عصر بازار

مجلس مبنای پایه محاسبات حقوق ورودی گمرک را تغییر ندهد/ نوسان در محاسبات با ارز نیمایی

عصر اعتبار- عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تعاون ایران گفت: تغییر پایه محاسباتی کالاهای وارداتی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی، افزایش نرخی حداقل ۵ برابر است که فعالان اقتصادی را دچار مشکل می کند و در بازار نوسان ایجاد خواهد کرد.

مجلس مبنای پایه محاسبات حقوق ورودی گمرک را تغییر ندهد/ نوسان در محاسبات با ارز نیمایی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، زمزمه تغییر پایه محاسباتی کالاهای وارداتی فعالان اقتصادی را نگران کرده است، چراکه به گفته یک فعال اقتصادی بیشترین کالای وارداتی شامل مواد اولیه، کالای اساسی و ماشین آلات هستند.

    ناگفته نماند که چندی پیش رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی تلویزیونی شبکه یک سیما گفته بود: «دولت نرخ ارز حقوق ورودی گمرک را در لایحه بودجه سال آینده، 4200 تومان محاسبه کرده بود که بعدا طبق مصوبه کمیسیون این عدد به منظور جلوگیری از رانت، فساد و چند نرخی ارز تغییر و مبنای نرخ ارز نیمایی تعیین شد .»

    احمد هاشمی عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این باره گفت: تغییر پایه محاسباتی کالاهای وارداتی از ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی افزایشی حداقل 5 برابر است که فعالان اقتصادی را دچار مشکل می‌کند، از سوی دیگر در بازار ایجاد نوسان خواهد کرد.

    هاشمی ادامه داد: این در حالی است که واحدهای تولیدی در شرایط کنونی مشکلات سرمایه در گردش و تامین نقدینگی داشته و اثرات این تصمیم مشکلات جدیدی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

    رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تعاون ایران با اشاره به نوسان ناشی از مبنا قرار دادن ارز نیمایی در پایه محاسبات کالاهای وارداتی خاطرنشان کرد: در زمان ثبت سفارش ممکن است ارز نیمایی با یک نرخ و در زمان ترخیص کالا نرخ این ارز تغییر کند و هزینه‌های مضاعفی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کند.

    این فعال اقتصادی با تاکید براینکه پایه محاسباتی کالاهای وارداتی بهتر است تغییر نکند، اذعان داشت: با توجه به ریسک بالای این تغییر پیشنهاد می‌شود که در صورت تصمیم به هرگونه تغییر در باره پایه محاسباتی مذکور، نرخ ثابتی تعیین شود که هزینه‌ها از زمان سفارش تا زمان ترخیص تغییر نکند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی