عصر بازار

رییس کنفدراسیون صادرات با ایبِنا مطرح کرد؛

آثار منفی سوءمدیریت بر رشد اقتصادی بیشتر از تحریم و کرونا

عصر اعتبار- رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران معتقد است فارق از موضوع کرونا و تحریم‌ها، سوءمدیریت‌ها در کشور ما نه تنها در این دوره، بلکه در دوره‌های قبل هم متاسفانه تاثیرش کمتر از این دو بخش نبوده است.

آثار منفی سوءمدیریت بر رشد اقتصادی بیشتر از تحریم و کرونا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، به تازگی بانک جهانی در گزارشی، چشم‌انداز جدید خود از رشد اقتصادی خاورمیانه در سال 2021 پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران پس از آب رفتن در سال 2020 در سال 2021 دوباره به رشد خود بازگردد. اما آنچه در سال‌های اخیر بر اقتصاد ایران گذشته است، نشان از عدم رشد اقتصادی قابل قبول بوده و حتی در یک سال گذشته، با رشد منفی نیز مواجه بوده است.

    در این باره، لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به ورود ویروس کرونا و شیوع گسترده این بیماری در عرصه جهانی اظهار داشت: در ابتدا شاهد تاثیر منفی بیماری کووید19 بر سلامت انسان‌ها بودیم و بعد هم بر اقتصاد تبعات منفی آن را نظاره گر بودیم.

    وی افزود: به دنبال اپیدمی ویروس کرونا؛ بسته شدن مرزها، عدم تردد بین کشورها، کاهش شدید صنعت گردشگری و هتلداری و عدم برگزاری نمایشگاه‌ها را شاهد بودیم و همچنین با کاهش تقاضا به همین دلایل فوق، همه و همه باعث شد که رشد اقتصاد جهانی با کاهش مواجه شود. لاهوتی اضافه کرد: در این میان کشوری مثل ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و کاهش رشد اقتصادی آن در اثر ویروس کرونا یک موضوع قابل پیش بینی بود.

    این کارشناس اقتصادی تاکید داشت: اگر شما به بخش تجارت خارجی کشور توجه بکنید، تقریبا می شود گفت که بیش از 20 درصد کاهش تجارت جهانی در مجموع واردات و در صادرات داشته‌ایم.  بنابراین وقتی که ما کاهش صادرات داریم، معنایش کاهش تولید هست. کاهش تولید هم معنایش بیکار شدن عده ای از مردم در فعالیت های اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم هست. و از آن مهم تر، خیلی از مشاغل ما به دلیل کرونا آسیب جدی دید، مثل هتل داری، گردشگری، خدماتی و رفاهی؛ کلا این ها تعطیل شدند. در بخش صادرات و واردات تقریبا 4 ماه مرزها کاملا بسته بود. بنابراین موضوعاتی که ناشی از کرونا بود تاثیر منفی خودش را گذاشت.

    لاهوتی افزود: ولی آنچه که بیشتر در اقتصاد ما خودش را نشان می دهد مسائل دیگری است که رشد اقتصادی را بیشتر از سایر کشورها با کاهش مواجه کرده است، آن هم بحث تحریم ها و بحث سوءمدیریت ها و اشکالاتی است که طی یک سال گذشته به دلیل جهش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم، تاثیر منفی خودش را بر اقتصاد ما گذاشت و متاسفانه رشد اقتصادی کشور را منفی کرد.

    رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران معتقد است: فارق از موضوع کرونا و تحریم ها، سوء مدیریت ها در کشور ما نه تنها در این دوره، بلکه در دوره های قبل هم، متاسفانه تاثیرش تقریبا کمتر از این دو بخش نبوده است. ما شاهد این بودیم در شرایطی که کشور درآمدهای سرشار نفتی در دولت آقای احمدی نژاد داشت، بازهم با یک رشد منفی حدود 5 درصدی متاسفانه مواجه بود که این نشان دهنده سوءمدیریت ها در عرصه اقتصاد ایران هست و به نظر می‌رسد که از یک سو تحریم های ظالمانه و از سوی دیگر سوءمدیریت ها و خودتحریمی های داخلی و امسال هم موضوع کرونا این مساله یعنی کاهش رشد اقتصادی را تشدید کرده و قابل پیش بینی بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو