عصر بازار

جزئیات پرداخت تسهیلات اشتغال در۳۱استان

عصر اعتبار- بر اساس آمار طرح‌های اشتغال فراگیر، در سال گذشته به دلیل تاخیر در ابلاغ اعتبارات بانکی، از مجموع ۲۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مصوب، ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تسهیلات پرداخت شده است.

جزئیات پرداخت تسهیلات اشتغال در۳۱استان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، وزارت کار با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و سازمان برنامه و بودجه به منظور تحرک بخشی در بازار کار و ایجاد فرصت‌های شغلی به خصوص برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، برنامه‌ها و راهکارهای معطوف به اشتغال را در قالب «برنامه اشتغال فراگیر» 30 فروردین سال 96 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ابلاغ از سوی این ستاد در تاریخ 31 خرداد 96 با هدف گذاری ایجاد 971 هزار فرصت شغلی تدوین کرد.

    این برنامه با تقسیم کار دستگاهی در سال 1396 و با رویکردهای مؤثر و هدفمند در هر دو طرف عرضه و تقاضای بازار کار از طریق شناسایی و تعیین رسته‌های منتخب اشتغالزا به تفکیک بخش‌های اقتصادی و 31 استان کشور، انجام مداخلات سیاستی در بازار کار و توسعه نهادی و ظرفیت سازی تهیه، تصویب و به اجرا در آمد که به عنوان برنامه سیاستی اشتغال در سال‌های 97 و 98 ادامه یافت.

    پس از آن دستورالعمل برنامه اشتغال فراگیر، شامل شیوه‌نامه‌های مربوط به طرح‌های ذیل برنامه، به ویژه شیوه نامه‌های «اعطای تسهیلات اشتغالزا به طرح‌های مربوط به رسته فعالیت‌های اقتصادی منتخب» و «نحوه تعیین، تشخیص و پرداخت یارانه تسهیلات طرح‌های مشمول برنامه اشتغال فراگیر» تهیه و ابلاغ شد.

    همزمان با تصویب و ابلاغ برنامه، فعالسازی کلیه واحدهای مربوطه و ذیربط در استان‌های کشور شامل کارگروه‌های تخصصی اشتغال، سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، استانداری‌ها و کلیه دستگاه‌های اجرایی استان برای پیاده‌سازی و اجرای برنامه اشتغال فراگیر صورت گرفت.

    برنامه اشتغال فراگیر چهار هدف عمده «ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به ویژه جوانان دانش آموخته دانشگاهی»، «ارتقای اشتغال‌پذیری و مهارت آموزی نیروی کار»، «کاهش عدم تعادل‌های بازار کار از ابعاد مختلف» و «حفظ و صیانت از اشتغال موجود کشور» را دنبال می‌کند.

    اما بر اساس آمار اخذ شده از سامانه کارا (سامانه ثبت تسهیلات اشتغال) تا پایان سال 97 تعداد 12 هزار طرح در قالب اجرای برنامه اشتغال فراگیر برای پرداخت تسهیلات در 31 استان کشور به ارزش 114 هزار میلیارد ریال در کمیته‌های فنی استانی تأیید و به مؤسسات عامل ارسال شده است.

    از تعداد 12 هزار طرح تأیید شده متقاضیان و ارسال به بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات، 5326 طرح به ارزش 26 هزار میلیارد ریال با برآورد ایجاد اشتغال بیش از 41 هزار نفر مصوب و در نهایت 5094 طرح از مجموع طرح‌های ارسالی به بانک‌ها به ارزش حدود 24 هزار میلیارد ریال منجر به عقد قرارداد در بانک‌های عامل شده است.

    بر اساس برآوردهای صورت گرفته و اعلام مسئولان وزارت کار، حدود 38 هزار شغل جدید با اجرای طرحه‌های قرارداد منعقد شده، ایجاد و یا با اتمام دوره ساخت طرح با بهره برداری رسیدن طرح ایجاد خواهد شد.

    اما بر اساس اطلاعات به دست آمده از آمار طرح‌های اشتغال تأیید شده در استان‌ها، طرح‌های مصوب در بانک‌ها، میزان طرح‌های منعقد شده با متقاضیان و در نهایت میزان تسهیلات پرداخت شده، اولین محدودیت و چالش اجرای برنامه اشتغال فراگیر تأخیر در ابلاغ مصوبات و اعتبارات بانکی از طرف بانک‌های عامل به استان‌ها و شعبه‌ها بوده است که روند پرداخت تسهیلات را کُند کرده است.
     

    آمار این جدول نشان می‌دهد، قرارداد پرداخت تسهیلات 5 هزار و 94 طرح اشتغالزا بین متقاضیان و بانک‌های عامل منعقد شده که پرداخت تسهیلات به 4 هزار و 884 طرح آغاز شده است. همچنین مجموع میزان تسهیلات پرداختی از سوی شبکه بانکی برای طرح‌های منعقد شده 2 هزار و 461 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده که از این میزان در سال 97 هزار و 921 میلیارد و 500 میلیون تومان پرداخت شده است.

    طبق اطلاعات مستند، دلیل عملکرد پایین پرداختی تسهیلات به طرح‌های سرمایه گذاری در قالب طرح فراگیر، عدم همراهی بانک‌های عامل از تابستان سال گذشته (فصل دوم) در پرداخت تسهیلات طرح‌های معرفی شده از سوی کارگروه اشتغال استان‌ها، به واسطه تغییر در فرایند پرداخت تسهیلات در آئین نامه اجرایی تبصره 18 سال 1397 بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی