عصر بازار

اونس تحت‌تاثیر رشد بورس‌ها قرار گرفت

تداوم تعدیل روند طلا

عصر اعتبار- مهم‌ترین اتفاق بازارهای جهانی در دومین روز کاری هفته، رشد شاخص‌های بورس و ادامه تعدیل بهای اونس از اوج حدودا ۲ ساله بود. عمده روندهای سه‌شنبه ادامه روندهای روز دوشنبه بودند.

تداوم تعدیل روند طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازارهای سهام که در ابتدای هفته به داده‌های تازه از بازار کار آمریکا و همچنین افزایش شدید احتمال انبساطی‌تر شدن سیاست پولی اکثر بانک‌های مرکزی مهم جهان واکنش مثبت نشان داده بودند، روز سه‌شنبه نیز به همان روند ادامه دادند.

    روندهای اخیر بورس چنان بوده که با وجود تحت فشار بودن شاخص‌ها از ابتدای سال 2016، اکنون بخشی از آنها به رکوردهای جدیدی رسیده‌اند. طلا نیز که روز دوشنبه با تعدیل روبه‌رو شده بود، روز سه‌شنبه پیرامون مرز 1350 دلار ماند. روز دوشنبه اونس با 10 دلار افت به قیمت 1355 دلار رسید تا روز سه‌شنبه هم با قیمت 1356 دلار آغاز شود. بازار گرچه صبح سه‌شنبه با تثبیت روبه‌رو بود، به لحاظ ادامه روند تعدیل قیمت از اوج 2 ساله، وضعیتی مشابه روز دوشنبه داشت. قیمتی که تا ساعت 8 عصر سه‌شنبه به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد 1337 دلار بود؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد.

    اونس روز دوشنبه علاوه‌بر تعدیل فنی، تحت فشار عوامل خارجی کاهشی نیز بود. در اولین روز هفته همزمان با رشد شاخص دلار، قیمت نفت خام تضعیف شد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا عمل کرده باشند. همزمان، رشد شاخص‌های بورس نیز بخشی از سرمایه بازار طلا را ربود. رهبر بورس‌ها در این روز، شاخص نیکی ژاپن بود که با 4 درصد جهش بیشترین رشد روزانه خود از ماه مارس را تجربه کرد. شاخص‌های اروپا و آمریکا نیز مانند شاخص آسیا، با رشد مواجه شدند. رشد بورس‌ها در روز دوشنبه ناشی از گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا، تشدید احتمال انبساطی‌تر شدن سیاست پولی بانک‌های مرکزی عمده و فاصله گرفتن بازارها از شوک «برگزیت» بود. با این همه، حتی در چنین وضعیتی نیز، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشت.دلایل مشابه بازار روز سه‌شنبه را نیز تحت‌تاثیر قرار دادند. صبح سه‌شنبه شاخص دلار تضعیف شد؛ اما بهای نفت خام رشد کرد. اما همزمان ادامه رشد شاخص‌های بورس، بخشی دیگر از سرمایه‌های موجود در بازار طلا را به خود جلب کرد. دلایل رشد بورس‌های جهانی در روز سه‌شنبه مانند روز دوشنبه بودند؛ اما مزیت فنی نیز به آنها افزوده شده بود. بازارهای سهام آمریکا در ابتدای سال جاری، بدترین شروع سال خود در تاریخ را تجربه کردند؛ اما شاخص اس‌اند‌پی 500 که معیار بازارهای آمریکا است، اکنون از اوج ماه مه 2015 نیز بالاتر ایستاده است. اثرگذاری عوامل متناقض در روز گذشته باعث نوسان قابل‌توجه طلا شد؛ اما اونس در کل بیشتر رو به افت داشت تا تعدیل قیمت‌ها از اوج حدودا 2 ساله ادامه داشته باشد.با آنکه طلا در هفته جدید کاری از اوج هفته گذشته خود پایین آمده است، هنوز خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه دارد؛ چراکه از یکسو پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مدت‌ها بازارها را درگیر خواهد کرد و از سوی دیگر دور از ذهن است که سیاست پولی فدرال رزرو ایالات‌متحده در آینده نزدیک انقباضی‌تر شود. نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که فدرال رزرو آمریکا تا ژوئن 2017 نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و این مساله تاثیر زیادی بر ادامه روند صعودی قیمت طلا خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بولیون دسک»، به‌رغم انتشار آمارهای مثبت اشتغال در آمریکا در ماه ژوئن و افزایش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی، قیمت طلا همچنان روند صعودی خود را ادامه داده است و این می‌تواند نشانه‌ای از قدرت فلز زرد در شرایط فعلی باشد. براساس این گزارش برخی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که آمارهای اشتغال آمریکا به‌تنهایی برای افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو طی ماه‌های آینده کافی نخواهد بود و سرمایه‌گذاران به‌شدت نگران تبعات منفی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی