عصر بازار

فروش میعانات گازی برای تامین بودجه مشوق‌ صادراتی

عصر اعتبار- رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اگر میعانات گازی را نمی‌توانند بفروشند، آن را به ما بدهند تا ظرف یک ماه آن را تبدیل به پول کنیم و به عنوان بودجه مشوق صادراتی استفاده کنیم.

فروش میعانات گازی برای تامین بودجه مشوق‌ صادراتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایبِنا، علیرضا پیمان پاک گفت: طی سه ماه گذشته حدود هزار و 50 جلسه با صادرکنندگان برگزار شده است و در این جلسات مشکلات صادرکنندگان مطرح شد، اگرچه از این مشکلات مطلع بودیم، اما شرایطی را فراهم آوردیم تا طی یک ارتباط نزدیک بین مجموعه و حاکمیت مشکلات حل شود، بطوری که اکنون مشکلات شفاف و مشخص است، اما مساله مهم بحث راه حل است و باید وارد راه حل های عملیاتی شویم.

    وی در نشست صبحانه کاری با نمایندگان تشکل های بخش خصوصی اظهارکرد: بخشی از مشکلات به گذشته باز می‌گردد و باید برای چاره جویی آن به عقب بازگشت است، ضمن اینکه برای برخی مشکلات به وجود آمده بر اساس قوانین و مقررات غلط باید راهکار تعریف شود.  بعضی از بخش‌های صادرات با چالش‌های مواجه است که نتیجه ساز و کارهای غلط است مانند بحث بازگشت ارز و ما در حال تلاش برای مشکلات هستیم.

    پیمان پاک با اشاره به موضوع عوارض صادراتی تاکید کرد: یکی از برنامه های وزیر صمت صندوق مدیریت عوارض صادرات است، تفکر وزیر صمت این است که باید از خام فروشی به سمت زنجیره ارزش باید حرکت کرد و کسی هم مخالف نیست، اما اینکه عوارض از صنایع بالا دستی گرفته شود و خرج بودجه عمومی دولت شود، همه مخالف هستند.

    صندوق مدیریت عوارض صادراتی تشکیل می‌شود

    وی اظهار کرد: وزیر صمت صندوق مدیریت عواض صادرات را تعریف کرده است و برای تشکیل آن در دولت می‌جنگند و وزیر صمت پیگیر است تا درآمدهای حاصل از این صندوق صرف زنجیره سازی شود و مشاهده شود که سرمایه وارد این فضا شود.

    رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در مورد تعرفه‌های دو جانبه و ایجاد کانال‌های مالی و بانکی کار در حال پیشرفت است و در این باره رایزنی‌هایی با بانک مرکزی صورت گرفته است.

    وی ادامه داد: همچنین معتقدیم که محدودیت گذاشتن باعث کمبود منابع ارزی می شود و مشکلی را حل نمی‌کند، اگرچه بین بانک مرکزی و وزارت صمت در این حوزه اختلاف نظر وجود دارد.

    پیمان پاک تصریح کرد: در حوزه سامانه جامع تجارت نیز اصلاحاتی در حال انجام است، اظهار داشت: مساله ممنوعیت صادراتی کاملا غلط است و تجارت باید آزاد باشد، هیچ کشوری که در فضای تجارت آزاد حرکت می‌کند، ممنوعیت برای تجارت قرار نمی‌دهد و فضا کاملا رقابتی است، اما در کشور ما به دلایل مختلف محدودیت‌هایی وجود دارد.

    وی  در مورد بحث ورود موقت افزود: هیچ  مشکلی در این زمینه وجود ندارد، لذا باید نشست برگزار کرد و مصداقی مشکلات مطرح و برای آن راهکار تعریف شود و قیمت پایه‌های صادراتی در حال حل شدن است که بتوانیم موارد آن را حل و فصل کنیم.

    یک ریال از مشوق های صادراتی پرداخت نشد

    پیمان پاک در مورد پرداخت مشوق های صادراتی تاکید کرد: سال گذشته کلا 35 میلیارد تومان مشوق پرداخت شده است و تا به امروز نیز یک ریال از این مشوق ها پرداخت نشده است.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: برای سال بعد مبلغ 1500 میلیارد تومان مشوق صادراتی مطرح شد، در حالی که این مشوق ها عملیاتی نمی شود لذا مطرح کرده ایم با سازمان برنامه که این مبالغ را سازمان توسعه تجارت از منابع نفت و گاز تامین کند لذا بنده یک ماهه این را تبدیل به پول خواهم کرد و اگر همین میعاناتی را که نمی توانند بفروشند به سازمان توسعه تجارت بدهند ما آن را می فروشیم و تبدیل به پول می کنیم و این منابع را هزینه اولویت های مطرح خواهیم کرد.

    وی درباره نقشه توسعه صادرات کشور اظهار کرد: در حوزه های مختلف کشورها اولویت بندی شده است، اما به کمک بخش های فعال در این حوزه‌ها  نیاز داریم.

    پیمان پاک اظهار افزود: افرادی که در سازمان توسعه تجارت هستند، برخی در سال های مختلف کارمند بوده اند و بیش از 600 نفر کارمند مستقیم در سازمان توسعه تجارت وجود دارد که از این تعداد 250 نفر دیپلم و زیر دیپلم هستند و از این افراد نمی‌توان انتظار داشت که جهش صادراتی در کشور ایجاد کنند بنابراین بهترین کار آن است که خود تشکل‌های خصوصی کمک کنند تا برنامه عملیاتی تعریف کنیم و ما به عنوان سازمان توسعه تجارت بازو و ابزار شما در کل دولت خواهیم شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو