عصر بازار

بانک‌ها تمایلی به اعطای تسهیلات به بخش‌های مولد ندارند

تدوین استراتژی توسعه صنعتی را به بخش خصوصی واگذار کنند

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش سرمایه گذاری در بخش صنعت، گفت: مسیری که تاکنون در صنعت کشور طی شده در جهت توسعه صنعتی نبوده است.

بانک‌ها تمایلی به اعطای تسهیلات به بخش‌های مولد ندارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از فارس، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در مراسم روز صنعت و معدن اظهار داشت: صنعت علی رغم تمام تلاشها حال و روز خوشی ندارد و قبول این موضوع ما را برای رفع مشکلات مصمم تر می کند.

    وی با اشاره به برخی آمارهای رسمی کشور افزود: رشد اقتصادی کشور بدون احتساب نفت در سال 97 منفی 2.4 درصد بوده است، در این سال رشد بخش های صنعت به قیمت ثابت سال 90 به منفی 6.5 درصد رسیده است.

    شافعی با بیان اینکه هزینه های مالی تحمیل شده به بخش های مولد در یک سال اخیر ریسک فعالیت های این بخش را افزایش داده است، گغت: به همین دلیل بانکها تمایلی به اعطای تسهیلات ندارند.

    وی اظهار داشت: سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سال 90 معادل 31.6 درصد بود که امروز به 27 درصد رسیده است.

    شافعی با تاکید بر لزوم بازنگری اساسی در استراتژی توسعه صنعتی گفت: مسیری که تاکنون در بخش صنعت طی شده در جهت توسعه صنعتی نبوده است، آمارها گواه این موضوع است که باید این مسیر را اصلاح کنیم.

    به گفته رییس اتاق بازرگانی کشور در بخش صنعت فاقد استراتژی توسعه صنعتی است، البته در زمان وزارت جهانگیری در وزارت صنایع سابق، استراتژی توسعه صنعتی تدوین شده اما حالا در کتابخانه قرار دارد و اجرایی نشده است.

    وی از دولتی ها و مجلس خواست تا تدوین استراتژی توسعه صنعتی را به بخش خصوصی واگذار کنند تا با هزینه خودش این کار را انجام دهد. البته باید قول دهند که آن را در کتابخانه نگذارند.

    شافعی تاکید کرد: همه سیستم های انگیزشی کشور برای کارهای واسطه گری و دلالی شکل گرفته که این رویه باید تغییر کند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی