عصر بازار

اقتصاد نیازمند راه اندازی بازار مشتقه ارزی است

عصر اعتبار- یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه یکی از مسائلی که دولت‌ها با آن مواجه هستند کنترل بازار ارز است، گفت: بازار مشتقه ارزی به عنوان یک ابزار رسمی برای پوشش نرخ ارز، می‌تواند کمک بسیار مؤثری برای مدیریت ریسک نوسانات آتی نرخ ارز کند.

اقتصاد نیازمند راه اندازی بازار مشتقه ارزی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، عباس آرگون اظهار کرد: نرخ ارز به عنوان یکی از اساسی‌ترین و موثرترین  متغیرهای اقتصاد و بیانگر شرایط اقتصادی کشور و عامل مقایسه اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی است وتاثیر مهمی بر سایر متغیرهای  اقتصادی  همچون تورم، اشتغال، صادرات، واردات و... دارد.

    وی ادامه داد: با توجه به مسائل مطرح شده، یکی از مسائلی که دولت‌ها با آن مواجه هستند کنترل بازار ارز برای ایجاد فضای مناسب اقتصادی، حفظ تولید، جلوگیری از تورم و فراهم نمودن شرایط ورود سرمایه گذاران خارجی است، در این زمینه با توجه به اینکه نوسان نرخ ارز بیانگر عدم تعادل وبی ثباتی در اقتصاد است، کنترل نوسانات ناشی از نرخ ارز بسیار ضروری است.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: در فعالیت بنگاه‌های اقتصادی یکی از ریسک‌های مهم، ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز است که می‌تواند جریان مالی فعالیت آن بنگاه اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد، ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز از جمله دغدغه‌های فعالان بخش‌های اقتصادی، دریافت‌کنندگان وام‌های ارزی، سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و سایراشخاص مرتبط  با فعالیت‌های صادراتی و وارداتی است.

    وی افزود: به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز در سنوات گذشته در کشور مدیریت بازار ارز از اهمیت  بسیاربالای  برخوردار است، در این خصوص ابزاری که بتواند ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز را پوشش دهد مورد نیاز فعالان اقتصادی است.

    آرگون در رابطه با ابزار کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز، گفت: بازار مشتقه ارزی به عنوان یک ابزار رسمی و محلی برای پوشش نرخ ارز، می‌تواند کمک بسیار مؤثری برای مدیریت ریسک نوسانات آتی نرخ ارز کند  و با کشف قیمت نسبت به شفاف‌تر نمودن معاملات ارزی اقدام نماید و موجب برطرف نمودن دغدغه‌های فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان وسرمایه گذاران داخلی وخارجی ناشی از تغییرات و نوسانات نرخ ارز گردد.

    این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: با توجه به وجود زیر ساخت‌های لازم در بازار سر مایه، راه اندازی بازار مشتقه ارزی که کاری بسیار مهم و ضروری است و نیازمند تعامل و همکاری نزدیک بین بانک مرکزی، بانک‌های عامل و صرافی‌ها و بازار سرمایه است که در این بین سیاست گذاری و محوریت کار با بانک مرکزی خواهد بود و با توجه به تجربیات بورس کالای ایران در راه اندازی بازار معاملات آتی سکه، به نظر زیرساخت‌های راه اندازی معاملات آتی ارز در این بورس فراهم است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی