عصر بازار

اقتصاد کشور در سال ۹۹ چه خواهد شد؟

عصر اعتبار- براساس اظهارات یک اقتصاددان، رشد اقتصادی سال آینده احتمالا مشابه سال ۹۸ باشد، تورم کمی کاهش پیدا می‌کند اما از نظر اشتغال تغییر خیلی مشخصی رخ نمی‌دهد.

اقتصاد کشور در سال ۹۹ چه خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تجارت‌نیوز، نرخ بیکاری در  فصل پاییز سال 98 به 10٫6 رسیده، نرخ تورم نیز اگر چه طی چند ماه اخیر نزولی بوده اما تورم 12 ماهه منتهی به بهمن ماه 37 درصد برآورد شده است.

    از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد که وضعیت تولید کشور در شرایط نامناسبی قرار دارد، در 9 ماهه ابتدایی سال 98 نرخ رشد اقتصادی تا رقم منفی 7٫6 درصد پایین آمده است.

    علاوه بر وضعیت شاخص‌های اقتصادی، شیوع بیماری کرونا از ابتدای اسفند ماه به بسیاری از کسب‌وکارها آسیب وارد کرده و حنی برخی را نیز به تعطیلی کشانده است؛ به نظر می‌رسد شیوع این ویروس و تاثیرات آن بر اقتصاد ادامه‌دار خواهد شود.

    مرتضی عزتی، اقتصاددان در خصوص وضعیت فاکتورهای کلان اقتصاد مثل تورم معتقد است: رشد اقتصادی سال آینده احتمالا مشابه سال 98 باشد، تورم کمی کاهش پیدا می‌کند اما بعید می‌دانم از نظر اشتغال تغییر خیلی مشخصی داشته باشیم.

    وی همچنین مهم‌ترین چالش داخلی کشور را در سال 99 تداوم بیماری کرونا و از نظر خارجی تحریم‌ها را مهم‌ترین مسئله کشور دانست.

    وی در این خصوص افزود: هر اتفاقی که رخ دهد تلاطم‌های موقتی ایجاد می‌کند، این اتفاقات مثل کرونا و رفتن در لیست سیاه بی‌ثباتی ایجاد می‌کند و به طبع آن اقتصاد هم متاثر و بی‌ثبات می‌شود، این قاعده علمی است که در همه جای دنیا وجود دارد. تلاطم‌ها هر گاه وجود داشته باشند بازارهای مختلف را متاثر می‌کند که علاوه بر تاثیر بر بازارها طلا، ارز و بورس حتی بازار کالاها و خدمات را بهم می‌ریزد.

    به گفته این اقصاددان، مثلا در دوره شیوع ویروس کرونا، بازار کالاهای بهداشتی را متاثر کرد، سهام شرکت‌هایی که این کالاها را ارائه می‌دهند بالا می‌رود. از سوی دیگر نیز با این بیماری سفرهای ریلی و هوایی کاهش پیدا کرده بنابراین ارزش این شرکت‌ها در بورس افت پیدا می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو