طلای جهانی برای چهارمین هفته کاهش یافت

عصر اعتبار- طلا در بازار جهانی برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت و سرمایه گذاران خرد را نسبت به دورنمای کوتاه مدت خود بدبین ساخت.

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹:۰۰

طلای جهانی برای چهارمین هفته کاهش یافت

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک روز جمعه 10 سنت کاهش یافت و به 1080 دلار رسید که پایین‌ترین قیمت از فوریه سال 2010 بود.

طلا در هفته گذشته 0.6 درصد کاهش یافت که چهارمین کاهش هفتگی متوالی و طولانی‌ترین روند نزولی از زمان کاهش پنج هفته ای بود که در 24 ژوییه به پایان رسید.

فشار نزولی بر طلا عمدتا به دلیل انتظارات برای افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در نشست دسامبر است. قوی شدن دلار هم این فلز زرد را تحت فشار نزولی بیشتری قرار داده است با اینهمه آمار اقتصادی منفی که روز جمعه در آمریکا منتشر شد به کمک طلا آمد و مانع از سقوط بیشتر قیمت آن شد.

اظهارات استنلی فیشر، نایب رییس بانک مرکزی آمریکا در روز پنج شنبه انتظارات درباره تصویب افزایش نرخها در دسانبر را تقویت کرد. ویلیام دادلی، رییس بانک فدرال نیویورک هم به افزایش نرخها در دسامبر اشاره کرد.

افزایش نرخهای بهره با افزایش هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، جذابیت سرمایه گذاری این فلز را کمتر می‌کند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

قیمت طلا از اوایل نوامبر که آمار اشتغال مثبت اکتبر آمریکا احتمال افزایش نرخهای بهره را تقویت کرد، بیش از پنج درصد کاهش یافته است.

طلا که در سالهای گذشته به دلیل پایین ماندن تورم و نرخهای بهره نزدیک به صفر، به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل شده بود، از رکورد قیمت سال 2011 حدود 40 درصد کاهش نشان می دهد و به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می رود.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز برای هفته جاری، 400 سرمایه گذار خرد شرکت کردند که نظرشان نسبت به طلا منفی مانده بود و اکثر آنها انتظار داشتند طلا در کوتاه مدت به سطح پایین‌تری سقوط کند. در این نظرسنجی 223 نفر یا 56 درصد کاهش قیمت طلا و 125 نفر یا 31 درصد افزایش قیمت را پیش بینی کردند در حالیکه 52 نفر یا 13 درصد هم نظری نداشتند.

به گفته یکی از این سرمایه گذاران، علت اینکه طلا تحت فشار مانده، به دلیل بالا بودن قیمت آن نسبت به هزینه واقعی تولید است که 700 دلار در هر اونس است.

با اینهمه کارشناسان بازار برخلاف کارشناسان خرد، با در نظر گرفتن عوامل فنی احتمال صعود طلا را بعید نمی‌دانند. از میان 37 کارشناس بازار که در نظرسنجی هفتگی کیتکو شرکت می‌کنند، 14 نفر پاسخ دادند که از میان آنها هشت نفر یا 57 درصد افزایش قیمت، چهار نفر یا 29 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و دو نفر یا 14 درصد هم نظری نداشتند. کارشناسان بازار شامل معامله‌گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها

قیمت طلا
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا