عصر بازار

کاهش ۴ هزار میلیاردی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

عصر اعتبار- بدهی‌ سیستم بانکی به بانک مرکزی در خرداد ماه امسال با افت ۳.۷ درصدی نسبت به خرداد ماه سال گذشته به ۱۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده؛ این در حالی است که بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در همین مدت بیش از ۶۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

کاهش ۴ هزار میلیاردی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» ب نقل از تجارت‌نیوز، آخرین آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد طی سه ماهه ابتدایی سال جاری بدهی‌ سیستم بانکی به بانک مرکزی با کاهش 2٫6 درصدی (حدود چهار هزار میلیارد تومان) همراه بوده است.

    از ابتدای شروع به کار دولت روحانی (شهریور ماه سال 1392) تا خرداد ماه سال جاری بدهی‌ سیستم بانکی به بانک مرکزی بیش از 140 درصد رشد داشته است.

    سال گذشته بدهی‌ بانک‌ها به بانک مرکزی روند متفاوتی را پشت سر گذاشت، به طوری که در هفت ماهه ابتدایی سال گذشته که اقتصاد کشور دچار بحران ارزی شده بود بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی روند صعودی به خود گرفت و در مهر ماه به بالاترین سطح تاریخی خود معادل 160 هزار میلیارد تومان رسید.

    رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که ناشی از افزایش اضافه برداشت آنها بوده در سال گذشته به مرز هشدار رسید و در همین راستا برای کاهش بدهی‌های بانکی به بانک مرکزی، اقدام به تهاتر بدهی‌های بخش دولتی و بانک‌ها با بانک مرکزی شد.

    بدهی‌ سیستم بانکی به بانک مرکزی در خرداد ماه امسال با افت 3٫7 درصدی نسبت به خرداد ماه سال گذشته به 134 هزار میلیارد تومان رسیده؛ این در حالی است که بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در همین مدت بیش از 64 درصد افزایش پیدا کرده است.

    افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی به دلیل انتقال بخشی از بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی و همچنین انتقال بدهی برخی از شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی بوده است.

    بررسی آمارها نشان می‌دهد از فروردین ماه سال گذشته تا خرداد ماه سال جاری بیشترین میزان افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی متعلق به مهر ماه سال 1397 بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو