عصر بازار

چشم‌انداز کاهش بیشتر نرخ ارز با ثبات دلار در کانال ۲۴ هزار تومان

عصر اعتبار- طی روزهای گذشته با افت بیشتر قیمت‌ ارز مواجه بودیم که شرایط موجود، حاکی از افت بیشتر انتظارات تورمی در روزهای آینده است؛ به نحوی که نرخ دلار در حال حاضر وارد کانال ۲۴ هزار تومانی شد.

چشم‌انداز کاهش بیشتر نرخ ارز با ثبات دلار در کانال ۲۴ هزار تومان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، «بازار ارز از تب و تاب افتاد.» این یکی از خبرهای داغ و به روز دوماه اخیر است که در چند روز اخیر نیز با توجه به برخی اتفاقات و سیگنال های مثبت، پیش بینی ها را بر ادامه روند کاهشی نرخ ارز و افت بیشتر قیمت ها معطوف کرده است. این روند از آبان ماه آغاز شد و به دنبال سیاست های ارزی بانک مرکزی و همچنین ایجاد جو روانی مثبت ناشی از انتخاب جوبایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در مدار نسبتا ثابتی ماندگار شد. با اینکه میانگین قیمت نرخ دلار در بازه یک ماه گذشته حدود 25 هزار تومان بوده است، روز پنجشنبه گذشته با افت بیشتر قیمت‌ها مواجه بودیم که شرایط موجود، حاکی از افت بیشتر انتظارات برای رشد قیمت در روزهای آینده است به نحوی که نرخ دلار در حال حاضر وارد کانال 24 هزار تومانی شده و این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران براین باورند که احتمال تداوم روند نزولی نرخ ارز نیز بالاست.

    متاسفانه در دو سال اخیر تحریم ها شدت گرفت و بخشی از اقتصاد و تجارت ایران نمانده بود که شامل تحریم و محدودیت نشود و این در حالی است که در این مدت میزان درامدهای ارزی نیز به شدت کاهش یافت و دسترسی به منابع مالی خارج از کشور نیز مسدود و امکان استفاده از آن سخت شد. در چنین شرایطی سیاست های بانک مرکزی بود که از حرکت به سمت ابرتورم در اقتصاد ایران جلوگیری کرد. بله، در حال حاضر تورم بالاست و شاخص های کلان اقتصادی در جایگاه رضایتبخشی قرار ندارد اما به هر حال مقاومت هایی انجام شد تا وضعیت بدتر از این نشود. دو سه ماه پیش نرخ دلار با جهشی بلند مرز 30 هزار تومان را هم رد کرد و در آن شرایط بود که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به مردم هشدار داد که این نوسانات و افزایش نرخ ارز مقطعی و البته غیرطبیعی است بنابراین وارد بازی سفته بازان نشوند. بعد از مدتی نیز با استفاده از روش‌های مختلف و همچنین فعالیت و عملکرد بازار متشکل ارزی، همین هشدار به واقعیت تبدیل شد و نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفت و ورق برگشت.

    در چند روز اخیر نیز اگرچه جرقه کوچکی از اعتراضات در امریکا و مقاومت ترامپ دربرابر پذیرفتن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای سوداگران و سفته بازان بازار زده شد اما طولی نکشید که این تصورات به هم ریخت و با قطعی شدن ریاست جمهوری جو بایدن، بازار از جهش ناگهانی دوباره جا ماند.

    در همین راستا آنطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، به مرور با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده در ماه های اخیر از یکسو و گشایش‌های آغاز شده درباره برخی منابع بانک مرکزی، این امیدواری وجود دارد که شاهد آرامش بیشتر در بازارها، ثبات قیمت ها و کاهش تورم باشیم.

    از سوی دیگر، شاهد افزایش فروش ارز توسط صادرکنندگان هستیم که به آرامش این روزهای بازار کمک کرده و این در حالی است که پیشتر با مقاومت صادرکننده‌ها دربرابر فروش ارز در سامانه نیما روبرو بودیم چرا که برخی از این افراد سعی داشتند نرخ ارز پیشنهادی برای فروش ارز را بالاتر از قیمت بازار اعلام کنند اما با ادامه فرایند نزولی در بازار ارز مقاومت این گروه هم شکسته شد.

    در نتیجه به باور فعالان اقتصادی، سیاست‌های بانک مرکزی و مدیریت منابع محدود ارزی در کشور، بازار قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات امریکا، زمزمه‌های بازگشت آمریکا به برجام، جو روانی مثبت، آرامش و کاهش قیمت در بازارهای مختلف اعم از خودرو و مسکن، مثبت شدن شاخص بورس و امیدواری مجدد سرمایه‌گذاران به بورس، شکسته شدن مقاومت صادرکنندگان در عرضه ارزهای حاصل از صادرات و فروش منطقی ارز صادراتی در نیما با نرخ‌های متعادل از عوامل مهم و تاثیر گذار در روند کاهشی نرخ ارز در بازار است.

    پورسعید خلیلی