رییس پژوهشکده زبان شناسی:

دانشنامه سکه‌های ایران تدوین می‌شود

عصر اعتبار- گردآوری دانشنامه سکه‌های ایران به همت پژوهشکده زبان‌شناسی، متون و کتیبه ها همزمان در دو فاز سکه های ایران قبل از اسلام و سکه‌های دوران اسلامی در حال انجام است.

يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵:۰۰

دانشنامه سکه‌های ایران تدوین می‌شود

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، مژگان اسماعیلی رییس پژوهشکده زبان شناسی ، متون و کتیبه ها با بیان این مطلب گفت: گردآوری دانشنامه سکه های ایران که  از سال 1387 جزء طرح‌های مهم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بوده از سال گذشته به همت پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه ها مجددا در حال پیگیری است .

او افزود : اجرای این طرح همزمان در دو فاز سکه های ایران قبل از اسلام و سکه های دوران اسلامی در حال شکل گیری است.

اسماعیلی گفت : تاکنون حدود دویست نمونه‌ از سکه‌های ساسانی گنجینه‌ها و مراکز استانی که در راستای مطالعات سکه‌شناسی نقش کلیدی دارند توسط پژوهشگران متخصص که باطرح همکاری می کنند مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌ و داده‌های اطلاعاتی آنها گردآوری شده‌ است .

وی این مطالعات در دست اقدام را شامل تدوین و طراحی شناسنامه‌ سکه‌ها، گردآوری داده‌ها و اطلاعات  مستند سکه‌ها، استنساخ و قرائت کتیبه‌های موجود بر رو و پشت سکه‌ها ، تحلیل بررسی داده‌های مربوط به این سکه‌‌ها و... اعلام کرد .

اسماعیلی گفت :اطلاعات گردآوری شده همچنین شامل معرفی پادشاهی که اقدام به ضرب سکه کرده، مشخصات و تزئینات تاج و لباس شاه ، ویژگی های ظاهری سکه که شامل نقش های روی سکه و پشت سکه است،جنس سکه، قطر سکه، محل ضرب سکه و القاب و عناوینی که پادشاه صاحب سکه در وصف خود بکار برده است از مواردی است که تمامی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد .

به گفته وی ویژگی های سکه ها به لحاظ کتیبه ،جنس فلز، قطر، محل ضرب و جلوه های هنری مورد پژوهش قرار خواهد گرفت .

او با اشاره به اینکه مداخل سکه های دوران اسلامی نیز استخراج شده و براساس دوره های تاریخی به مؤلفین ارجاع شده تصریح کرد: سکه های دوران اسلامی نیز از جوانب مختلف مورد بررسی و پژوهش قرار خواهد گرفت و نمونه های ضرب شده توسط پادشاهان و حاکمان در دوره های تاریخی ارائه خواهد شد.

به گفته اسماعیلی در فاز اول سکه های 4 قرن اولیه اسلام مطالعه و بررسی خواهد شد.

                                            سکه های ساسانی

آزاده حیدر پور عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان شناسی ، متون و کتیبه ها و مدیر پروژه بررسی سکه‌های ساسانی درباره این پروژه به خبرنگار سایت پژوهشگاه richt.ir)) گفت:  بررسی سکه‌های ساسانی ،زیرمجموعه‌ دانشنامه‌ سکه‌های ایران باستان که در واقع به نوعی تدوین بانک اطلاعاتی سکه‌های دوره‌ باستان است از سال 1394درگروه کتیبه‌ها و متون کهن پژوهشکده‌ زبان‌شناسی،کتیبه‌هاومتون در دست اقدام است.

او افزود: یکی از اهداف بنیادی گروه کتیبه‌ها و متون باستانی پژوهش و مطالعه‌ در حوزه   آثار کتیبه‌دار دوره  باستان و تدوین بانک اطلاعاتی کاملی در خصوص این آثار است.

به گفته این زبان شناس، آثار کتیبه دار دوره باستان مشتمل بر تمامی آثار مکتوب منقول و غیرمنقول از قبیل سنگ‌نوشته‌های صخره‌ای، سکه‌هاو مهرها و ... است.

حیدر پور افزود: پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای در باب علم سکه‌شناسی از اهمیت به سزایی در شناخت هویت ملی کشورمان برخوردار است چرا که علم سکه‌شناسی روشنگر مناسبت‌ها و رویدادهای مبهم تاریخی بسیاری در باب گذشتگان‌مان است .

عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان شناسی ، متون و کتیبه ها گفت : از آنجا که سکه سندومدرکی است که ازآغازپیدایش اش دخل وتصرفی درآن صورت نگرفته بنابراین اطلاعات بسیارمحکم ومطمئنی رادرباب رویدادهای تاریخی ازقبیل تاج‌گذاری ،پیروزی بردشمنان، تصرف قلمروهاوسرحدات جدیدتوسط پاد شاهان قدیم دراختیارمابگذارد.

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

 

برچسب ها

بانک مرکزیسکه‌
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا