عصر بازار

اونس مقابل عوامل کاهشی ایستاد

قبولی طلا در آزمون اعتماد

عصر اعتبار- با وجود تعدیل قیمت اونس طلا از اوج حدودا ۲ ساله، امید به روند میان و بلندمدت این فلز گرانبها ادامه دارد تا این کالا از آزمون اعتماد سربلند بیرون آمده باشد.

قبولی طلا در آزمون اعتماد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که هفته گذشته تا قیمت 1375 دلار اوج گرفته و بعد روی قیمت 1365 دلار ایستاده بود، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت‌های نهایی 1355 و 1333 دلار را تجربه کرد. با این همه، بیشتر تحلیلگران بر این باورند که نه‌تنها عوامل بنیادین در ماه‌های پیش رو به نفع فلز زرد عمل خواهد کرد؛ بلکه قوت فنی این کالای سرمایه‌ای نیز محفوظ است. نمونه این قوت، صبح چهارشنبه قابل مشاهده بود که اونس با وجود رشد شاخص دلار و شاخص‌های بورس و افت نفت، تقویت شد. اونس صبح روز گذشته دوباره به محدوده 1340 دلار بازگشت،‌ گرچه در مقاطعی هم رو به افت داشت. قیمتی که تا ساعت 7 عصر سومین روز کاری هفته ثبت شد 1339 دلار بود، با این حال، هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد.

    اونس طلا که روز دوشنبه 10 دلار از ارزش خود را از دست داده بود، روز سه‌شنبه 22 دلار دیگر ارزان شد. این روند در روزی رقم خورد که شاخص داو جونز آمریکا رکوردزنی کرد و به بالاترین سطح در تاریخ خود رسید. رشد بورس‌های آمریکا و جهان در این هفته عمدتا ناشی از داده‌های خوب گزارش اشتغالزایی ایالات‌متحده در ماه ژوئن، تشدید احتمال انبساطی‌تر شدن عمده بانک‌های مرکزی جهان و فاصله گرفتن بازارها از شوک «برگزیت» اعلام شده است. سه‌شنبه رشد بورس‌های جهانی بخشی از سرمایه‌های موجود در بازار فلزهای گرانبها را جذب کرد، اما نتوانست فلز زرد را از میانه کانال 1300 دلار دور کند. سه‌شنبه همزمان با تعدیل بیشتر قیمت طلا، نقره وضعیت بهتری داشت. با این همه نقره که از ابتدای سال‌جاری میلادی حدود 45 درصد جهش کرده، اخیرا تحت‌فشار رشد مس قرار گرفته است. فلز سرخ کاربرد بیشتری در صنعت دارد. خبر آخر وقت دوشنبه، مبنی‌بر مشخص شدن نخست‌وزیر تازه بریتانیا بر آرامش بازارهای سهام اثر گذاشت. در نتیجه شروع به کار ترزامی ‌و کاهش نسبی بی‌تکلیفی سیاسی در این کشور، پوند استرلینگ تقویت شد.

    با افت قابل‌توجه قیمت‌های طلا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، اونس روز چهارشنبه را با رشد آغاز کرد،‌ اما با افزایش قیمت‌ها، فروش‌ها نیز افزایش یافت و سودگیری معامله‌گران دوباره بر طلا فشار وارد کرد. خبر بد برای طلا در روز چهارشنبه، ادامه انتشار داده‌های بد از اقتصاد چین بود. براساس تازه‌ترین آمار، صادرات چین در ماه ژوئن 8/ 4 درصد افت کرده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این افت، پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده است. واردات چین نیز در همین دوره 4/ 8 درصد سقوط کرده است. همزمان ادامه رشد بازارهای سهام نیز به خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها کمک می‌کرد، ولی فلز زرد با وجود همه افت‌های مقطعی قوی ماند. بازارهای سهام آسیا یک روز پس از رکوردزنی همتایان آمریکایی خود رکورد زدند و به اوج سال 2016 رسیدند. بازارهای اروپایی نیز همین مسیر را دنبال کردند. رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام نیز به ضرر طلا عمل کرد‌ اما اونس فاصله زیادی از میانه کانال 1300 دلار نگرفت. با وجود عقب‌نشینی اونس از اوج دو ساله، گری واگنر، تحلیلگر کارکشته فنی معتقد است که طلا ظرف سه ماه آینده حتی ممکن است قیمت 1445 دلاری را هم تجربه کند. واگنر اشاره می‌کند که اونس در حالی هنوز در میانه کانال جدید خود است که بازارهای سهام به شدت جهش کرده‌اند. آوی گیلبرت، تحلیلگر برجسته بازار‌های بین‌المللی نیز بر این باور است که قیمت طلا این پتانسیل را دارد که در کوتاه‌مدت با افزایش بیشتری روبه‌رو شود و روند صعودی خود را در دهه‌های آینده نیز دنبال کند. به گزارش سایت طلا، گیلبرت در مصاحبه با کیتکو می‌گوید: «به نظر من قیمت طلا وارد دوره رشد و رونق شده است و می‌تواند این روند صعودی و امیدوارکننده را در کوتاه‌مدت ادامه دهد. اگر طلا بتواند روند صعودی قیمت را در کوتاه‌مدت حفظ کند، این سرآغاز روند صعودی مهم‌تری در دهه‌های آینده خواهد بود.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو