عصر بازار

۳.۵ میلیون نفر در کارگاه‌های زیرزمینی اشتغال دارند

عصر اعتبار- نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه کارگران در کارگاه های بدون شناسنامه جزو فراموش شدگان هستند گفت:براساس برآوردها ۳.۵ میلیون کارگر در کارگاه‌های زیرزمینی فعالیت دارند که آمار آنها در هیچ جا نیست .

۳.۵ میلیون نفر در کارگاه‌های زیرزمینی اشتغال دارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، علی خدایی،نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره آماراشتغال کارگران غیر رسمی گفت:  براساس برآوردها 3.5 میلیون کارگر در کارگاه‌های زیرزمینی فعالیت دارند که آمار آنها در هیچ جا نیست  و این کارگاه‌ها غیر رسمی و بدون تابلو هستند.45.5 میلیون کارگر در کارگاه‌های شناسنامه‌دار کشور شناسایی شده‌اند.

    خدایی با بیان اینکه به آمار و ارقامی از سوی معاونت اشتغال درباره میزان اشتغال زایی بیان می شود اعتماد ندارم و راجب به آمارهای وزارت کار صحبت نمی کنم گفت: کارگرانی که در خیابان جمهوری در کارگاه های خیاطی مشغول به فعالیت هستند هیچ گونه شناسنامه کارگری در آن کارگاه برای آنها وجود ندارد.

    وی با انتقاد از ضعف وزارت کار در بازرسی های کار گفت: کارگران در کارگاه های بدون شناسنامه جز فراموش شدگان هستند. در این کارگاه ها قرارداد سفید امضا به وفور وجود دارد. کارگران فعال در فضای سبزها و پاکبانان نیز قرار داد سفید امضا دارند. کارگرانی که با بسیاری از پیمانکاران تأمین نیرو مرتبط با نهادهای دولتی و عمومی و غیر دولتی کار می کنند،جز کارگرانی هستند که اصطلاحاً قرار داد سفید امضا با پیمانکار خود بسته اند و اگر اعتراض کنند، به زودی بیکار می شوند.

    نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه گاهی اوقات قراردادهایی با کارگران بسته می شود که فقط روی کاغذ است گفت:مفاد قراردادهایی که فقط روی کاغذ است اجرا نمی شود و حداقل های قانونی برای آنها  وجود ندارد و در این صورت کارگر حق اعتراض ندارد و از این دسته کارگران در پیمانکاران تأمین نیرو به وفور یافت می شود و هیچ مقامی هم نمی تواند ادعا کند، که کارگران با قرارداد سفید امضا وجود ندارد.

    وی راه حل قرار داد سفید امضا کارگری را در گرو اجرای ماده 10 قانون کار و تبصره آن خواند و گفت: کارفرما موظف است یک نسخه از قرارداد با کارگر را به اداره کار محل سکونت و یک نسخه را به تشکل‌های مربوط به کارگری تحویل دهد.

    خدایی با اشاره به اینکه  حدود 10درصد از کارگران کشور دارای تشکل‌ صنفی هستندبیان کرد:ادارات کار در همه جای ایران و شهرهای مختلف وجود دارند که اگر ماده 10 قانون کار اجرا می‌شد، دیگر شاهد قرارداد سفید امضا کارفرما با کارگر نبودیم و قوانین کار اجرا می‌شد، اما این ماده قانونی به خاطر ضعف نظارت اجرا نشد.
    عضو شورای عالی کار بیان کرد:اگر سامانه جامع روابط کار راه اندازی شود،قراردادهای کارگری ثبت الکترونیکی می شود و کارفرماها موظف هستند که یک نسخه از قرار داد با کارگران را در این سامانه قرار دهند. وزیرکار در تیرماه قول داده بود که سامانه جامع روابط کار ظرف دو ماه آینده رونمایی و در اختیار کارگران قرار گیرد. اگر این سامانه رونمایی شود. کارفرما مؤظف است نسخه‌ای از قرارداد خود را در سامانه قرار دهد، در غیر این صورت اگر مشکلی بین کارفرما و کارگر ایجاد شد که کار به دادگاه کشید، در آن صورت ادعای کارگر پذیرفته می‌شود و کارفرما بعد از آن حتی اگر قرارداد ارائه کند، از او پذیرفته نخواهد شد.

    نماینده کارگران در شورای عالی کار  با اشاره به اینکه نبود امنیت شغلی باعث قرارداد سفید امضا است گفت: در حال حاضر لیست بیمه تأمین اجتماعی الکترونیکی شده و صد در صد کارفرمایان این لیست را در سامانه ارائه می کنند و کارفرما در این زمینه تخلف نمی کند  و موظف است کارش را به درستی انجام دهد. در مورد سامانه جامع روابط کار هم باید الکترونیکی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی