عصر بازار

شاخص ترامپ به ادبیات اقتصادی اضافه شد!

عصر اعتبار- یک بانک آمریکایی شاخص جدیدی را معرفی کرده است که به بررسی پیامد توئیت‌های ترامپ بر بازارهای مالی می‌پردازد.

شاخص ترامپ به ادبیات اقتصادی اضافه شد!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بزرگ‌ترین بانک آمریکا از شاخص جدیدی رونمایی کرد که به بررسی آثار توئیت های ترامپ بر حوزه پولی و تجاری می‌پردازد. کلیدواژه‌های مورد استفاده ترامپ در این زمینه شامل "چین"، "میلیارد" و "محصولات" هستند. این شاخص جدید که بانک جی پی مورگان نام شاخص وولففه ( Volfefe) را برای آن انتخاب کرده است، برگرفته از لغت ناشناس ( covfefe) است که ترامپ یک بار در توئیتر از آن استفاده کرد و از مخاطبانش خواست تا معنای آن را بیابند.

    از زمان روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور، وی تاکنون چندین هزار توئیت داشته است که 146 مورد آن ها مستقیما منجر به واکنش بازارها شده است. بیش از همه توئیت های ترامپ بازار اوراق قرضه را تحت تاثیر قرار داده است. از زمانی که ترامپ ماه گذشته با افزایش تعرفه بر واردات محصولات چینی، آتش اختلافات بین دو طرف را مجددا شعله ورتر ساخت، توجه فعالان بازار به توئیت های وی بیش از پیش افزایش یافته است.

    ترامپ که در توئیتر 64 میلیون دنبال کننده دارد، به طور متوسط روزانه 10 توئیت در صفحه خود منتشر می کند که بیشتر آن ها بین ساعت 14 تا 1 بوده است. در بسیاری از موارد حملات ناگهانی ترامپ به بانک مرکزی آمریکا یا چین باعث تغییر مسیر بازارها شده است. مثلا ماه گذشته و تنها ساعتی پس از بازگشت هیات مذاکره کننده آمریکا از شانگهای، وی توئیت کرد که تصمیم دارد تعرفه بر واردات برخی محصولات چینی را افزایش دهد و با این کار خود باعث ریزش کم سابقه بازار بورس وال استریت شد.

    ساویتا سوبریمانیان- تحلیل‌گر بازار سهام در یادداشتی نوشت: توئیت های ترامپ، مذاکرات تجاری، کمپین های سیاسی و مسائل مختلف از چین گرفته تا فدرال رزرو و مسائل مالیاتی را شامل می‌شود و دارای پیامدهای زیادی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی