عصر بازار

یک نماینده مجلس:

دلار از مبادلات اقتصادی حذف شود/ فشارهای دلار باید مهار شود

عصر اعتبار- یک نماینده مجلس گفت: ایران در نهایت باید دلار را از مبادلات مالی، پولی و بانکی خود خارج سازد، اما مسئله مهم در این رابطه که کمک کننده محسوب می‌شود، توجه به اقتصاد مقاومتی است.

دلار از مبادلات اقتصادی حذف شود/ فشارهای دلار باید مهار شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره استفاده از پیمان‌های پولی جهت مدیریت تحریم‌ها به خبرنگار ایبِنا گفت: سال‌ها در راستای تحریمی که به کشور تحمیل شده، درباره حذف دلار از مبادلات پولی و بانکی بحث صورت گرفته، اما متاسفانه تا امروز از رسیدن به این هدف عقب ماندیم و بر این تصور نیستم که در کوتاه مدت هم بتوان آن را محقق ساخت.

    وی در ادامه اضافه کرد: باید این نکته را مورد توجه قرار داد که برخی از کشورها اقداماتی را در این زمینه انجام دادند و موفقیت‌هایی را هم به دست آوردند، ولی نتوانستند به طور کامل از زیر سلطه فشار دلار بر مبادلات مالی و تجاری خارج شوند، اما به هر حال ایران باید این کار را انجام دهد، منتها زمان‌بر است.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص اظهار داشت: فشارهای اقتصادی و تحریمی که به تحریم‌های آمریکا ارتباط پیدا می‌کند، کشور را در تنگنا قرار داده و در این مسئله تردیدی وجود ندارد، اما شخصا بر این اعتقادم بهتر از شرایط فعلی می‌شد کشور را مدیریت کرد، منتها به درایت و احساس مسئولیت بیشتری نیازاست.

    شهبازی در ادامه تصریح کرد: چنانچه به درستی در این زمینه وارد عمل شویم، این امکان وجود دارد از میزان فشارهایی که در راستای تحریم‌ها به لحاظ اقتصادی به کشور و مخصوصا مردم وارد شده، کاسته شود.

    وی در این ارتباط یادآور شد: ایران در نهایت باید دلار را از مبادلات مالی، پولی و بانکی خارج سازد، اما مسئله مهم در این رابطه که کمک کننده محسوب می‌شود، توجه به اقتصاد مقاومتی است، یعنی همان مسئله‌ای که مقام معظم رهبری همواره بر آن توجه و تاکید دارند که متاسفانه به آن عمل نمی‌شود.

    این نماینده مجلس در این خصوص بیان کرد: بسیاری از توصیه‎های ایشان که معمولا در ابتدای سال‌های جدید مطرح می‌شود، متاسفانه به شکل مورد انتظارشان به مرحله اجرا در نمی‌آید.

    شهبازی دلیل این مسئله که ایران به اندازه روسیه و چین در رابطه با موضوع فوق موفقیت به دست نیاورده را چنین توضیح داد: فرق اساسی بین ایران با روسیه و چین در این است که فشارهایی تحمیلی به ایران بر آنان وارد نمی‌شود، بنابراین تصمیم‌گیری راحت‌تر است. کوچکترین تصمیم در کشور بر مسئله قیمت‌ها اثر می‌گذارد. بر همین اساس در این خصوص نمی‎توان به سرعت تصمیم گرفت و دلار از مبادلات پولی و بانکی خارج ساخت.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع مورد بحث در خصوص خرید واکسن کرونا خود را خیلی خوب نشان داد و بر این امر تاکید کرد که انتقال پول بر بسیاری از کارها درباره مواد اولیه با دیگر نیازهای کشور فشار وارد می‌کند، بنابراین در حال حاضر همانطور که اشاره کردم به طور کامل نمی‎توانیم دلار را کنار گذاریم زیرا دیگر کشورها با ما در زمینه مبادلات تجاری وارد عمل نمی‎شوند، حتی کشورهایی که سال‌ها بیشترین کمک و مساعدت را با آنها داشتیم، علیرغم اعتقادشان در برابر فشار آمریکا توان مقاومت ندارند.  

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس افزود: رفتار امارات یا چین به خوبی نشان دهنده همین موضوع است، اکنون به عراق اجازه پرداخت طلب‌هایش به ایران را نمی‌دهند و مدیران و مسئولان اجرایی باید از این تجربیات استفاده کنند. اکنون تحریم‎ها گرچه مردم را با مشکلاتی مواجه ساخته، اما مسببات خودکفایی ما هم را در برخی از زمینه‌ها به وجود آورده که این حُسن محسوب می‎شود.

    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو