عطش واردات با ارز تک نرخی بالا گرفت

عصر اعتبار- اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ثبت سفارش موجب شده حجم ثبت سفارش واردات کالا نسبت به سال گذشته دو برابر شود.

جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲:۰۰

عطش واردات با ارز تک نرخی بالا گرفت

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان ، پس از تک نرخی شدن ارز و تعیین نرخ 4200 تومانی برای آن از سوی دولت، شرایط دریافت ارز تغییر کرد و تجاری که برای واردات کالا‌هایی که ارز مبادله‌ای به آن اختصاص نمی‌یافت باید ارز را با قیمت‌های مختلف در بازار تهیه می‌کردند اما، به دنبال تک نرخی شدن ارز این امکان فراهم شد که کالا‌های خود را با ارزی پایین‌تر از نرخی که چندی پیش در بازار تهیه می‌کردند وارد کنند.

بر اساس آنچه که نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرده از ابتدای امسال تا ششم خردادماه بیش از 19 میلیارد دلار برای بیش از 182 هزار قلم کالا ثبت‌سفارش صورت گرفته است این آمار در حالی بیان شده که چندی قبل جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور خبر از 9.8 میلیارد دلار ثبت سفارش کالا در کشور در بازه زمانی ابتدای فروردین ماه سال جاری تا 26 اردیبهشت ماه امسال داده بود که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دو برابری داشته است.

افزایش چشمگیر ثبت سفارش از سوی واردکنندگان نشان دهنده استقبال این متقاضیان از نرخ ارزی است که از سوی دولت تعیین شده و در حال حاضر اولویت بندی خاصی نیز برای پرداخت آن صورت نگرفته و واردات را برای این دسته از فعالان اقتصادی شیرین‌تر کرده است و موجب شده برخی از واردکنندگان بیش از نیاز و تقاضای واقعی ثبت سفارش انجام دهند و از این موقعیت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند.

بر اساس اعلام سخنگوی دولت از مجموع ثبت سفارش انجام شده، دو میلیارد و 190 میلیون دلار مربوط به کالا‌های مصرفی بوده است که طبق پیشینه‌ای که از واردات کالا به کشور وجود دارد می‌توان حدس زد که بخش زیادی از این کالا‌ها غیر ضرور به شمار می‌آید.

با توجه به اینکه هنوز اولویت بندی خاصی از سوی دولت برای پرداخت ارز 4200 تومانی به کالاها صورت نگرفته است و این ارز به همه کالا‌ها برای واردات پرداخت می‌شود اجحاف بزرگی در حق تولید داخل صورت می‌گیرد و طبیعتا با ارز 4200 تومانی واردات بر تولید داخل خواهد چربید.

محمدرضا دیانی رئیس انجمن لوازم خانگی در این باره  اظهار کرد: ارزی که به تولیدکننده پرداخت می‌شود با همان نرخ به واردکننده نیز پرداخت می‌شود و این موضوع توان تولیدکنندگان را در رقابت تضعیف می‌کند و زمینه ساز واردات بیشتر خواهد شد.

وی افزود: قطعا دولت باید برای واردات، ارز با قیمت متفاوتی در نظر بگیرد به دلیل اینکه با شرایط جدید، قیمت واردات کمتر می‌شود و نسبت به تولید به صرفه‌تر خواهد بود.

برچسب ها

ارزوارداتارز تک نرخی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا