عصر بازار

تشکیل گروه ۲۴ با چه هدفی انجام شد؟

موضوعات جلسه امروز گروه ۲۴ به ریاست ایران

عصر اعتبار- جلسه «گروه ۲۴» در راستای سلسله جلسات جانبی اجلاس بهاره صندوق بین‌المللی پول، به ریاست دکتر همتی، رییس کل بانک مرکزی و با حضور روسای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی امروز به صورت مجازی برگزار می‌شود.

موضوعات جلسه امروز گروه ۲۴ به ریاست ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، بررسی شرایط اقتصاد جهانی، کمک به روند بهبود اقتصادی کشورهای در حال توسعه پس از پاندمی کرونا و ارتقای همکاری بین اعضا از موضوعات اصلی این نشست است.

     بر این اساس، چگونگی حمایت سازمان‌های بین‌المللی مانند «صندوق بین‌المللی پول»، «بانک جهانی» و «بانک‌های توسعه‌ای چندجانبه» از اقتصاد کشورهای در حال توسعه، افزایش حجم تسهیلات‌دهی سازمان‌های بین‌المللی به کشورهای در حال توسعه و در نظر گرفتن نرخ‌های بهره پایین برای این تسهیلات و تنفس به وام‌های قبلی از جمله مهمترین محورهای مطرح شده به منظور درج در بیانیه پایانی این نشست به شمار می رود.

    ضرورت ارتقای همکاری بین‌المللی به منظور بهبود اقتصادی بهتر و مناسب همه کشورها در شرایط پس از پاندمی کرونا و تقویت روند همگرایی جهانی در زمینه سطح درآمد سرانه بین کشورها در مقطع حساس کنونی در این نشست بررسی می شود.

    همچنین تداوم حمایت اجتماعی به ویژه برای جمعیت های آسیب پذیر، تقویت سیستم های بهداشت، سرعت بخشیدن به دیجیتالی شدن، انعطاف پذیری و حفظ تاب آوری مالی به منظور حمایت از فعالیت های اقتصادی برای محافظت از مشاغل و درآمد از محورهای مورد تاکید این جلسه است.

    همچنین در این نشست پیشنهادهایی مبتنی بر متناسب سازی مجموعه ابزارهای صندوق بین المللی پول با نیازهای کشورهای با درآمد کم و متوسط در طول بهبود اقتصادی آنها، در راستای حمایت از کشورهای در حال توسعه به منظور مدیریت آسیب‌پذیری بدهی ها و جلوگیری از بحران بدهی که موجب تأخیر پیشرفت آنها می‌شود ارایه می‌شود.

    گفتنی است «گروه 24» به منظور ایجاد هماهنگی و پیشبرد مواضع کشورهای درحال توسعه در قلمروهای پولی و توسعه مالی در سال 1971 ایجاد شد. هدف اصلی این گروه تضمین منافع کشورهای عضو از طریق هماهنگی سیاست‌های اقتصادی و پولی در مجامع بین‌المللی است. یکی از مهمترین فعالیت‌های گروه 24 توسعه مشارکت کشورهای درحال توسعه در تصمیم‌گیری‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی