عصر بازار

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

تجربه ارزیابی وسع را برای اجرای پوشش اجباری بیمه سلامت داریم

عصر اعتبار- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ارزیابی وسع اتفاق تازه‌ای نیست و قبلا نیز در زمینه یارانه‌ها انجام شده و تجربه‌ای در این زمینه وجود دارد و برای اجرای پوشش اجباری بیمه سلامت با استفاده از تجربه سال‌های اخیر انجام می‌شود.

تجربه ارزیابی وسع را برای اجرای پوشش اجباری بیمه سلامت داریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، احمد همتی روز جمعه درباره انجام ارزیابی وسع توسط وزارت رفاه برای اجرای پوشش اجباری بیمه سلامت افزود: به هر حال انجام این کار دشوار است، اما با توجه به شاخص‌ها و تجربه‌های سال‌های اخیر می‌توان ارزیابی وسع را برای اجرای پوشش اجباری بیمه سلامت راحت‌تر انجام داد.

    وی ادامه داد: با اجرای شاخص‌ها می‌توان افرادی که واقعا نیازمند هستند و باید تحت پوشش اجباری بیمه سلامت قرار بگیرند را شناسایی کرد تا تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

    همتی گفت: البته چند سال است که موضوع ارزیابی وسع مطرح شده و در این سال ها تجربه های خوبی کسب کردیم. اگر چند سال پیش درباره حذف دهک ها برای پرداخت یارانه صحبت می کردیم، انجام آن دشوار بود، ولی امسال این اقدام صورت گرفت.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سیستم ها و سامانه هایی طراحی شده که بر اساس آن، اطلاعات خوبی در دسترس است و با توجه به این اطلاعات می توان راحت تر از سال های قبل، ارزیابی وسع را انجام داد. یکی از هدف های آنچه سال ها قبل تحت عنوان دولت الکترونیک تصویب شد، همین بود که بتوانیم از آن برای تعیین دهک ها، ارزیابی وسع و مباحث مالیاتی استفاده کنیم. دولت الکترونیک باید در همه بخش ها شفاف باشد.

    عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره منابع مورد نیاز برای اجرای طرح پوشش اجباری بیمه سلامت نیز اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق برای حوزه بهداشت و درمان به صورت ویژه منابع در نظر گرفته شده است. از طرفی 10 درصد هدفمندی یارانه ها و یک درصد ارزش افزوده نیز وجود دارد و بخش عمده منابع مورد نیاز برای پوشش اجباری بیمه سلامت از این قسمت تامین می شود.

    هیات دولت به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید سازمان برنامه و بودجه، آیین‌نامه اجرایی «بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع» را در جلسه 27 مرداد 98 تصویب کرد. انجام ارزیابی وسع بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

    بر اساس آیین نامه مصوب دولت، صد در صد حق بیمه خانواری که بر اساس بررسی وزارت رفاه، درآمدی کمتری از 40 درصد حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار داشته یا بر اساس وضعیت مالی در یکی از دهک‌های درآمدی یک، دو و سه قرار دارند بر عهده دولت است. همچنین 50 درصد حق بیمه خانواری که بر اساس بررسی وزارت رفاه، درآمدی بین 40 درصد تا صد در صد حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار دارند یا بر اساس وضعیت مالی در دهک درآمدی 4 قرار دارند بر عهده دولت خواهد بود. همچنین صد در صد حق بیمه خانواری که بر اساس خود اظهاری خانوار یا بررسی وزارت رفاه، درآمدی معادل حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار و بیشتر دارند یا در دهک درآمدی 5 به بالا هستند، بر عهده متقاضی است.

    طرح پوشش اجباری بیمه سلامت روز 13 آبان با حضور معاون اول رئیس جمهوری آغاز شده و متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی