عصر بازار

با نزدیک شدن به پایان زمان اجرای آزمایشی؛

راه‌اندازی رسمی بازار متشکل ارز در بهار ۹۹

عصر اعتبار- بازار متشکل ارز که مهم‌ترین طرح دولت برای ساماندهی بازار ارز به شمار می‌رود، پس از ماه‌ها فعالیت آزمایشی، قرار است در بهار ۹۹ به طور رسمی آغاز به کار کند.

راه‌اندازی رسمی بازار متشکل ارز در بهار ۹۹
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، یک مسوول بانک مرکزی گفت: بازار متشکل ارز، مرحله آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و شرایط برای راه اندازی رسمی آن مهیاست.

    وی افزود: در ماه های اخیر محدودیت‌های معاملات صرافی‌ها در این بازار کاهش یافته و شرایط معاملات آن به بازار واقعی نزدیک شده است.

    پیگیری‌های ایرنا نشان می‌دهد که از دی‌ 98، حجم معاملات ارزی در این سامانه افزایش یافته به طوری که صرافی ها می توانند سفارش های خرید 100 هزار دلاری یا یورویی را ثبت کنند.

    البته صرافی ها می توانند حجم های فروش بالاتر به عنوان مثال 500 هزار دلار در روز را نیز ثبت کنند، اما برای خرید باید حداکثر 100 هزار دلار در روز سفارش گذاری کنند.

    اکنون بیش از 150 صرافی مراحل اخذ مجوز فعالیت دراین بازار را طی کرده و امکان انجام معاملات ارزی را دارند.

    با توجه به اینکه مراحل مختلف راه اندازی آزمایشی بازار متشکل ارزی طی شده، این بازار در فصل بهار 99 به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد.

    قرار بود این بازار در سال 98راه اندازی شود، اما با هدف رفع ایرادات احتمالی و جلوگیری از بروز مشکل، مدت زمان فعالیت آزمایشی این بازار فعلا تا پایان سال 98 به درازا کشید.

    بازار متشکل ارز که مهم‌ترین طرح دولت برای ساماندهی بازار ارز به شمار می‌رود در صورت تامین شرط‌های بانک مرکزی و آماده شدن صرافی‌ها و بانک‌ها به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

    تست گرم سامانه بازار متشکل از اواخر تیرماه آغاز شد که در آن، صرافان به طور واقعی و در حجم پایین اقدام به سفارش‌گذاری و خرید و فروش ارز می‌کنند.

    حجم معاملات در آغاز تست گرم بازار متشکل، زیر یک هزار دلار بود که به تدریج افزایش یافت.

    راه‌اندازی «بازار متشکل ارز» که به نظر کارشناسان در صورت کارکرد درست می‌تواند به جولان دلالان و سوداگران در بازار ارز پایان داده و علاوه بر ثبات قیمت‌ها، نرخ‌ها را نیز کاهش دهد، تاکنون چندین بار به تاخیر افتاده است.

    قرار است در بازار متشکل ارزی، معاملات اسکناس و نقد انجام شود؛ بر این اساس صادرکنندگان و دارندگان ارز می‌توانند بوسیله صرافی‌ها برای فروش، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشکل به ثبت برسانند.

    اکنون در بازار متشکل ارز، معاملات نقدی ارزهای عمده انجام شده و معاملات حواله جات ارزی همچنان در سامانه نیما اجرایی می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی