عصر بازار

به رغم روند کاهشی قیمت در سررسید‌های آتی حجم معاملات با ۱۱هزار واحد رشد مواجه شد

استقبال سبز روی فرش قرمز آتی

عصر اعتبار- هفته گذشته معاملات آتی سکه هرچند شروع مثبتی را َآغاز کرد، اما در نهایت در کل هفته شاهد روند کاهشی برای این بازار در همه سررسیدها بودیم. در هفته گذشته همه سررسیدها حتی سررسید تازه‌وارد اردیبهشت ۹۶نیز با روند کاهشی در کل هفته روبه‌رو‌ شدند که دلیل این امر کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی از یکسو به‌رغم افزایش بهای دلار در بازار تهران بوده است.

استقبال سبز روی فرش قرمز آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب باید گفت بهای سکه آتی در هفته گذشته بیش از آنکه در اختیار دلار باشد تابع روند جهانی اونس بوده است. در این راستا، معاملات آتی در روزهای ابتدایی هفته گذشته تحت تاثیر نوسانات طلای جهانی در آخر هفته ماقبل خود، روی مدار ثبات شروع به کار کرد. روز شنبه سکه آتی اسفند به بالاترین نرخ خود طی هفته و با قیمت یک میلیون و 174 هزار تومان معامله شد. این در حالی است که از روز دوشنبه و با فروکش کردن افزایش اونس طلا در بازارهای جهانی، بازار آتی سکه نیز روند افزایشی خود را از دست داد.

     

    نوسانات دلار و اونس زیر سایه اخبار

    دلار طی هفته گذشته نوسانات خود را روی قیمت 3 هزار و 500 تومان ثبت کرده، هرچند تحت تاثیر اخبار سیاسی جسته و گریخته در ارتباط با نقض برجام و خبرهای داخلی کمی قیمت دلار تحت تاثیر قرار گرفته که در مجموع باعث شده بهای دلار 12 تومان رشد را تجربه کند. اونس نیز طی هفته گذشته همچنان تحت تاثیر وقایع بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ادامه مسیر داد، در این ارتباط نشست بانک مرکزی در روز جمعه برگزار شد که در این راستا بحث احتمال تعدیل نرخ بهره مطرح شد که این احتمال در راستای تحریک تقاضا به‌عنوان اهرم موثری در اقتصاد انگلیس مطرح شد. هرچند برخلاف انتظارات اولیه نرخ بهره تعدیل پیدا نکرد.

    در این راستا انتظار تعدیل نرخ بهره انگلیس تنها باعث شد که اونس به رقم 1320 دلار هم برسد، ولی رخ ندادن تعدیل نرخ بهره در انگلیس، انتظارات را خنثی کرد و اونس در قیمت 1331 دلار معامله می‌شود، در انتظار بودن وقایع اقتصادی آمریکا پس از موضوع انگلیس، موضوع دیگری است که در حال حاضر وجود دارد.هفته گذشته اخبار خوبی از نرخ بیکاری آمریکا منتشر شده بود، چنانچه نرخ بیکاری در آمریکا به رقم 7/ 4 رسیده بود و اگر این روند ادامه پیدا کند می‌تواند باعث تقویت شاخص دلار و در ادامه سبب کاهش اونس خواهد شد. در ادامه پیش‌بینی‌ها هفته آینده حاکی از کاهشی بودن اونس طلا خواهد بود.

     

    تزریق خوش‌بینی به بازار

    بسیاری از تحلیلگران شروع هفته گذشته را با پیش‌بینی افزایشی بودن اونس اعلام کرده بودند که این پیش‌بینی‌ها نیز درست از آب درنیامد و در کنار نوسانات ریز و درشتی که در این بازار رخ داد در نهایت شاهد کاهش قیمت در بازار اونس طلا بودیم.پیش‌بینی افزایشی بودن اونس در بازارهای جهانی رقم معاملات سکه آتی را به یک میلیون و 174 هزار رساند، هرچند این اتفاق رخ نداد و بازار جهانی اونس در کل در هفته گذشته مدار کاهشی را طی کرد. با این حال شروع هفته در بازار معاملات آتی سکه در کشور با موجی ضعیف و باثبات شروع شد، این افزایش قیمت در روز جمعه هفته قبل، در بازار موج خوش‌بینی را به نحوی تزریق کرد که پیش بینی‌ها به سمت قیمت یک میلیون و 200 هزار تومانی سکه آتی در سررسید اسفند همراه شده بود، اما این پیش‌بینی محقق نشد.

    بازار معاملات آتی بنابر تحرکات اونس جهانی که در مداری نزولی حرکت کرده بود، قیمت‌هایی کاهشی را طی کرد، چنانچه در روز پنج شنبه و با پایان هفته کاری پایین‌ترین قیمت که رقم یک میلیون و 141 هزار بود را به خود دید، این رقم در زمانی که قیمت اونس به 1320 دلار رسیده بود ثبت شد.به تحلیل کارشناسان اینکه بازار آتی سکه روندی خلاف جهت دلار را طی می‌کند (البته متناسب با بهای اونس)، به دلیل خوش‌بینی حاکم بر بازار طلای جهانی است و در عین حال حفظ فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار آتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به عقیده آنها در بازار جهانی طلا، انتظاراتی برای بازگشت اونس به مدار صعودی وجود دارد و حتی برخی تحلیلگران تکنیکال معتقدند قیمت می‌تواند تا رقم هزار و 500 دلار نیز افزایش یابد که نتیجه این امر انتظار برای افزایش قیمت‌های آتی سکه در بازار داخل است. این موضوع مانع از خروج سرمایه از بازار آتی می‌شود.

    در این بین، بیشترین حجم معاملات هفتگی طی روزهای هفته گذشته در روز شنبه بود که تنها روز افزایشی بودن اونس در بازار جهانی است و در سررسید اسفند 11 هزار قرارداد ثبت شد. با این حال به تدریج حجم معاملات کاهش پیدا کرد که یکی دیگر از عوامل کاهشی بودن حجم معاملات نزدیک شدن به پایان هفته و باز شدن سررسید جدید اردیبهشت 96 است. این در حالی است که اکثر فعالان بازار معاملاتشان را در حال حاضر روی سررسید اردیبهشت بسته‌اند که دلیل آن ریسک پایین معاملات در این سررسید است.

    موقعیت‌های باز اردیبهشت طی سه روز پایانی هفته گذشته خود را به آمار اسفندماه نزدیک کرده‌اند، چنانچه موقعیت‌های باز اردیبهشت با موقعیت‌های باز اسفندماه طی هفته گذشته برابر شده است، در حالی که حجم معاملات اردیبهشت در روز پنج‌شنبه از سررسید اسفندماه نیز پیشی گرفته است.در این بین در فاصله چند هفته گذشته حجم معاملات آتی پیوسته با افزایش روبه‌رو‌ بوده که این موضوع را می‌توان نشان‌دهنده بهبود وضعیت بازار دانست، هرچند این آمار افزایشی تنها در یک هفته که دو روز تعطیلی را شامل شده کاهشی بوده است. مقایسه آمار معاملات هفته قبل، نسبت به دو هفته گذشته نشان دهنده این است که حجم معاملات با افزایش 11 هزار و 622 معامله‌ای همراه بوده است، آمار معاملات در هفته گذشته رقم 95 هزار و 177 را نشان می‌دهد که این رقم در دو هفته قبل از این 83 هزار و 155 معامله بوده است.

    کارشناسان معتقدند حجم معاملات در هفته آینده با دو عامل روبه‌رو‌ خواهد بود؛ نخست ورود سررسید اردیبهشت 96و دوم خروج سررسید تیر از دور معاملاتی. با این حال به دلیل اثر ورودی اردیبهشت انتظار می‌رود در هفته آینده شاهد رشد قابل توجه حجم معاملات باشیم. این در حالی است که هفته گذشته سکه اردیبهشت در روز دوشنبه با قیمت یک میلیون و 190 هزار تومان کشف شد، اما از ابتدای بازگشایی با روند کاهشی روبه‌رو‌ شد. آخرین قیمت در روز 24 تیر ماه برای این سررسید یک میلیون و 162 هزار تومان بوده است. با این حال این سررسید هنوز مطمئن ترین سررسید در بازار آتی سکه محسوب می‌شود.

    تک‌نرخی شدن ارز و تغییرات در بازار آتی

    در این بین اعلام تقریبی زمان تک‌نرخی شدن ارز که به گفته برخی کارشناسان و فعالان بازار احتمالا از ماه آینده عملی خواهد شد، موضوعی است که به‌زودی آثار جدیدی را بر بازار آتی سکه نیز به همراه خواهد داشت. در این رابطه معاون بانک مرکزی می‌گوید طی سال‌های اخیر تلاش دولت این بوده تا نرخ ثابتی برای قیمت ارز خارجی به‌وجود آورد. به گفته وی بخشی از کاهش نرخ دلار در ایران ناشی از تحولات بین‌المللی است و این در حالی است که احتمال دارد دولت در ماه‌های آینده نرخ ارز را یکسان و تک‌نرخی کند و هم‌اکنون در حال رایزنی با فعالان اقتصادی به منظور ایجاد تصویر روشن‌تر در تحولات اقتصادی است.

    در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایــش تدریجی قیمت جهانی نفت از دی ماه ســال 1394 و رفع تدریجی برخی تحریم‌های هسته‌ای به دلیل آغاز اجرای برجام، به تدریج نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد با نوسانات نســبی روبه‌رو‌ شده و در 3 ماه نخست سال 1395 در حدود 35 هزار ریال به ازای هر دلار تثبیت شــده که البته این روند در تیر ماه با افزایش نسبی روبه‌رو‌ شده است.

    در این میان هرچند مسوولان بارها نسبت به قریب‌الوقوع بــودن تک‌نرخی کردن نرخ ارز که جــزو اولویت‌های اقتصادی کشــور به‌شــمار می‌رود، وعده داده‌اند اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته و اجرای آن به زمانی که بانک مرکزی به ذخایر ارزی مناســب دسترســی داشــته باشد، موکول شــده است. با وجود موفقیت دولت یازدهم در کنترل نرخ تورم، با توجه به انتخابات ریاســت جمهوری در سال آینده و هزینه‌های کوتاه‌مدت تک‌نرخی کردن ارز و حذف رانت‌ها و تعدیل نســبی قیمت‌ها در اثر آن، به‌نظر نمی‌رســد انجام این اقدام حداقل در سال آخر دولت یازدهم در اولویت قرار داشته باشد.

    کارشناسان اما معتقدند محتمل است تک‌نرخی شدن ارز به قیمت افزایش بهای دلار در بازار آزاد منتهی شود که در این راستا پیش‌بینی می‌شود این اثر به بازار آتی سکه نیز منتقل شده و به رشد قیمت‌های آتی سکه منجر شود. این موضوع البته باید در کنار سایر مولفه‌های موثر بر بازار مورد بررسی قرار گیرد به‌طوری‌که انتظار می‌رود در صورتی که بازار طلای جهانی همزمان با روند تک‌نرخی شدن ارز روندی مثبت را تجربه کند، در این‌صورت در بازار آتی سکه نیز شاهد رشد قیمت‌ها خواهد بود و در صورتی که روند اونس متناسب با شرایط هفته گذشته کاهشی باشد، در آن صورت برآیند اثرات ارز و اونس تعیین‌کننده مسیر آتی بازار آتی سکه خواهد بود.

    بررسی تکنیکال بازار آتی سکه در بازار آتی

    فرزان سهرابی، تحلیلگر تکنیکال بازار آتی سکه می‌گوید قیمت در سررسید شهریور پس از ورود به منطقه اشباع از خرید با استقبال فروشندگان روبه‌رو‌ شد و به اهداف اشاره شده در تحلیل هفته قبل رسید. حال قیمت در بازگشت از صعود و در روندی نزولی با خطوط حمایت اشاره شده در چارت همراه روبه‌رو‌ شده که به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو با توجه به عبور نشانگر قدرت نسبی از خط روند خود قیمت تا خط روند ترسیم شده در چارت کاهش یابد. به گفته وی اما در سررسید آبان قیمت در چنگال ترسیم‌شده نوسان کرده و با رسیدن به خط بالای چنگال با اشباع از خرید و واگرایی مخفی روبه‌رو‌ شده که به‌نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو قیمت با توجه به عبور نشانگر قدرت نسبی از خط روند رسم شده در چارت همراه تا خط میانه چنگال و خط روند ترسیم شده در قسمت بالایی چارت کاهش یابد.

    سهرابی در تشریح وضعیت آتی سکه در سررسید دی ماه 95 گفت: قیمت در این سررسید با رسیدن به سطوح بالای چنگال با کاهش روبه‌رو‌ شده و با توجه به خط روند و خطوط حمایت ترسیم‌شده در شکل همراه به نظر می‌رسد قیمت‌ در هفته پیش‌رو با کاهش و استراحت در روندی نزولی قرار گیرد.وی افزود در سررسید اسفند نیز قیمت به تبعیت از سایر سررسیدها در کانال نزولی قرار دارد. به گفته وی از آنجا که مدل قیمت‌گذاری در معاملات آتی بر اساس مدل قیمت‌گذاری هزینه‌ای است عموما قیمت‌ها از قیمت نقدی سکه طرح جدید در بازار نقدی تبعیت می‌کنند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی