عصر بازار

جهانگیری: از سال ۹۷ تاکنون سه سال سخت و نفس‌گیر بر کشور گذشت

عصر اعتبار- معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تاکنون سه سال سخت و نفس گیر بر کشور گذشت، گفت: در سختی‌ها است که افراد باید خود را نشان دهند. روزهای گل و بلبل همه هستند و همه چیز مرتب است.

جهانگیری: از سال ۹۷ تاکنون سه سال سخت و نفس‌گیر بر کشور گذشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (دوشنبه) در بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات با قدردانی از برگزاری این مراسم از سوی اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: دولت باید تلاش کند کارها را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که بخش خصوصی عملکرد بهتری از دولت دارد و امیدواریم بتوانیم کارهای مهمی را در بخش های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی به اتاق بازرگانی و تشکل های مختلف واگذار کنیم.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه از سال 97 تاکنون سه سال سخت و نفس گیر بر کشور گذشت، گفت: در سختی ها است که افراد باید خود را نشان دهند. روزهای گل و بلبل همه هستند و همه چیز مرتب است. در روزهای سخت که همه می خواهند از هر مسئولیتی فرار کنند باید هم پیمانی داشته باشیم تا بتوانیم از شرایط سخت عبور کنیم.

    وی با اشاره به اینکه کشور امروز در شرایط دشوار و خطیر قرار دارد، گفت: از یک سو آثار و عوارض تحریم های ظالمانه آمریکایی ها باعث شده در بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زندگی تک تک آحاد مردم را تحت تاثیر قرار دهد و از سوی دیگر بیماری کرونا آثار نامطلوبی را در همه کشورها برجای گذاشته است.

    دکتر جهانگیری خطاب به صادر کنندگان کشور گفت: تحریم های ظالمانه شرایط را برای کار و فعالیت اقتصادی دشوار کرده و خدماتی نظیر حمل و نقل و انتقال پول با دوره پیش از تحریم ها قابل مقایسه نیست.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی نقدها نسبت به نرخ ارز، تصریح کرد: برخی افراد به گونه ای صحبت می کنند که گویی اولین بار است در کشور چند نرخ برای ارز تعیین می شود. در دوره مهندس موسوی و دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی قیمت های متفاوتی برای نرخ ارز در کشور وجود داشت و در دوره آقای احمدی نژاد نیز همین روال حاکم بود و دولت تدبیر و امید وقتی در شهریور 1392 کار خود را آغاز کرد یکی از اولین اقداماتش این بود که قیمت سه نرخی ارز را از بین برد و آن را به دو نرخ تقریبا نزدیک به هم تبدیل کرد.

    وی افزود: مهمترین کاری که بانک مرکزی می توانست برای مهار نرخ ارز انجام دهد این بود که اسکناس ارز را در بازار تزریق کند. در سالهای قبل بانک مرکزی حداکثر روزی 150 میلیون دلار در بازار تزریق می کرد اما در فروردین سال 97 در شرایطی قرار گرفتیم که هنوز هم قصد ندارم بگویم چه میزان اسکناس ارز در بازار تزریق شد.

    دکتر جهانگیری با اشاره به انتقادات پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در این مراسم در خصوص ارز، اظهار داشت: در مرداد ماه در جلسه سران سه قوه با تصمیم سران قرار شد نرخ ارز که قیمت آن 4400 تومان شده بود به همان قیمت 4200 تومان برگردد و آقای پورابراهیمی نیز در همین جلسه حضور داشت اما حالا یکباره همه می گویند فلانی این کارها را انجام داده است. ما که همواره موضع روشنی در این خصوص داشته ایم.

    معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید تصمیمات را متناسب با شرایط مردم اتخاذ کنیم، خاطر نشان کرد: مردم کشور اصل هستند و همه ما باید فدای مردم ایران شویم و نباید بگذاریم شرایط سخت شود تا معلوم شود که ما قهرمان هستیم. ما وقتی قهرمانیم که مردم خوش باشند و زندگی آنها دچار فروپاشی نشود.

    معاون اول رییس جمهور ضمن درخواست از صادر کنندگان از آنها خواست روحیه قوی و مثبت خود را حفظ کنند و از شرایط سخت خسته نشوند، ادامه داد: در پاییز سال 99 نسبت به ماه های مشابه سال قبل، اقتصاد کشور رشد مثبت داشته و در سه ماهه تابستان نیز رشد اقتصادی 1/5 درصد مثبت بوده است که همه این دستاوردها نتیجه عملکرد صنعتگران و فعالان اقتصادی کشور است.

    وی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورهای بزرگ صنعتی، در شرایط کرونا ریزش شاغلین به چند میلیون نفر رسید و این ریزش در ایران در فصل بهار 1 میلیون و 400 هزار نفر بود و همین عدد در تابستان به 1 میلیون و 200 هزار نفر رسید و در پاییز نیز 1 میلیون نفر بود که از این عدد سهم بخش صنعت در تابستان 43 هزار نفر و در پاییز 8 هزار نفر بوده است.

    دکتر جهانگیری تصریح کرد: صنعت کشور، بنگاه داران صنعتی و فعالان اقتصادی در شرایط تحریم، نسبت به کارکنان خود مانند فرزندان خود عمل کرده اند. در بسیاری از بازدیدها از کارخانه ها شاهد بودم که حتی یک نفر از نیروهای خود را تعدیل نکرده اند.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در دوره های گذشته درآمد حاصل از فروش نفت خام تا سالی 120 میلیارد دلار هم بود، گفت: در دولت تدبیر و امید این درآمدها به حدود 50 میلیارد دلار رسید اما سال گذشته درآمدهای حاصل از فروش نفت تنها 8 میلیارد دلار بود و امسال کمتر خواهد بود. با این شرایط، صادرات 85 میلیون تن کالا در 9 ماهه سال جاری و 25 میلیون تن واردات چگونه و توسط چه کسانی انجام شده است. این موفقیت ها نتیجه عملکرد خوب بخش خصوصی و فعالان اقتصادی بوده است.

    وی با اشاره به اینکه البته شرایط برای مردم سخت شده است، گفت: تحریم کنندگان ملت ایران جنگی اقتصادی به راه انداختند تا ما را از پا دربیاورند اما فعالان اقتصادی نگذاشتند اقتصاد کشور زمین بخورند. امروز می بینیم که ترامپ و کسانی که قصد فروپاشی کشور ما را داشتند چه شرایطی دارند و زمین گیر شده اند و ما چه شرایطی داریم. دولت جدید آمریکا باید از این شکست ها درس بگیرد و سر تعظیم در برابر دولت ایران فرود آورد.

    دکتر جهانگیری با اشاره به برگزاری سه نشست با روسای اتاق های مشترک بازرگانی کشورهای خارجی در یک ماه اخیر، گفت: تجربه همکاری های خارجی ما در دوره برجام نشان داد که از آمادگی کافی برخوردار نبودیم و حتی در پذیرایی از شرکت های خارجی که به ایران سفر می کردند، ضعف داشته ایم.

    معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه حتما تحریم ها باید رفع شود و دولت این موضوع را وظیفه خود می داند، از اتاق های مشترک بازرگانی با کشورهای خارجی خواست از هم اکنون برای آینده آمادگی داشته باشند و گفتگو های خود را با طرف های خارجی آغاز کنند.

    وی ادامه داد: البته دولت تلاش هایی برای مقابله با تحریم انجام داده است و در سه سال اخیر در ستاد مقابله با تحریم انواع روش ها و راهکارها مورد استفاده قرار گرفته تا تحریم ها را هم دور بزنیم و هم بی اثر کنیم که خوشبختانه در این زمینه دستاوردهای خوبی نیز حاصل شده و لازم است در خصوص تجربه این ایام کتاب ها نوشته شود که چگونه توانستیم از این مقطع عبور کنیم.

    دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی باید جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا کنند، تصریح کرد: امروز دیگر اتاق بازرگانی خود را پایین تر از یک مسئول دولتی نمی داند بلکه همانند او در جلسات حضور دارد و نظرات خود را بیان می کند. چندی پیش بخشنامه ای را ابلاغ کردم که هیچ جلسه ای برای تصمیم گیری در سطح دولت نباید بدون حضور نماینده بخش خصوصی انجام شود.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان گفت: بخشی از این مشکلات به خاطر شرایط تحریم و بخشی به خاطر ضعف در تصمیم گیری و سیاست گذاری ها بوده است که لازم است بخش خصوصی نقدها و راهنمایی های خود را اعلام کند تا تصمیمات را اصلاح کنیم.

    وی با تاکید بر ضرورت ایجاد شرکت های بزرگ صادراتی توسط بخش خصوصی، افزود: وقتی روسیه تحریم شد، تصمیم گرفتند که برخی کالاها و اقلام مورد نیاز خود مانند میوه را از ایران تامین کنند اما یکی از مشکلات بر سر راه این همکاری عدم وجود شرکت های بزرگ صادراتی بود و طرف های روسی ناچار بودند با چندین شرکت مذاکره داشته باشند.

    دکتر جهانگیری با تاکید بر گسترش صادرات خدمات فنی و مهندسی، گفت: صادرات این خدمات در دوره کرونا به خاطر شرایط و محدودیت ها کم شد اما نباید اجازه دهیم این شرکت ها تضعیف شوند چرا که شرکت های خدمات فنی و مهندسی جزو سرمایه های مهم کشور هستند.

    معاون اول رییس جمهور گفت: وقتی در تهران طرحی را افتتاح می کنیم و می پرسیم پیمانکار این طرح کیست می گویند فلان نهاد نظامی. قرار بود اینگونه نهادها در صورتی فعال شوند که بخش خصوصی برای انجام آن کار وجود نداشته باشد، اما وقتی این سخن را می گوییم، می گویند مگر در تهران طرحی هست که پیمانکارش نهادهای نظامی نباشند.

    وی از بخش خصوصی و به خصوص اتاق بازرگانی که از پشتوانه کارشناسی خوبی نیز برخوردار است خواست وقتی مشکلات و موانع را مطرح می کنند، پیشنهادات خود را نیز به دولت ارائه دهند و اگر موضوعات مطرح شده دستور کار دولت نشد و مورد بررسی قرار نگرفت آنگاه گلایه آنها درست خواهد بود.

    دکتر جهانگیری از فعالان اقتصادی و صادر کنندگان خواست روحیه خود را حفظ کنند و خود را پیروز میدان جنگ اقتصادی بدانند و افزود: باید برای برنامه ریزی های آینده و برنامه های بلند پروازانه خود را آماده کنیم و اطمینان داشته باشید که دولت از شما حمایت خواهد کرد.

    در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تاکید بر اینکه به دنبال حذف امضاهای طلایی و امتیازات ویژه هستیم، گفت: وزارت صمت در تلاش است از صدور بخشنامه های خلق الساعه پرهیز شود و سیاست های با ثبات در کشور وضع شود.

    در این مراسم رییس اتاق بازرگانی ایران و تعدادی از صادر کنندگان برتر نیز به بیان دغدغه ها و مطالبات خود پرداختند. گفتنی است، در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از تمبر بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات رونمایی و از صادر کنندگان برتر قدردانی شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی