عصر بازار

لزوم پیگیری بیمه خدمات روان

عصر اعتبار- یک روان درمانگر با اشاره به لزوم پیگیری بیمه خدمات مشاوره و روان در نظام بیمه‌ای کشور گفت: در حال حاضر مدارس ما دانش آموزان را اطاعت محور تربیت می کنند که آثار سویی در جامعه دارد.

لزوم پیگیری بیمه خدمات روان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، با اشاره به روند رو به افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور افزود: بروز آسیبهای اجتماعی در هر جامعه‌ای وابسته به عوامل مختلف اجتماعی، خانوادگی و فردی است و حتی مسائل حقوقی در یک جامعه بر شکل گیری آسیبهای اجتماعی موثر است به همین دلیل لازم است متخصصان در حوزه های مختلف برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی اقدام کنند.

    وی با بیان اینکه هم افزایی همه دستگاه‌ها در برخورد با آسیبهای اجتماعی امری ضروری است، ادامه داد: امروز دستگاه‌های مختلف هر یک ساختاری را برای کاهش آسیب های اجتماعی پیش بینی کرده اند به عنوان مثال وزارت ورزش و جوانان، مراکز مشاوره ازدواج را ساماندهی کرده است همچنین ظرفیت خوبی از مشاوران در مدارس کشور ساماندهی شده اند اما از انجا که این اقدامات در یک راستا انجام نمی شود، تاثیرگذاری کمی دارند.

    این روان درمانگر اضافه کرد: در حال حاضر متخصصان مختلف در زمینه مشاوره های خانوادگی، ازدواج، اعتیاد و ... اقدامات خوبی داشته اند اما لازم است سازمان نظام روانشناسی با انسجام بیشتری در این زمینه فعالیت کند و با اثبات توانمندی خود در موضوع سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، محوریت مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی را در دست بگیرد، چیزی که تاکنون شاهد آن نبوده ایم. همچنین باید تعامل با دستگاه‌های مختلف بیشتر شود تا دستگاه‌های تصمیم گیرنده به توان روان شناس باور پیدا کنند.

    مدارس، دانش‌آموز اطاعت محور تربیت می کنند

    امینی با اشاره به وجود آسیبهای اجتماعی فراوان در میان دانش آموزان کشور در مقاطع مختلف تحصیلی تاکید کرد: هزاران مشاور و روانشناس در سطح مدارس کشور فعالیت می کنند اما تاثیرگذاری زیادی ندارند. دانش آموزان ما از نحوه برخورد و رفتار معلمان و کادر مدیریتی مدارس آسیب‌های زیادی می بینند و نگاه اطاعت محور و فرمانبرداری در مدارس ما هنوز حاکم است.

    این روانشناس خاطرنشان کرد: در نگاه اطاعت محور ظرفیت‌های دانش آموزان در نظر گرفته نمی شود و انتظار پیشرفت تحصیلی از همه دانش آموزان در یک اندازه وجود دارد و این وظیفه مشاور مدرسه است که با برگزاری دوره های آموزشی، معلمان و مدیریت مدارس را توجیه کند. موضوع فقط این نیست که ما با برخورد خود دانش آموزان را منزوی تربیت می کنیم بلکه مساله اساسی این است که در آینده با جامعه ای منزوی روبرو خواهیم شد که افراد در آن توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر ندارند. یکی از علل اصلی طلاق در جامعه امروز ایرانی همین عدم توانایی ایجاد ارتباط سالم و موثر میان دختر و پسر است که این موضوع باید از سطح مدارس اصلاح شود.

    وی نبود بیمه خدمات مشاوره را از دیگر مشکلات و زمینه ساز افزایش آسیبهای اجتماعی دانست و گفت: یک تشکل صنفی برای موفقیت در برنامه ها باید با دیگر سازمان‌ها ارتباط موثر داشته باشد. در شرایطی که دسترسی به خدمات مشاوره و روانشناسی برای بسیاری از شهروندان به دلیل نبود بیمه امکان پذیر نیست، این وظیفه سازمان نظام روانشناسی است که با مذاکره با دستگاههای مسئول زمینه بیمه خدمات مشاوره را فراهم کند. در حال حاضر استفاده از بیمه برای خدمات روان درمانی منوط به تایید روانپزشک است در حالی که روانپزشکان در حوزه مشاوره تخصص لازم را ندارند. با این حال وزارت بهداشت به دلیل رویکرد پزشک محور، ارائه بیمه خدمات روانی را به روانپزشکان سپرده است که لازم است نظام روانشناسی به این موضوع ورود و آن را اصلاح کند.

    خدمات بی کیفیت مشاوره، اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند

    امینی با اشاره به خدشه دار شدن اعتماد جامعه در اثر ارائه خدمات بی کیفیت مشاوره و روانشناسی توسط برخی روان شناسان را از دیگر آفت‌های موجود اعلام کرد و گفت: نظام روانشناسی در ارائه مجوز، روایی و پایایی لازم را ندارد به طوری که بسیاری روانشناسان متخصص از دریافت مجوز محروم شده اند و در مقابل برخی مراجعان از کیفیت خدمات روانشناسان و مشاوران تحت پوشش نظام روانشناسی گله دارند. بنابراین لازم است روند ارائه مجوز با استفاده از الگوی کشورهای توسعه یافته اصلاح شود تا کمتز شاهد نارضایتی از سوی مردم باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو