عصر بازار

چطور «بیمه برای همه ایرانیان» شعار انتخاباتی روحانی شد؟

عصر اعتبار- دولت یازدهم طرح بیمه سلامت همگانی را تحت عنوان بزرگترین پروژه اجتماعی‌اش در سال ۹۳ کلید زد، اما در ادامه با مشکلاتی مواجه شد و به دنبال اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات و طرح‌هایی دیگر، کسری اعتبارات گریبان سازمان بیمه سلامت و مراکز درمانی طرف قرارداد را گرفت.

چطور «بیمه برای همه ایرانیان» شعار انتخاباتی روحانی شد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا،  درباره علت بروز تنگناهای اعتباری برای سازمان بیمه سلامت و زمان تسویه مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد با این سازمان، اظهار کرد: اجازه بدهید از خودانتقادی شروع کنم. معتقد به این نیستم که نمی‌توان هیچ اشکالی به طرح بیمه سلامت همگانی گرفت، امثال آقای پزشکیان (نایب رییس مجلس) از ابتدا به این طرح نقد داشتند اما مهم این است که در مسیر، یک تصمیم درست راجع به زندگی مردم گرفتیم. طرح بیمه سلامت همگانی پروژه اجتماعی بزرگ دولت است و اشکال کار ما در این طرح این بود که گام به گام پیش نرفتیم. 

    وی افزود: مطالعات ما نشان می‌داد بیشترین دام فقر مربوط به درمان است و به همین خاطر "بیمه برای همه ایرانیان" به شعار انتخاباتی آقای روحانی تبدیل شد.

    وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اما اشکال این بود که چند برنامه مهم را یکباره و توامان انجام دادیم گفت:  ما هم 2k را افزایش دادیم، هم در کتاب ارزش نسبی خدمات تجدیدنظر کرده و هم بیمه سلامت همگانی را اجرا کردیم.

    ربیعی ادامه داد: در ابتدا تصور می‌کردم 5 میلیون نفر در کشور فاقد بیمه باشند. در آن زمان هنوز بانک‌های اطلاعاتی ما شکل نگرفته بود و بتازگی از سوی معاونت رفاه اجتماعی سامان یافته است. برخلاف برآوردهای ما،  آمار پنج میلیون فاقد بیمه به 11 میلیون نفر رسید و سرانه بیمه آنها از 26 به 32 هزارتومان افزایش یافت؛ 352 میلیارد تومان بارمالی تحمیل شد در حالی که تصور می‌کردیم 110 میلیارد تومان باشد لذا در اینجا با کسری بودجه مواجه شدیم.

    وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات گفت: کتاب ارزش نسبی را نیز اجرا کردیم، اما آثار مالی کتاب را به درستی در نظر نگرفته بودیم و در آنجا هم بار مالی به ما تحمیل شد.

    ادغام دوبیمه‌گر پایه امکان پذیر نیست

    وی افزود:  به منظور بهبود وضعیت موجود سه کمیته کنترل هزینه، اصلاح ساختار و کمیته کیفی سازی تشکیل دادیم. از آنجا که نیمی از جمعیت بیمه شدگان تامین اجتماعی و  نیمی دیگر بیمه سلامت هستند و ادغام صندوقی عملا امکانپذیر نیست، راهکار دیگری را برای پرداخت مطالبات تامین اجتماعی اجرا کردیم و بانک رفاه به عنوان عامل سوم وارد شد و پرداخت مطالبات بروز شد.

    ربیعی در توضیح علت امکان پذیرنبودن ادغام دو بیمه‌گر پایه گفت: کارگران "9 بیست و هفتم" حق بیمه می‌پردازند و این ظلم به کارگران بود با جایی ادغام شوند که صفر درصد حق بیمه می‌پردازند؛ کارمندان هم شش درصد حق بیمه می‌پردازند و بنابراین تامین اجتماعی ملزم به ارائه خدمات بیشتری است. در دولت یازدهم تامین اجتماعی بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان در بخش درمان هزینه کرده است.

    وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سازمان بیمه سلامت به علت کسری اعتبارات و هزینه‌های پیش بینی نشده با مشکلاتی مواجه شدیم گفت: در دوسال اخیر  یک مرتبه اقلام دارویی بسیاری را تحت پوشش بردیم که بارمالی ناشی از آن نیز اضافه شد. در راستای تامین اعتبارات برای پرداخت مطالبات مراکز درمانی 1000 میلیارد تومان دریافت و بخشی از مطالبات را تسویه کرده‌ایم.

    وی افزود: قول دریافت 3000 میلیارد تومان دیگر را هم گرفته‌ایم و کسریهای سال گذشته را ظرف دو تا سه سال می‌پردازیم و امسال نیز با تدبیری که اتخاذ شده ماه به ماه جلو می‌آییم و از آن سو قصد کنترل هزینه‌ها را داریم تا به یک تعادل برسیم.

    ربیعی با بیان اینکه وزارت رفاه بار طرح تحول سلامت را گمنامانه بر دوش کشید اظهار کرد:  75 درصد بارمالی طرح تحول را بیمه ها تقبل کردند و نیمی از جمعیت را نیز تامین اجتماعی پوشش می‌دهد. وزارت رفاه یکی از دوبال طرح تحول بود اما خدمات بیمه‌ها کمتر دیده شد.

    وزیر تعاون کار ور فاه اجتماعی در پایان از پیگیری برای اجرای بیمه فراگیر خبر داد و گفت: طرح تحول سلامت متوقف نمی‌شود اما اصلاح و کنترل هزینه می‌کنیم و نظام ارجاع را حتما راه می‌اندازیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو