عصر بازار

جاماندگان بیمه بیکاری کرونا تا کی منتظر بمانند؟

عصر اعتبار- آخرین آمارها از روند پرداخت بیمه بیکاری کرونا نشان می دهد که همچنان ۹۱ هزار نفر از متقاضیان، مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا را دریافت نکرده اند و وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی با جدیت در حال پیگیری واریز پرداختی ها به جاماندگان هستند.

جاماندگان بیمه بیکاری کرونا تا کی منتظر بمانند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به دنبال گسترش ویروس کرونا و تاثیرگذاری آن بر بسیاری از مشاغل مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند 1398 و فروردین و اردیبهشت 1399 به افراد بیکار شده و کارگران آسیب دیده از کرونا پرداخت شود. بر این اساس به منظور حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، مبلغ 5000 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافت و وزارت کار با راه اندازی سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری bimebikari.mcls.gov.ir از کسانی که در مدت سه ماهه دچار بیکاری و توقف فعالیت شده بودند درخواست کرد که به سامانه مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

    آنطور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید در حوزه بیمه بیکاری با راه‌اندازی سریع سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری، بیش از 860 هزار نفر متقاضی بیمه بیکاری ثبت نام کردند و بیش از 3500 میلیارد تومان برای چهار ماه علاوه بر بیمه بیکاری که بر اساس قانون تعلق می‌گرفت، پرداخت شده است.

    وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، تثبیت اشتغال را از جمله سیاستهای دولت در دوران همه گیری بیماری کرونا اعلام کرده و می افزاید: در ایام کرونا بیش از 800 هزار نفر از بیکاران در سامانه های طراحی شده برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند که 670 هزار نفر بیمه بیکاری گرفتند و 490 هزار نفر به کار بازگشتند.

    بر اساس آخرین آمارها، مقرری ایام بیکاری کرونا در ماههای اسفند 1398 و فروردین و اردیبهشت 1399 برای یک میلیون و 82 هزار نفر با مساعدت دولت پرداخت شده و 91 هزار نفر موفق به دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا نشده اند.

    علیرغم عدم دریافت مقرری بیمه بیکاری کرونا از سوی جاماندگان، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی با جدیت در حال پیگیری این مساله هستند تا پرداختها با سرعت بیشتری انجام شود و جاماندگان بتوانند هرچه سریع تر مقرری ایام بیکاری کرونا را دریافت کنند.

    بنابر اعلام رئیس گروه بیمه بیکاری امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، لیست 91 هزار نفر از کسانی که به دلیل تبعات کرونا شغل خود را از دست داده و بیمه بیکاری دریافت نکرده اند به سازمان برنامه و بودجه ارسال و دستور تامین اعتبار برای پرداخت مقرری بیکاری کرونا نیز برای این عده صادر شده است.

    آنطور که وی درباره تاخیر در واریز مقرری گفته با وجود آنکه 27 دی ماه دستور تامین اعتبار از سوی ریاست سازمان برنامه و بودجه داده شده هنوز پرداختی از طرف خزانه انجام نگرفته و تاخیر در واریز مقرری از طرف سازمان تامین اجتماعی نیست.

    به گفته بایندریان حدود 15 هزار نفر از متقاضیان به دلیل ایراد در اطلاعات خود یا ناقص بودن شماره شبا موفق به دریافت بیمه بیکاری نشده بودند که لیست آنها برای رفع اشکال از سوی سازمان برنامه و بودجه به تامین اجتماعی ارجاع شده بود تا وزارت کار برای اصلاح اطلاعات به این افراد اطلاع دهد.

    وی همچنین پیشتر درباره تاخیر در پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرونا گفته بود "بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا پرداخت مقرری بیمه‌ بیکاری کرونا بر عهده دولت بود که از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شد اما دولت با مشکل تامین اعتبار در پرداخت بیمه بیکاری روبرو شد و به همین دلیل بیمه بیکاری کرونا به تمامی افراد واریز نشده است.

    طی روزهای اخیر مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار در خصوص آخرین وضعیت پرداخت بیمه بیکاری کرونا اعلام کرد: پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرونا به 670 هزار نفر در کشور انجام شده و پیگیری‌ها جهت پرداخت به مابقی افراد نیز در حال انجام است.

    وی با اشاره به تبعات ناشی از کرونا افزود: کرونا در حوزه کسب و کار خسارت‌هایی وارد کرد و با شیوع این بیماری در کشور 730 هزار نفر از بیمه‌شدگان شغل خود را از دست دادند. از این تعداد 670 هزار نفر مقرری دریافت کردند و 62 هزار نفر با 92 میلیارد تومان هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند که می‌طلبد پرداخت این تسهیلات تسریع شود.

    به گفته بابایی از ابتدای خردادماه 220 هزار نفر به دلیل کرونا بیکار شدند که 110 هزار نفر مقرری دریافت کرده و در مجموع 160 هزار نفر تعیین تکلیف شدند، 114 هزار نفر هم با درخواست‌هایشان موافقت نشده که برای رفع نقص ارجاع داده شدند.

    به گزارش ایسنا، سازمان تامین اجتماعی از همان روزهای شیوع کرونا و بر اساس وظیفه ذاتی خود، پرداخت بیمه بیکاری کرونا به متقاضیان را در دستور کار قرار داد و مطابق فهرستی که وزارت کار ارسال کرده بود، وضعیت متقاضیان را بررسی و  پس از تایید به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرد تا جهت واریز بیمه بیکاری به خزانه تحویل شود.

    به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، در روند پرداخت مستقیم بیمه بیکاری، سازمان نقشی برعهده نداشته و دولت بیمه بیکاری 90 درصد مشمولان را پرداخت کرده و افراد واجد شرایط مقرری خود را دریافت کرده اند.

    او می گوید: فهرست آن دسته از افرادی که دارای نقص اطلاعات بودند و بر همین اساس موفق به دریافت مقرری نشده بودند تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است ولی هنوز مبلغی از طرف خزانه بابت بیمه بیکاری ایام کرونا به آنها واریز نشده است؛ با این حال سازمان تامین اجتماعی تمام وظایف خود را در قبال پرداخت بیمه بیکاری کرونا انجام داده و با توجه به پیگیری وزیر کار در این خصوص، تامین اجتماعی هم از خزانه دولت این موضوع را پیگیری می کند تا در امر پرداخت بیمه بیکاری با سرعت بیشتری دنبال شود.

    به گفته سالاری با وجود تداوم بیکاری برخی افراد از خرداد به بعد، این سازمان در برابر افراد واجد شرایط همچنان متعهد بوده و علیرغم آنکه بخشی از منابع بیمه بیکاری باید از سوی دولت پرداخت شود سازمان تامین اجتماعی پرداختی های خود را به پرداخت دولت موکول نکرده و واریز مقرری بیمه بیکاری به مشمولانی که از خرداد امسال بیکار شده اند را آغاز کرده است.

    در حالی که اعلام شده بود در هفته های اخیر واریز مقرری بیمه بیکاری کرونا به جاماندگان صورت خواهد گرفت اما این امر به دلایلی که از سوی مسئولان و مقامات وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی عنوان شد با تاخیر همراه گشته و کارگران بیکار شده از کرونا و متقاضیان مشمول همچنان چشم انتظار دریافت مقرری هستند.

    با توجه به اظهارات مسئولان و مقامات وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی به نظر می رسد صرفنظر از وجود برخی ایرادات در اطلاعات جاماندگان که نیازمند اصلاح بوده تا پرداخت مقرری به آنها صورت گیرد، عدم واریز مقرری بیمه بیکاری جاماندگان را باید از خزانه جستجو کرد؛ چنانچه تاکید مقامات بر پیگیری از خزانه جهت تسریع در پرداخت بیمه بیکاری مشمولان نیز از این موضوع حکایت دارد.

     بر اساس آخرین آمارها بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر به دلیل شیوع کرونا از کار بیکار شده و مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شدند که از این تعداد یک میلیون و 169 هزار و 534 نفر در حال دریافت بیمه بیکاری هستند.

    در شوک نخست کرونا دست‌کم یک میلیون و 600 هزار شغل آسیب دیده و یک میلیون و 500 هزار نفر از کار بیکار شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی