عصر بازار

شکوفایی صنعت بیمه در پسابرجام

عصر اعتبار- مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به شکوفایی صنعت بیمه در شرایط پسابرجام، گفت: تحریم‌ها موجب حبس انبوهی از ریسک‌ها در داخل کشور شده و هزینه‌های زیادی به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

شکوفایی صنعت بیمه در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حمیدرضا کاوه با اشاره به اینکه سه حوزه بورس، بانک و بیمه یک مثلث متساوی الاضلاع نبوده و این یک اشتباه است که آن‌ها را با یکدیگر برابر بدانیم، گفت:این سه نهاد مالی ضلع های مثلث یک فعالیت پولی- مالی در کشور را تشکیل، تقویت و حمایت کرده و در کنار هم به رونق اقتصادی، تولید و سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند.

    وی افزود: نوع ساختار مالی و عملیاتی این سه حوزه با یکدیگر تفاوت دارد و بر همین اساس دلیلی ندارد که آن ها را با هم برابر بدانیم.

    مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به اینکه جایگاه صنعت بیمه یک جایگاه کاملا حمایتی است و در قانون بیمه کشور مطابق بند ١٩ قانون بیمه مصوب سال ١٣١٦ بازگرداندن بلافاصله بیمه گزار به شرایط قبل از حادثه وظیفه اصلی بیمه عنوان شده است، تصریح کرد: بیمه ها درحوادث مختلف هرآنچه که در عقد قرارداد با بیمه گزار آورده‌اند را به جز وضعیت روحی بیمه گزاران می توانند پوشش دهند.

    کاوه تاکید کرد: تمامی آثار زیان بار مالی قراردادهایی که تحت پوشش بیمه قراردارند قابل جبران بوده و این موارد را به حداقل می‌رساند.

    وی درخصوص تفاوت‌های این صنعت با صنایع بورس و بانک، اظهار کرد:در صنعت بیمه نرخ‌های یک- بر 10 هزار داریم این بدان معنی است سرمایه ای که تحت پوشش قرارمی گیرد یک ده هزارم آن را دریافت شده و طبیعی است دراین حالت صنعت بیمه کوچک تر از مجموع عملیات بانکی به نظر بیاید.

    به اعتقاد وی این در حالی است که اندازه‌گیری " MPL" (حداکثر خسارت ممکن) صنعت بیمه نشان می‌دهد این صنعت در مقایسه با صنایع بورس و بانک به هیچ وجه فعالیت کمتری در حوزه پولی ومالی اقتصاد کلان کشور نداشته و در عین حال بسیار تاثیر گذارتر از این دو نهاد نیز است.

    مدیر عامل بیمه تعاون در پاسخ به این پرسش که تحریم‌های اقتصادی چه تاثیراتی بر روی صنعت بیمه گذاشته است، افزود : فعالیت بیمه‌ای بر پایه انتقال ریسک استوار است و در این بین تفاوتی میان انتقال ریسک به یک شرکت بیمه‌ای داخلی و یا توزیع جهانی ریسک تحت عنوان بیمه اتکایی وجود ندارد، بر همین اساس معتقدم تحریم‌ها موجب حبس انبوهی از ریسک‌ها در داخل کشور شده و هزینه های زیادی به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

    وی اضافه کرد: البته برای جبران آثار زیان بار این موضوع بر اقتصاد کشور تصمیماتی گرفته شد، اما با این همه نباید فراموش کرد در طول این سال‌ها جبران خسارت‌های انبوه از سرمایه ملی جبران شده است.

    کاوه در خصوص آخرین وضعیت صنعت بیمه در شرایط پسابرجام نیز عنوان کرد:به طور یقین صنعت بیمه همانند هر فعالیت صنعتی و اقتصادی دیگر در بستر ارتباطات بین الملی با شکوفایی بیشتری روبه رو خواهد شد.

    وی در این خصوص به شرایط روش‌های جدید فعالیت بیمه‌ای، تکنیک‌های جدید محاسبات فنی و عملیات اکچوئری، آموزش استاد و دانشجو، ارزیابی خسارت و ارزیابی ریسک به منظور تعدیل آثار زیان بار حوادث یا پیشگیری از وقوع ریسک‌ها در راستای یک ارتباط بین‌المللی اشاره کرد.

    مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به مشارکت 29 شرکت بیمه‌ای خصوصی در داخل کشور در خصوص نقش این بیمه‌ها در پسابرجام نیز گفت:بیمه‌های خصوصی به دلیل چابکی، بهره‌مندی از نیروهای جوان، پایین بودن هزینه‌های سربار اداری و پرسنلی و کم بودن قوانین و مقرارت حاکم بر ساختارهای دولتی که البته در جای خود لازم و محترم هستند در تعاملات بین المللی فعال تر بوده و بهتر می‌توانند از فضای ایجاد شده بهره لازم را ببرند.

    وی در خصوص فراهم شدن امکانات بهره مندی از سوئیفت و تاثیر آن در صنعت بیمه نیز تصریح کرد: هرچه عملیات بانکی آسان تر باشد زمینه دریافت و پرداخت و انتقال پول در شرکت های بیمه راحت تر صورت می گیرد، معتقدم انتقال پول از این طریق بسیار امن است و باز شدن سوئیفت به نقل و انتقال سریع و آسان پول در هنگام دریافت حق بیمه، بازگرداندن سهم مبالغ خسارت بیمه‌گران اتکایی، پرداخت هزینه‌های کارشناسی در ارزیابی ریسک و خسارت کمک قابل توجهی خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی