عصر بازار

مهار کرونا و تقویت بهداشت، شرط بهبود اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق بین المللی پول ابراز خوشبینی کرد که با مهار کرونا و تقویت بخش بهداشت، اوضاع اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ بهبود یابد.

مهار کرونا و تقویت بهداشت، شرط بهبود اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، کریستالینا جورجیوا مدیرعامل صندوق بین المللی پول گفت: در سال 2020 جهانگیری ویروس کرونا منجر به رکودی جهانی می شود که می تواند بدتر از بحران مالی 2009-2008 باشد؛ با این حال اقتصاد جهان در سال 2021 بهبود خواهد یافت.

    وی با استقبال از تدابیر مالی کشورها برای تقویت نظام بهداشتی و محافظت از شرکت ها و کارگران و همچنین گام های بانک های مرکزی برای تسهیل سیاست های پولی گفت: اقدام های بیشتری به خصوص در بخش مالی لازم است.

    جورجیوا ضمن آنکه خواهان همکاری کشورها برای محدود کردن آسیب های اقتصادی کرونا شد، افزود: انتظار می رود اوضاع اقتصادی جهان در سال 2021 بهبود یابد البته مشروط به آنکه کشورها مهار کرونا را در اولویت قرار داده و بخش بهداشتی خود را تقویت کنند.

    به گفته مدیرعامل بانک جهانی، 80 کشور از این نهاد درخواست کمک کرده اند و صندوق آماده است تا همه ظرفیت یک تریلیون دلاری خود را به این امر اختصاص دهد.

    وی افزود: از ابتدای بحران کرونا، سرمایه گذاران تاکنون 83 میلیارد دلار از بازارهای اقتصادهای نوظهور خارج کرده اند که این امر بزرگترین خروج سرمایه ثبت شده تاکنون است.

    جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (4 فروردین) تصریح کرد که اعضای این اتحادیه از درخواست ایران برای دریافت تسهیلات مالی از صندوق بین المللی پول جهت مبارزه با ویروس کرونا حمایت می کنند.

    رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته اعلام کرد، برای مقابله با ویروس کرونا در نامه ‌ای به رئیس صندوق بین المللی پول خواستار استفاده از حق ایران برای بهره مندی از 5 میلیارد دلار تسهیلات سریع آن صندوق شده است.

    سخنگوی صندوق بین المللی پول هفته گذشته در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا گفت: ما با مقام‌های ایرانی مذاکراتی داشته ایم تا درخواست آنها به صندوق برای استفاده از کمک مالی اضطراری در مقابله با کرونا را بهتر درک کنیم و گفت وگوهای طرفین در روزها و هفته‌های آینده پیگیری خواهد شد.

    از دیماه پارسال و شیوع کرونا در چین تاکنون نزدیک به 385 هزار نفر در سراسر جهان مبتلا شده، بیش از 16 هزار و 500 نفر جان باخته و بیش از 105 هزار نفر نیز بهبود یافته اند.

    پورسعید خلیلی