عصر بازار

داوطلبانی که حین اطفای آتش سوزی جنگل‌ها آسیب می‌بینند، بیمه می‌شوند؟‌

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان پیشنهاد داده است که حمایت‌های بیمه‌ای از همیاران و داوطلبانی که حین عملیات اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع آسیب می‌بینند در آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت بحران کشور لحاظ شود. این مورد پیش از این در قانون حمایت از محیط‌بانان آورده شده بود که مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت.

داوطلبانی که حین اطفای آتش سوزی جنگل‌ها آسیب می‌بینند، بیمه می‌شوند؟‌
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، داور نامدار اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال آن بود که در بندی از قانون حمایت از محیط‌بانان - که به تازگی تصویب شده است - از نیروهای داوطلب و همیار طبیعت که در عملیات اطفای حریق آسیب می‌بینند همانند محیط‌بانان و جنگلبانان حمایت‌ و آن‌ها را بیمه‌ کند اما متاسفانه این بند به دلیل بار مالی که به دنبال داشت در شورای نگهبان رد شد.

    وی ادامه داد: به دلیل اهمیت این بند و از آنجایی که تعداد نیروهای داوطلبی که در عملیات اطفای حریق جنگل‌ها، مناطق حفاظت شده و مراتع آسیب می‌بینند بیشتر شده است تصمیم گرفتیم که حمایت‌های بیمه‌ای از این افراد را در آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت بحران لحاظ کنیم. قانون مدیریت بحران در سال 1398 تصویب شده است و بر اساس تبصر یک ماده 20 این قانون قرار است که آیین‌نامه اجرایی آن از سوی سازمان مدیریت بحران با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و بیمه مرکزی تهیه شود.

    مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت بحران در حال تدوین است، اظهارکرد: از این‌رو ما پیشنهاد داده‌ایم که حمایت‌های بیمه‌ای و قانونی از همیاران طبیعت در صورت آسیب دیدن در عملیات اطفای حریق در این آیین‌نامه دیده شود و سازمان برنامه و بودجه نیز هزینه‌های آن را پیش‌بینی و تامین کند.

    نامدار در ادامه گفت: چنانچه این موضوع در آیین‌نامه مدیریت بحران دیده و تصویب شود همیاران طبیعت و محیط زیست، محافظان افتخاری و دواطلبان مردمی که با شرکت در عملیات اطفای حریق‌های جنگلی و مرتعی آسیب می‌بینند و یا دچار نقص عضو و فوت می‌شوند توسط بیمه مانند محیط‌بانان و جنگلبانان حمایت می‌شوند.

    وی با اشاره به اینکه ما مبنای اجرای آیین‌نامه را از ابتدای سال 98 گذاشته‌ایم، تصریح کرد: به طور کلی قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به آن ناظر به آینده هستند و باید برای سال‌های پیش‌رو تدوین شوند اما با توجه به تعداد زیاد افرادی که در سال‌های 98 تا 99 آسیب دیده‌ و یا جان خود را از دست داده‌اند، پیشنهاد دادیم که این افراد نیز مشمول حمایت‌های بیمه‌ای شوند. امیدواریم که این مسئله مورد تایید قانون‌گذاران قرار گیرد.

    مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان در پاسخ به این پرسش ایسنا که تکلیف سایر افرادی که پیش از سال 98 در جریان عملیات اطفای حریق آسیب دیده‌اند، چه می‌شود؟ گفت: سعی شده است که از این افراد بر اساس ساز و کار بیمه بی‌نام و یا سایر مساعدت‌هایی که دستگاه‌های مختلف می‌توانند داشته باشند، حمایت شود.

    به گزارش ایسنا، از حدود دو ماه گذشته تاکنون پنج تن از نیروهای مردمی و داوطلب در جریان عملیات اطفای حریق جان خود را از دست دادند و تعدادی دیگر نیز آسیب دیده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی