توانست 548 واحد به افزایش شاخص‌های بازار سرمایه کمک کند پس از آن نیز فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی پارس هر کدام به ترتیب 444 و 245 واحد روی شاخص‌های بازار تأثیرگذار بودند.

    اما در میان بازار سراسر سبز امروز در گروه قند و شکر یکدست قرمزرنگ شد و تمام سهام‌های این گروه با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند. بسیاری از این سهم‌ها در آخرین معامله خود تا پنج درصد افت قیمت را تجربه کردند. سهامداران در بیشتر سهم‌های این گروه شاهد صف‌های فروش بودند و عرضه‌ها بر تقاضا به شدت سنگینی می‌کرد.

    حجم معاملات سه نمادی که بیشترین تأثیر را در شاخص‌های بازار سهام داشتند به شدت چشمگیر بود؛ به طوری که در نماد بانک تجارت ارزش معاملات به بیش از 188 میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات گل گوهر و فولاد مبارکه هر کدام به ترتیب 71 و 52 میلیارد تومان رسید.

    البته ارزش معاملات کل بورس تا رقم 1,478 میلیارد تومان بالا رفت که این رقم نسبتاً بالایی نسبت به روزهای گذشته بود. مضاف بر این‌که ارزش معاملات نقد در بازار امروز به 996 میلیارد تومان دست یافت.

    آیفکس نیز امروز با رشد 44.77 واحدی روبه‌رو شد و به رقم 2496 واحد رسید. ارزش معاملات فرابورس تهران تا رقم 655 میلیارد تومان بالا رفت و حجم معاملات این بازار به رقم 1.9 میلیارد سهم و اوراق مالی رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی