عصر بازار

وزیر امور خارجه:

دلار از ۳۰ درصد مبادلات ایران و ترکیه حذف شد

عصر اعتبار- وزیر امور خارجه با بیان اینکه اجازه نمی دهیم هیچ کشوری با مردم ایران با زبانی غیر از تکریم با مردم ایران سخن بگوید، گفت: دلار از ۳۰ درصد مبادلات ایران و ترکیه حذف شد.

دلار از ۳۰ درصد مبادلات ایران و ترکیه حذف شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد جواد ظریف در مراسم روز ملی صنعت و معدن که هم اکنون در سالن اجلاس تهران با حضور وزیر صنعت در حال برگزاری است، گفت: فشارهایی که امروز به ایران وارد شده فشارهایی از سوی امریکا نیست بلکه به خاطر شکست‌های مستمر این کشور در برابر ایران در منطقه است.

    وی افزود: امریکایی‌ها به این نتیجه رسیده اند که ایران علیرغم زنجیرهایی که به دستش زده بودند، در منطقه پیشروی کرد و قدرت و نفوذش در منطقه بالا رفت و در مقابل، امریکا منزوی‌تر شد.

    عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: امریکا برای پیدا کردن حامی بر علیه ایران به هر وسیله ای متوسل شده و ناموفق بوده است به همین دلیل امریکا وادار شده از حربه اقتصادی استفاده کند که البته درکوتاه مدت جواب می‌دهد.

    ظریف گفت: ایران اکنون در حوزه میدانی دچار ضعف نیست بلکه امریکا در بسیاری از کشورهای منطقه شکست خورده و این در حالی است که در حوزه اقتصادی از فرصت میان مدت حضور و حاکمیت دلار بر دنیا استفاده کردند تا به ایران فشار وارد کنند ولی چین و روسیه تصمیم گرفتند تا به دلار معامله نکنند و بین ایران و ترکیه نیز ٣٥ درصد معاملات بدون حضور دلار صورت می گیرد.

    وزیر امور خارجه کشورمان افزود: نقش دلار در معاملات رو به کاهش است و نزدیکترین متحدان امریکا از این کشور در حال فاصله‌گرفتن هستند؛ ما ناگزیریم از طریق اتکای به تولید داخلی این حربه را ناکارآمد کنیم. امریکا به ابزار اقتصادی روی آورده اما ما می توانیم با تولید و صنعت ملی، نقش امریکا را کمرنگ کنیم؛ البته مقام معظم رهبری نیز در این رابطه به درستی رهنمود فرموده اند تا به تولید و صنعت داخلی متوسل شویم.

    وی تصریح کرد: ایران در سال های اخیر نشان داده در برابر احترام با احترام برخورد می کند و در مقابل فشار مقاومت می کند؛ در حالیکه امریکا به مردم فشار وارد می کند و معیشت آنها را مورد هدف قرار می دهد؛ اما ما بعنوان دولت و شما بعنوان صنعتگر، در برابر مردمی که همه چیز را وام دار آنها هستیم، وظیفه داریم.

    ظریف با بیان اینکه مردم بر گردن ما حق بسیاری دارند، افزود: باید تلاش کنیم تا با تامین معیشت مردم مقاومت را به پیش ببریم؛ کارآفرینانی که در حوزه دانش بنیان ها پیش رفته اند، توانسته اند در اقتصاد موثر باشند؛ ما اجازه نمی دهیم هیچ کشوری با مردم ایرانی با زبانی جز تکریم صحبت کند.

    وی تاکید کرد: فقط با نشان دادن اقتدار است که اگر لازم باشد در حوزه مذاکره نیز می‌توانیم آنها را سر جای خود بنشانیم.

    این خبر تکمیل می‌شود

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو