ضعف دلار، کاهش مجدد لیر

عصر اعتبار- ضعف دلار آمریکا بیشتر ارزهای در حال ظهور بازار را بالا برد اما لیر ترکیه دوباره افت کرد.

سه شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷:۰۰

ضعف دلار، کاهش مجدد لیر

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، روز سه شنبه ضعف دلار آمریکا بیشتر ارزهای در حال ظهور بازار را بالا برد، همزمان با اینکه سرمایه گذاران به دنبال سیاست های ایالات متحده و پیشرفت در زمینه واکسن COVID-19 بودند، اما لیر ترکیه دوباره تحت فشار قرار گرفت.

رند آفریقای جنوبی و روبل روسیه روند رشد این هفته را ادامه دادند، در حالی که لیر تقریبا 1.5 درصد سقوط کرد و با 7.9899 در هر دلار معامله شد، که ضعیف ترین سطح آن از 11 نوامبر است.

پس از یک رقابت شدید در پی افزایش نرخ بهره در هفته گذشته، با شروع محدودیت های جدید ویروس کرونا و پیگیری سرمایه گذاران به دنبال نشانه هایی از حمایت پایدار بانک مرکزی، پول ترکیه دوباره رنگ باخت.

شاخص بانکی ترکیه پس از آنکه رگولاتور اعلام کرد تصمیم گرفته است که به عنوان بخشی از مراحل عادی سازی، محاسبه نسبت دارایی بانک ها را از پایان سال متوقف کند، بیش از 2 درصد جهش کرد.

شاخص ام اس سی آی به بالاترین نرخ 32 ماهه رسید. بورس های مسکو، استانبول و ژوهانسبورگ بین 0.3 درصد تا 0.9 درصد افزایش یافت و مسکو به جهش در قیمت نفت کمک کرد.

بیشتر بازارهای سهام آسیا مقهور بودند، گرچه نفتای 50 هندوستان با بالاترین رکورد، برای اولین بار بالای 13000 قرار گرفت.

بازارها در سطح جهانی تحت تاثیرعلائم پیشرفت در تولید واکسن‌های ویروس کرونا قرار گرفتند، در حالی که تایید رسمی انتقال رئیس جمهور منتخب ایالات متحده جو بایدن روحیه خوب را افزایش داد.

زلوتی لهستان نیز در برابر دلار 0.3 درصد افزایش یافت. با این حال، این ارز و سایر ارزهای اروپای شرقی مانند فورینت مجارستان و کرون چک در بازه محدودی در برابر یورو معامله شدند.

در همین حال، ساحل عاج اولین فروش یوروباند در دوره همه گیری در کشورهای صحرای آفریقا را آغاز کرد، قیمت گذاری اولیه اوراق قرضه ارز یورو در آفریقای غربی که در سال 2032 سررسید می‌شود، برابر با 5.5 درصد بود.

برچسب ها

دلاراقتصاد جهانیلیر ترکیه
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا