عصر بازار

نرخ سود تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران ابلاغ شد

خط قرمز ۱۸ درصدی سود بانکی

عصر اعتبار- نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی و نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی بانک توسعه صادرات حداکثر معادل ۱۸ درصد اعلام و ابلاغ شد

خط قرمز ۱۸ درصدی سود بانکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اگزیم، بانک توسعه صادرات ایران بر اساس مصوبه ای نرخ های سود تسهیلات را برای سال 95 اعلام کرد. به گزارش اگزیم نیوز از آنجا که شورای پول و اعتبار در یکهزار و دویست و بیستمین جلسه مورخ 08/04/1395، ضمن تایید و حمایت کامل از اقدامات و تدابیر بانک مرکزی در فراهم نمودن و تمهید شرایط برای کاهش نرخ های سود بانکی همسو و متناسب با اقتضائات اقتصاد کلان و به ویژه نرخ تورم و استقبال از تفاهم و توافق اخیر شبکه بانکی کشور در خصوص تعدیل نرخ های سود علی الحساب سپرده های بانکی و تایید و تصویب نرخ حداکثر 15 درصد برای سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله مقرر کرده بر این اساس نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک ها و موسسات اعتباری و همچنین نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک یا موسسات اعتباری و مشتری، حداکثر معادل 18 درصد تعیین می شود. همچنین نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه گذاری معادل 15 درصد و برای سایر تسهیلات معادل 18 درصد تعیین شد.
    بر اساس این ابلاغیه و با توجه به مفاد بخشنامه فوق الذکر و با عنایت به تعیین نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی و نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی، حداکثر معادل 18 درصد لازم است شعب تابعه و واحدهای ذیربط تا تعیین تکلیف نهایی موضوع از جانب هیات مدیره محترم بانک در خصوص نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل منابع بانک مطابق موارد ذیل عمل کنند:
    1) به منظور تعیین نرخ سود تسهیلات صادراتی پرداختی به مشتریان از محل منابع بانک در عقود مشارکتی و غیرمشارکتی، می بایست ابتدا مطابق مفاد بند الف-1 (در خصوص عقود غیر مشارکتی) و الف-2 (در خصوص عقود مشارکتی) از بخشنامه شماره 42/01/009/ب ر مورخ 12/12/94، نسبت به انجام محاسبات (مطابق روال گذشته) اقدام نمایند. در این حالت چنانچه نرخ سود محاسبه شده برای مشتریان بالاتر از 18 درصد باشد شعب لازم است حداکثر نرخ سود تسهیلات غیرمشارکتی و سقف نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی یعنی 18 درصد را به عنوان نرخ سود تسهیلات مشتری تعیین کنند.
    لازم به ذکر است با عنایت به این موضوع نرخ سود تسهیلات خرید دین ریالی اسناد و اوراق تجاری، خرید دین ریالی اعتبار اسنادی داخلی- ریالی مدت دار و نرخ سود عقود مرابحه و استصناع نسیه در اعتبار اسنادی داخلی ریالی نیز به طور ثابت معادل 18 درصد تعیین می گردد.
    (2  در خصوص تسهیلات غیر صادراتی پرداختی به مشتریان، نرخ سود تسهیلات در کلیه حالات با اعمال ضوابط دستورالعمل اعطای تسهیلات کوتاه مدت ریالی غیرصادراتی معادل 18 درصد خواهد بود.
    3) در مورد شعب مستقر در سرزمین اصلی عقد مشارکتی (واحد های تولیدی و غیر تولیدی) نرخ سود 18 درصد تعیین می شود. در مورد شعب مستقر در مناطق آزاد نیز عقود غیر مشارکتی (واحدهای تولیدی) نرخ سود 18 درصد تعیین می شود. در مورد عقود مشارکتی (واحدهای غیر تولیدی) نیز این نرخ قابل تعمیم خواهد بود.

    3)  در محاسبه نرخ وجه التزام تاخیر در تادیه دین اعتبارات اسنادی که مبلغ آنها از سرفصل بدهکاران بابت اعتبارات اسنادی پرداخت شده به ریال، پرداخت شده باشد (موضوع بند ب از ماده 3-8 دستورالعمل تعیین نرخ سود تسهیلات ارزی و طلایی از محل منابع بانک) لازم است نرخ سود عقود مشارکتی غیر صادراتی (18درصد) مبنای محاسبه قرار گیرد.
    4)  نرخ وجه التزام تاخیر تادیه دین ضمانت نامه های پرداخت شده (ارز و ریال) برابر با حداکثر نرخ سود عقود غیر مشارکتی (18 درصد) به علاوه 8 درصد مجموعا 26 درصد است (موضوع بخشنامه شماره 43/02/012/ب ر مورخ 16/12/90(
    5) حداقل نرخ سود مورد انتظار بانک در تسهیلات پرداختی به طرح های تولیدی و طرح های خدماتی در عقود مشارکتی معادل هجده درصد (18 درصد) تعیین می شود

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی