عصر بازار

مدیر عامل سرمایه‌گذاری غدیر:

دلیل رخوت بازار سهام بررسی شد

عصر اعتبار- مدیر عامل سرمایه‌گذاری غدیر از تلاش برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت بانک‌های خارجی خبر داد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری در هلدینگ پتروشیمی و صنعتی به ۸.۵ میلیارد یورو رسیده است.

دلیل رخوت بازار سهام بررسی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، غلامرضا سلیمانی مدیر عامل سرمایه گذاری غدیر امروز در نشست خبری نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: قیمت خوراک گاز قبلا 13 سنت بود، اما با پیگیری‌ مجلس و دولت نرخ خوراک گاز به هشت سنت کاهش داده شد که خبر خوبی برای شرکت‌های پتروشیمی بود، البته جا دارد این نرخ پایین‌تر هم بیاید، چرا که این نرخ در سود شرکت‌های پتروشیمی تاثیر‌گذار است.

    وی درباره‌ی تاثیر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بر بورس تهران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اظهار کرد: خروج این کشور از اتحادیه اروپا برای این کشور ضرر‌ها و منافعی دارد که به نظر می‌رسد، ضرر آنها بیشتر از منافع‌شان باشد، چرا که آنها در صورت خروج از اتحادیه اروپا در بخش‌هایی مانند صادرات، نیروی انسانی، اشتغال و تعرفه‌ها ضرر‌هایی خواهند کرد.

    مدیر عامل سرمایه‌گذاری غدیر ادامه داد: البته خروج رسمی انگلستان از اتحادیه اروپا یک فرآیند است که تقریبا دو سال طول می‌کشد که این کار انجام شود، اگر این کشور از اروپا خارج شود، باید قوانین و مقررات جداگانه‌ای را وضع کند و بعد این قوانین و مقررات به طول خواهد انجامید.

    وی افزود: ایران در بخش پتروشیمی با هند در ارتباط است، شرکت‌های هندی علاقه‌مند هستند که با ما وارد همکاری شوند، از این‌رو ما با پتروشیمی هند پروژه‌های مشترکی داریم. شرکت ما سعی می‌کند با تمام شرکت‌ها در سطح اروپا در رابطه باشد.

    سلیمان بیان کرد: حجم سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه گذاری غدیر بالاست و اکنون حدود 8.5 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در جریان است. تامین سرمایه‌گذاری از طریق خود سهامداران سخت است، بنابراین برنامه ما استفاده از منابع خارجی است. نرخ تسهیلات داخلی هنوز نسبت به نرخ تسهیلات در کشورهای خارجی بالاتر است و به نفع ماست که از تسهیلات‌ خارجی‌ها استفاده کنیم. خوشبختانه کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و توانسته‌ایم قراردادهایی با کشورهای اروپایی ببندیم، این موضوع را به بانک مرکزی هم اعلام کردیم.

    وی درباره‌ اوراق صکوک نیز گفت: شرکت‌های زیرمجموعه "وغدیر" مانند پتروشیمی شیراز از این اوراق استفاده می‌کنند و ما نیز سعی داریم، از طریق این اوراق در بازار تامین مالی کنیم. ان شا‌الله تا سه هزار میلیارد ریال صکوک منتشر خواهیم کرد.

    مدیر عامل سرمایه‌گذاری غدیر اضافه کرد: سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر اگرچه در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود، ولی بیشتر به عنوان سرمایه‌‌گذار تعریف می‌شویم. پروژه‌های ما در بخش پتروشیمی، معدن، ICT، انواع نیروگاه‌ها مانند سیکل ترکیبی و خورشیدی و آب‌ شیرین‌‌کن‌ها است. ما امیدواریم تا دو ماه دیگر فاز سه پتروشیمی پردیس را به بهره‌برداری برسانیم.

    سلیمانی درباره‌ عوامل تاثیر‌گذار در شاخص بورس اوراق بهادار نیز گفت: بخشی از فراز‌ و فرودهای شاخص مربوط می‌شود، به وضعیت اقتصاد جهانی که این وضعیت در حال حاضر چندان مساعد نیست. بخش دیگر به کاهش قیمت نفت و قیمت محصولات پتروشیمی مربوط است. در حال حاضر فروش محصولات پتروشیمی در حال کاهش است و این موضوع سود شرکت‌ها را کم می‌کند و در شاخص سهام اثر‌گذار است. علاوه بر این ما در بخش ساختمان و سیمان با رکود مواجه هستیم و شرکت‌های سیمانی با مشکل فروش محصولات‌شان دست‌وپنجه نرم می‌کند.

    وی ادامه داد: من فکر می‌کنم با توجه به توافق هسته‌ای که انجام شده فرصت خوبی برای شرکت‌های تولیدی به خصوص بورسی‌ها به وجود آمده که باعث می‌شود، با شرکت‌های اروپایی در ارتباط شوند. البته ما نباید انتظار داشته باشیم که به یکباره چند میلیارد یورو وارد شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایران شود. در حال حاضر استقبال شرکت‌های اروپایی خیلی خوب بوده و شرکت‌های ایران توانسته‌اند، با آنها همکاری کنند.

    مدیر عامل سرمایه‌گذاری غدیر درباره میزان افزایش سرمایه‌گذاری غدیر نیز گفت: "وغدیر" برای افزایش سرمایه‌ خود از 4600 میلیارد تومان به 5400 میلیارد تومان برنامه دارد که این موضوع بدون آورده سهام‌داران است و در مرحله‌ی دوم سرمایه‌گذاری را به 7200 میلیارد تومان خواهیم رساند که از طریق اندوخته شرکت و مطالبات و آورده‌های سهامداران انجام خواهد شد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی