عصر بازار

رشد اقتصادی امسال مثبت می‌شود

عصر اعتبار- یک اقتصاددان معتقد است: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ احتمالا مثبت خواهد شد چرا که زمزمه‌هایی مبنی بر رفع تحریم‌ها وجود دارد، ضمن اینکه ممکن است به زودی پایان پاندمی را شاهد باشیم.

رشد اقتصادی امسال مثبت می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، مرتضی عزتی تصریح کرد: کاهش فشار کرونا می تواند موجب بهبود وضعیت اقتصاد شود و طبیعی است که وقتی جامعه واکسینه شود این شرایط بهبود، به ثبات می رسد. همچنین امکان باز شدن فضای کسب و کار و رفع محدودیت ها را فراهم می کند و موجب می شود کسب و کارها بیشتر فعالیت کنند که در این صورت خود به خود رشد اقتصادی ایجاد خواهد شد.

    وی تاکید کرد: در این شرایط مقداری از ظرفیت های متوقف شده در دوره کرونا نیز فعال می شوند که اثر رشد اقتصادی را تشدید می کند و حتی می تواند سرمایه گذاری های جدید را افزایش دهد

    این اقتصاددان با بیان اینکه امسال جای امیدواری است که تحریم ها برطرف شود، ادامه داد: بخش عمده رشد اقتصاد منفی به دلیل تحریم و رکود ناشی از تحریم بوده است که با لغو تحریم ها، وضعیت بهبود می یابد. اما اگر تحریم ها هم برطرف نشود، به دلیل اینکه اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی ساز و کار انطباق با شرایط تحریم را یاد گرفتند می تواند تاثیرگذار باشد.

    عزتی افزود: خود به خود اگر تحریم هم برطرف نشود این یادگیری کمک می کند فعالیت های آتی، کمتر تحت تاثیر تحریم قرار بگیرد و بتوان با شرایط تحریمی حیات و رشد خود را ادامه دهیم.
    به گفته استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، این عوامل می تواند حتی اگر تحریم نباشد رشد اقتصادی بیشتری را در سال 1400 و 1401 نصیب کشور کند. اگر هم تحریم برطرف شود و بتوانیم شرایط بازتری داشته باشیم قطعا وضعیت بهتر خواهد شد و رشد بیشتری در اقتصاد خواهیم داشت.

    وی با اشاره به نکته مهم و اساسی اظهار کرد: اگر مسئولان فکر می کنند ممکن است این تحریم ها موقتا برطرف و مجددا اعمال شود، به نظر می رسد باید انچه که اقتصاد یاد گرفته است را حفظ کنیم تا اگر احتمالا تحریم ها دوباره برگشت همین شرایط را داشته باشیم و بتوانیم اقتصاد را در آینده از شوک های ناشی از تحریم، مصون بداریم.

    عزتی در پایان یادآور شد: بخشی از رشد اقتصادی مثبت سال 1400 به علت محدودیت واردات خواهد بود؛ بنابراین اگر تحریم هم برطرف شد همچنان باید مراقب بود که ناگهان دروازه ها را باز نکنیم تا واردات زیاد انجام شود چرا که می تواند جایگزین بخشی از تولید داخل شود و در بخشی از فعالیت های اقتصادی می تواند رشد را کاهش دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی