عصر بازار

چیت چیان وزیر نیرو قبل از ترک لندن عنوان کرد؛

چشم اندازی مثبت برای روابط ایران وانگلیس

عصر اعتبار- حمید چیت چیان وزیر نیرو شامگاه پنجشنبه با مثبت توصیف کردن چشم انداز روابط تهران و لندن به رغم تغییر دولت انگلیس، گفت: تصور بر این است که برگزیت باعث خواهد شد کشورهای دیگر از جمله ایران بتوانند در معاملات و روابط اقتصادی خود با انگلیس، سهم بیشتری را بدست آوردند.

چشم اندازی مثبت برای روابط ایران وانگلیس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال که 'چشم انداز همکاری با ایران و انگلیس را با توجه به برگزیت و روی کار آمدن دولت 'ترزا می' چگونه می بینید، گفت: 'تفاهم هایی که بین ما و این ها انجام گرفته است، وابسته به این کابینه و آن کابینه نیست. این ها توافق و تفاهم کلی است که بین دو دولت گرفته است.'

    چیت چیان افزود: 'البته ارزیابی ما این است که در جریان برگزیت، کشورهایی مثل ایران می توانند از مزیت های بیشتری در ارتباط با انگلستان بهره بگیرند. چون بخشی از صادرات و واردات انگلیس در زمانی که در چارچوب اتحادیه اروپا بود، عمدتاً با کشورهای اروپایی صورت می گرفت و تصور بر این است که جدا شدن انگلیس از این اتحادیه منجر به این می شود که کشورهای دیگر در معاملات و روابط اقتصادی با انگلیس سهم بیشتری داشته باشند.
    وی تصریح کرد: از این موضوع ، ایران نیز مستثنا نیست و امیدواریم از همکاری های شرکت های توانمند انگلیس بهره بگیریم .
    وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال که 'جنابعالی چشم انداز همکاری های انگلیس و ایران به خصوص در حوزه انرژی را مثبت می بینید،؟' گفت: 'من حیث المجموع بله. واقعا شرکت های انگلیسی برای حضور در ایران بسیار بسیار ابراز علاقه کرده اند و ما موانعی را در سر راه نمی بینیم و انشاء الله نتایج خوب باشد.'
    وی افزود: البته ما نیازمند گذشت زمان هستیم . گذشت زمان، روند را مشخص می کند. در اصول تفاهم ها، چشم انداز بسیار مثبت ارزیابی می کنیم. بایستی با دقت و مراقبت تفاهم ها را پیگیری بکنیم که نتایج عملی نیز به همراه داشته باشند.
    وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال که 'تاثیر روی کار آمدن 'دولت ترزا می' بر روابط دو کشور چگونه می بینید'، گفت:' الآن خیلی زود است، برای اینکه این مطلب را پاسخ قطعی بدهیم. نیازمند گذشت زمان هستیم تا کابینه جدید جا بیفتد و گذشت زمان این مساله را روشن خواهد کرد.'
    وی افزود: 'اما من شخصا با توجه به جمیع مذاکراتی که داشتیم، زمینه را مثبت تلقی می کنم .'
    چیت چیان همچنین سفر سه روزه کاری اش را به لندن مثبت توصیف کرد و در تشریح مذاکرات و دیدارهایش گفت: ابتدا یک ملاقاتی با وزیر انرژی انگلستان انجام دادیم و تفاهم نامه ای با ایشان امضای شد برای اینکه زمینه های همکاری را در زمینهٔ آب و برق مشخص بکنیم.
    وزیر نیرو پیش از ظهر روز سه شنبه با 'امبر رود' وزیر انرژی و تغییر آب و هوای این کشور، در لندن دیدار و در مورد گسترش همکاری دو طرف در حوزه انرژی، گفت وگو کرد .
    چیت چیان افزود: علاوه بر این مذاکره ای با موسسه تامین مالی و ضمانت صادرات انگلیس داشتیم که با آنها نیز منجر به یک امضای یادداشت تفاهم شد که چارچوب همکاری را با این موسسه مشخص می کند.
    یادداشت تفاهم تأمین مالی طرح های وزارت نیرو در حوزه آب و انرژی، شامگاه سه شنبه در مراسمی توسط نمایندگان این وزارتخانه و موسسه صندوق ضمانت صادرات انگلیس (UKEF ) با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو، کاردار جمهوری اسلامی ایران و شماری از مقامات انگلیسی در لندن به امضا رسید.
    وزیر نیرو اضافه کرد: با شرکت های متعددی از جمله شرکت های رولزرویس، زیمنس و 'بی پی' جلسه داشتیم که با برخی شرکت های به صورت تک به تک مذاکره داشتیم و با دو مجموعه مجزا از شرکت ها نیز در نشستی ضمن مذاکره، تفاهم کلی با آنها به عمل آمد.
    وی گفت: در این مذاکرات بازار ایران برای آنها تشریح و زمینه های همکاری با هرکدام شرکت ها تعریف شد و معیارهایی که برای کشور ما بسیار حائز اهمیت است، توضیح داده شد.
    چیت چیان افزود: به آنها گفتیم که ما مصرف کننده محصول نهایی نیستیم و می خواهیم در چارچوب این همکاری ها ،انتقال فناوری به ایران صورت بگیرد، تسهیلات مالی فراهم شود و شرکت های ایرانی که همکار آنها هستند بتوانند در بازارهای این شرکت ها حضورداشته باشند و سهمی از این بازارها را به دست آورند و همکاری راهبردی و بلندمدت و همراه با مزیت برای دو کشور داشته باشند.
    وی گفت : علاوه بر این با بیمه لویدز نیز یک جلسه مستقل داشتیم . از آنجایی که برخی از قراردادها و همکاری ها نیازمند بیمه شدن هستند، با آنها مذاکراتی در این خصوص صورت گرفت.
    وزیر نیرو افزود: البته تضمین ها و پوشش بیمه ای توسط 'یو کی ای اف) انجام می شود اما بیمه لویدز هم می تواند در برخی از موارد همکاری داشته باشد که صحبت و توافق های کلی دراین خصوص انجام شد.
    حمید چیت چیان وزیر نیرو و 'اینگا بیل' رییس اجرایی شرکت بیمه لویدز روز پنجشنبه در مورد راه های گسترش همکاری ها فی مابین گفت وگو داشتند.
    وی گفت: آخرین مورد که منجر به یادداشت تفاهم شد مذاکره با موسسه انرژی خورشیدی انگلیس بود که در محل پارلمان صورت گرفت .
    وزیر نیرو افزود: اعضای این انجمن تقبل کردند که ضمن تامین مالی طرح های انرژی خورشیدی، در زمینه انتقال فناوری و ایجاد بازار برای محصولات که درایران تولید می شود همکاری کنند.
    یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهره برداری از انرژی خورشیدی روز پنجشنبه با حضور چیت چیان وزیر نیرو، میان وزارت نیرو و انجمن ملی سازندگان انرژی های خورشیدی انگلیس در لندن به امضا رسید.
    وزیر نیرو گفت: این حاصل مسافرتی بود که بنده و جمعی از مدیران وزارت نیرو داشتیم و امیدواریم که حاصل این مذاکرات برای کشور مفید باشد و بتوانیم از همکاری های متقابل شرکت های انگلیسی و ایرانی بهره بگیریم .
    حمید چیت چیان، وزیر نیرو که شامگاه دوشنبه در رأس هیأتی به منظور جلب سرمایه گذاری و گفت وگو درباره راه های توسعه همکاری فی مابین در بخش آب و انرژی وارد لندن شده است، شامگاه پنجشنبه از طریق فرودگاه هیترو، لندن را ترک کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی