درخواست کمیته امداد برای تسهیل ضمانت وام اشتغال مددجویان

عصر اعتبار- معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از شبکه بانکی برای تسهیل ضمانت وام اشتغال مددجویان درخواست همکاری کرد.

يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵:۰۰

درخواست کمیته امداد برای تسهیل ضمانت وام اشتغال مددجویان

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، حجت الله عبدالملکی در نشست مجازی مشترک با فاطمه قاسم پور، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون زنان مجلس ضمن بررسی چالش‌های اشتغال زنان سرپرست خانوار افزود: بخش قابل زیادی از فعالیت‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد منحصر به بانوان است که حدود نیمی از جامعه تحت پوشش این نهاد را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به راهبردهای کمیته امداد در برنامه اشتغال گفت: به طور کلی کمیته امداد سه راهبرد در ایجاد اشتغال دارد که شامل بهبود فضای اشتغال کشور، توسعه همکاری فعالان کسب و کار و تکمیل زنجیره‌های ارزش ویژه است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد اعتبارات اشتغال مددجویان کمیته امداد را ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: باوجود اینکه یک سوم کل بیکاران کشور مخاطب کمیته امداد هستند، متأسفانه منابع مالی کافی برای ایجاد اشتغال به این نهاد اختصاص نیافته است.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها نیم درصد از منابع بانکی کشور، یعنی 4710 میلیارد تومان، از منابع بانکی در اختیار کمیته امداد قرار گرفته است.

وی با تشریح نظام راهبری شغلی به عنوان یکی از راهبردهای کمیته امداد در ایجاد اشتغال، گفت: در حال حاضر 1500 راهبر شغلی با کمیته امداد همکاری می‌کنند. با جذب 20 هزار راهبر که ظرفیت ایجاد 800 تا 900 هزار شغل را دارند می‌توان مشکل اشتغال محرومان را به طور کامل حل کرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به درآمد 9600 میلیاردی حاصل از طرح‌های اشتغال تحت نظارت مددجویان در سال گذشته، تاکید کرد: درآمد حاصل از شغل‌های ایجاد شده توسط کمیته امداد 30 درصد بیشتر از مستمری سالانه تمام مددجویان بوده است.

وی با اشاره به نیاز مددجویان به تأمین ضامن برای دریافت تسهیلات بانکی گفت: درخواست کمیته امداد از بانک مرکزی و شبکه بانکی و مجلس شورای اسلامی تسهیل تضامین بانکی خصوصاً برای زنان سرپرست خانوار است.

عبدالملکی به راه‌اندازی صندوق ضمانت وام اشتغال مددجویان با اولویت زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و ادامه داد: با کمک مجلس شورای اسلامی و جذب بودجه کافی، این صندوق ظرفیت صدور ضمانت برای وام‌های اشتغال به ارزش شش هزار میلیارد تومان را پیدا خواهد کرد.

فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز در ادامه این نشست مجازی با تاکید بر ضرورت توجه به زنان سرپرست خانوار و چالش‌های این خانواده‌ها گفت: متأسفانه به مساله زنان سرپرست خانوار به صورت جزیره‌ای پرداخته شده است. در کنار ایجاد اشتغال باید به زیست بوم‌های فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی، اقتضائات سنی، چالش‌های عاطفی و حفظ عزت نفس و کرامت انسانی آنها توجه ویژه داشت.

وی افزود: با در نظر گرفتن ویژگی‌های فردی این زنان و افزایش سواد و آگاهی آنها، تشویق این زنان به ازدواج دوباره و توانمندسازی سایر افراد خانواده در کنار آنها می‌تواند در بهبود شرایط کمک شایانی کند.

وی اظهار کرد: متأسفانه در برخی موارد زنان سرپرست خانوار تبدیل به کارگران ارزان‌قیمت شده‌اند. توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به معنی ارتقای سطح اقتصادی خانواده و خروج آنها از وضعیت فعلی شأن است

برچسب ها

وامکمیته امدادضمانت
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا