عصر بازار

پرداخت ۱۲ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال تسهیلات کرونا به کسب و کارها

عصر اعتبار- براساس آخرین آمارها، تعداد ۵۰۳ هزار واحد تاکنون در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند و ۱۰۲ هزار و ۴۲۹ میلیارد ریال تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است.

پرداخت ۱۲ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال تسهیلات کرونا به کسب و کارها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شد تا دولت برای حمایت از بنگاه‌ها و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، پرداخت تسهیلات به متقاضیان را مصوب سازد. در ابتدا 14 رسته اصلی با 55 زیر رسته مشمول دریافت وام شناسایی شدند و سپس بانک مرکزی اعلام کرد، مهدهای کودک غیردولتی و شرکت‌های مرتبط با خدمات نمایشگاهی در کشور مشتمل بر دارندگان سایت‌های نمایشگاهی و مجریان برگـزاری نمایشگاه‌ها به این فهرست افزوده شدند.

    ثبت نام در سامانه کارا از 13 خردادماه شروع شد و تا پنجم مرداد ماه ادامه داشت.
    براساس مصوبه مربوطه کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده‌اند، مبلغ 16 میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی اختصاص می‌یابد و در واحدهای کسب‌وکاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده‌اند، مبلغ 12 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. نرخ سود تسهیلات نیز 12 درصد بوده و بازپرداخت آن از مهرماه است.
    براساس آخرین آمارها، تعداد 503 هزار واحد تاکنون در سامانه کارا ثبت نام کرده اند. این تعداد 290 هزار پرونده و 655 هزار نفر اشتغال را شامل می شود که توسط 13 دستگاه اجرایی بررسی شده است.
    معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام این خبر گفت:تاکنون از کل 285 هزار پرونده ارسال شده به مؤسسه های عامل، 36 هزار پرونده مصوب و تسهیلات مربوط به 23 هزار پرونده پرداخت شده است.

    همچنین تعداد 12 هزار و 742 میلیارد ریال تحت عنوان تسهیلات کرونا از سوی مؤسسه های عامل به مشمولان پرداخت شده است.
    عیسی منصوری افزود: تعداد 834 زیر رسته به شدت آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شناسایی شده و تعداد بنگاه های آسیب دیده ذیل 14 رسته منتخب سه میلیون واحد است که یک میلیون و 300 هزار  واحد آن بیمه شده و دارای کد کارگاهی و یک میلیون و 700 هزار واحد فاقد بیمه و کدکارگاهی هستند، این تعداد دو میلیون و 800 هزار نفر بیمه شده و سه میلیون نفر فاقد بیمه را شامل می‌شود.

    به گفته منصوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت با 324 زیررسته و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با 213 زیررسته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با 154 زیررسته به ترتیب بیشترین زیر رسته‌های شناسایی شده و آسیب دیده از کرونا را به خود اختصاص می‌دهند.

    وی با بیان اینکه 400 هزار میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات کرونا درنظرگرفته شده، گفت: از کل رقم 35 هزار میلیارد ریال برای 108 شرکت بزرگ حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، ریلی و دریایی، 33 هزار و 300 میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات به مؤسسه های عامل معرفی و 9 هزار و 200 میلیارد ریال نیز به مشمولان پرداخت شده است.

    معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون درباره مشمولان فاقد بیمه تسهیلات کرونا گفت: برای شناسایی این افراد با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه از جمله صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، کشور، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، تعاون، فنی و حرفه‌ای و بهزیستی کشور، هماهنگی لازم صورت گرفته و بیش از یک میلیون و 986 هزار نفر از شاغلان شناسایی شده اند که تاکنون برای یک میلیون و 834 هزار نفر از آنها پیامک ارسال شده است.

    وی اضافه کرد: مجموع کل پیامک‌های ارسالی، تعداد 564 هزار پیامک بوسیله وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات به مشمولان ارسال شده و براساس آمار سامانه کارا، تاکنون حدود چهار درصد از مشمولان فاقد بیمه تسهیلات کرونا در این سامانه ثبت نام کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی