عصر بازار

کاهش ۵۰ درصدی عرضه ارز در نیما پس از شیوع کرونا

عصر اعتبار- بررسی آمار سامانه نیما نشان می‌دهد که حجم عرضه ارز از طریق سامانه نیما در دو ماه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال حدود یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون یورو (۴۹.۸ درصد) کاهش داشته که علت اصلی آن به شیوع جهانی کرونا و کاهش مبادلات بین‌المللی باز می‌گردد.

کاهش ۵۰ درصدی عرضه ارز در نیما پس از شیوع کرونا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سامانه نیما نقشی مهم در تامین ارز مورد نیاز کشور داشته و توانسته است تعادل مناسبی میان صادرات و واردات برقرار کند. نیما با شناسایی و ثبت نیازهای ارزی واقعی واردکنندگان، جلوی تقاضاهای کاذب و غیرواقعی را گرفته است.

    سامانه نیما از طریق ساماندهی عرضه و تقاضای ارز در بخش تجارت خارجی، آرامش را به بازار ارز بازگردانده و همچنین با الزام صادرکنندگان به عرضه ارز، روند تامین ارز را نیز شفاف کرده است.

    سامانه نیما از نیمه نخست سال 97 پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.

    بررسی عملکرد سامانه نیما نشان می‌دهد که جریان ورود ارز صادراتی به این سامانه پس از شیوع کرونا، روند کاهشی داشته است.

    رکود اقتصاد جهانی به دلیل شیوع کرونا و کاهش مبادلات اقتصادی، تاثیر خود را بر روند عرضه ارز بر جای گذاشته و حجم مبادلات آن را کاهش داشته است.

    بررسی‌های ایرنا نشان می‌دهد از ابتدای سال 99 تا پایان اردیبهشت‌ماه معادل یک میلیارد و 715 میلیون یورو از طریق سامانه نیما وارد چرخه اقتصادی کشور شده، این در حالی است که در دو ماه نخست سال 98 حدود سه میلیارد و 423 میلیون یورو ارز صادراتی در نیما به فروش رسیده بود.

    مقایسه عملکرد سال‌های 98 و 99

    در فروردین 99 حدود 531 میلیون یورو در نیما به فروش رسید، این در حالی است که در مدت مشابه سال 98 حدود یک میلیارد و 273 میلیون یورو از طریق سامانه نیما عرضه شده بود که نشان دهنده کاهش 742 میلیون یورویی است.

    همچنین در اردیبهشت 99 نیز یک میلیارد و 184 میلیون یورو از طریق این سامانه وارد چرخه اقتصاد کشور شد که نسبت به اردیبهشت 98 کاهش 966 میلیون یورویی را نشان می‌دهد. در دومین ماه سال 98 معادل دو میلیارد و 150 میلیون یورو در نیما عرضه شده بود.

    مقایسه مجموع ارز صادراتی عرضه شده در سامانه  نیما در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از افت یک میلیارد و 708 میلیون یورویی حکایت دارد.

    رشد قیمت‌ها در سامانه نیما

    میانگین نرخ فروش حواله دلار در سامانه نیما در پایان اردیبهشت‌ماه به 16 هزار و هشت تومان رسید.

    بررسی روند قیمتی حواله‌های نیما نشان می‌دهد که نرخ این حواله‌ها تحت تاثیر رشد نرخ ارز در بازار آزاد، افزایش یافته و وارد کانال 16 هزار تومانی شده است.

    در اسفندماه و آخرین‌ماه کاری سامانه نیما در سال 98، میانگین نرخ فروش حواله یورو به 15 هزار و 169 تومان رسیده بود.

    پس از التهاب بازار و نوسان‌های شدید نرخ ارز در سال های 96 و 97 که گاه به چند هزار تومان در یک روز می‌رسید، سیاست‌ها و ابزارهای متعددی توسط دولت به کارگرفته شد تا تعادل به بازار بازگردد که از مهمترین آنها سامانه نیما بود.

        با وجود گمانه زنی‌هایی که درباره احتمال کنار گذاشتن سامانه نیما پس از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی مطرح شده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل تفاوت ماهیت کار سامانه نیما و بازار متشکل، این دو بازار به طور جداگانه و موازی به کار خود ادامه خواهند داد.

    بازار متشکل ارز قرار است به معاملات فیزیکی اسکناس اختصاص یابد اما در سامانه نیما تنها حواله‌های ارزی خرید و فروش خواهد شد.

    افزایش عرضه ارز پس از کاهش شیوع کرونا

    نگاهی به وضعیت عرضه ارز در نیما نشان می‌دهد که میزان ورود ارز صادراتی به نیما به تدریج رو به بهبود بوده و در حال افزایش است.

    در واقع با کاهش تاثیر کرونا در بخشهای مختلف اقتصادی و از سرگیری مبادلات تجاری، صادرکنندگان به منابع ارزی خود دسترسی بهتری داشته و اقدام به افزایش عرضه در نیما کرده‌اند.

    رییس کل بانک مرکزی نیز در این باره گفته است: باتوجه به روند احیای مجدد و تدریجی صادرات غیر نفتی و نفتی بعد از کنترل شیوع کرونا، پیش‌بینی این بانک، حاکی از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به روال گذشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی