عصر بازار

جلالپور:

رسانه ای شدن حقوق های نجومی آغاز مطالبه جدی مردم برای اعمال شفافیت

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: رسانه ای شدن حقوق های نجومی؛ آغاز مطالبه جدی مردم برای اعمال شفافیت است.

رسانه ای شدن حقوق های نجومی آغاز مطالبه جدی مردم برای اعمال شفافیت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صدا و سیما، محسن جلال پور در نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران که با حضور وزیر کار و معاونانش برگزار شد افزود: آنچه به عنوان فیش ها و حقوق در کشور کلید خورده آغاز سلسله مطالبات شفافیت در عرصه های مختلف و حرفی معقول و خواسته ای منطقی است.

     

    وی اضافه کرد: در بحث حقوق ها فقدان رابطه جبرانی و عملکرد و نبود شفافیت و عدم وجود قوانین و دستورالعمل های یکسان چنین بی نظمی و اختلالی را به وجود آورده است. جلال پور گفت: در یک فضای سالم وشفاف و رقابتی، مدیران مثل همه متخصصان و حتی مثل سایر نهاده های تولید قیمت می خورند. در این زمینه بهترین دولت جهان دولت سنگاپور است که کمترین تعداد کارمند با بالاترین بهره وری و بالاترین خدمات را دارد.

     

    وی افزود: من در اتاق اصرار بر این مطلب داشته و دارم که حقوق مدیران و کارمندان اتاقها، تشکل ها و نهادهای مدنی بخش خصوصی هم کاملاً شفاف بوده و هم ارتباط دریافتی و عملکرد کاملاً منطق داشته باشد.

     

    جلال پور گفت: این مسئله در همه جا باید رعایت شود اما ما در بخش خصوصی که بهره وری را یکی از اصول اصلی و لازم پیشرفت و توسعه می داند باید در این مسیر پیش قدم باشیم. لذا تأکید همواره هیات رئیسه بر سلامت مالی و لزوم دقت در مخارج و لزوم چابک سازی و بهینه سازی ساختار اتاق نیز در همین جهت است.

     

    وی افزود: هر چند بودجه کل اتاق های کشور به اندازه بودجه یک اداره کل استان و حتی یک بنگاه معمولی از اعضای اتاق نیست اما باید بپذیریم که صرف مسئولانه این بودجه یکی از راه های اصلی جلب اعتماد اعضاء اتاق بوده و نحوه هزینه کرد و نظام جبرانی ما باید الگوی از بهره وری و کارآمدی ارائه دهد تا بتوان به عنوان شاهد در دیگر فضاهای کشور از آن نام برد. رئیس اتاق ایران با اشاره به یکسالگی برجام گفت: راهی که نظام طی سالهای اخیر برای حل و فصل مناقشه اتمی در پیش گرفت بسیار هوشمندانه بود. این راه باعث ایجاد خود باوری در امکان و توان حل مسائل بزرگ در عرصه بین الملل در نظام و کشور شد. از این تجربه و با این باور بایستی تمام تلاش خود را برای حل مسائل و مشکلات دیگر از جمله مشکلات اقتصادی بهره ببریم.

     

    جلال پور افزود: ما به عنوان فعالان اقتصادی در طول مذاکرات هیچ گاه اظهار نظری در زمینه آنچه مورد بحث بود نداشته و از آنجا که تخصص ورود به مسائل فنی و سیاسی و پیچیدگی مذاکرات را نداشته به خود هم اجازه اظهار نظر در مورد مسائل فنی و توافقات بیانیه و تفاهم برجام را نداده و نمی دهیم.

     

    وی گفت: آنچه از نظر فعالان اقتصادی بسیار مهم بوده و هست اعتماد کامل به راهبرد نظام و مسئولین مربوطه و مسیر درستی که در پیش گرفته بوده و هست. رسیدن به نقطه تفاهم حاصل درایت و تدبیر و هدایت مقام معظم رهبری - همت دولت و سایر قوا و تیم مذاکره کننده و با پشتوانه اقتدار و امنیت کشور و صبر و حوصله و تحمل و همراهی مردم حاصل شد. اما در پسا برجام همواره رویکرد فعالان اقتصادی و بخش مردمی و غیر دولتی اقتصاد ایران و اتاقها برای استفاده حداکثری از ظرفیت بوجود آمده بوده و هست.

     

    جلال پور ادامه داد: در این مسیر و در طول یکسال گذشته اتاق همواره سعی در بهره برداری حداکثری از فضای بوجود آمده برای رونق اقتصادی و حرکت به سمت رشد اقتصادی و شکوفا و پویا شدن اقتصاد کشور داشته و دارد.

     

    وی گفت: اینکه دیواره تحریم شکسته شد و یکپارچگی بوجود آمده برای فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران از هم گسست و تحریم های جدید به کشور اعمال نشد از دستاوردهای مهم این تفاهم است.

     

    جلال پور افزود: خصومت و دشمنی امریکا و رژیم صهیونیستی و بعضی کشورهای همسایه و از طرف دیگر بعضی نقصان ها و عدم آمادگی ها در داخل کشور باعث شد فضای پسا تحریم در کشور نتواند به فضای رونق و شکوفایی اقتصادی تبدیل گردد.

     

    وی اضافه کرد: آمریکا با اجرای بی سابقه تحریم های اولیه و با پیگیری جوّ ترس بنگاهها سعی دارد فشار اقتصادی روی ایران باقی بماند. رویکرد کینه توزانه سیاسیون امریکایی بالاخص کنگره که ریشه در خصومت چند دهه های با جمهوری اسلامی ایران داشته و مستظهر به پشتیبانی کشورهای دیگر از جمله رژیم صهیونیستی و کشورهایی از منطقه است به قوت خود باقی است و بایستی برای آن چاره ای اندیشید.

     

    رئیس اتاق ایران گفت: امروز بایستی نگران تمرکز باخت باخت عربستان بر ایجاد زحمت برای جمهوری اسلامی ایران بود. سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران دور از طایفه گری در منطقه، سیاست و حمایت از خط همکاری اسلامی سیاست لازم است ولی کافی نیست. لابی سلفی تکفیری از سعودی تا داعشی ها با سمپاشی و دروغ پراکنی و ماجرا سازی ، ما را از تعامل مناسب با بخش بزرگی از جهان اسلام و کشورهای همسابه محروم ساخته است. در کنار رژیم صهیونیستی ، لابی سعودی و دنباله هایش همه جای دنیا قسم خورده اند که در کار ما اشکال ایجاد کنند.

     

    جلال پور افزود: از طرف دیگر به عدم آمادگی ما برای بهره برداری از فضای پسا برجام نیز بایستی اذعان کرد که در برخی عرصه ها مانند بانکداری بین المللی غربی ها برنامه ریزی چند دهه ای و هدفمندی را در سالهای گذشته شروع و دنبال کرده اند ما چون در تحریم بوده ایم بی اطلاع و فاقد تماس و توان کارشناسی هستیم.عرصه (compliance) بانکی از این مقوله هاست.

    وی گفت: واقعیت این است که شبکه های انتقال مالی به طرز حیرت آوری شفاف و ملزم به تبعیت از قواعد بین المللی بانکی شده که غرب اعمال می کند. تلاش غرب برای کنترل مویرگی جریان مالی جهان بسیار در دهسال گذشته که ما در صحنه نبوده ایم جلو رفته و ما با برداشته شدن دیوارهای تحریم غافلگیر شده ایم.

    جلال پور با بیان اینکه در کشور باب شده همه در همه موارد اظهار نظر نموده و جو را ملتهب می سازند گفت: متأسفانه اظهار نظر در سطح ملی دیگر محتاج دانستن مقدمات موضوع هم نیست. هرکس در هر مقوله ای اظهار نظر می کند و به جای ایجاد فضای هم افزایی و مباحثات کارشناسی فضای مچ گیری و جدل رسانه ای حاکم است.

    وی افزود: به طور کلی به گمان بخش خصوصی بر جام بخشی از سیاست هوشمند نظام بود که در عرصه اقتصاد خطرات بزرگی را رفع یا فعلاً مدیریت کرد. اما اقتصاد بیمار ایران محتاج درمان بیشتر از این است.

     

    جلال پور با اشاره به حضور علی ربیعی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی و معاونان این وزارتخانه در اتاق گفت: مسئولیت سنگین این وزارتخانه که در واقع از ادغام وزارتخانه کار و تعاون شکل گرفته و وجود صندوق های بازنشستگی- سازمان تامین اجتماعی شرکت های وابسته به آن و همچنین تعریف روابط کارگر و کارفرما و بخش زیادی از وظایف دیگری که به عهده این وزارتخانه می باشد بار سنگینی است که مسئولان این وزارتخانه به دوش دارند. رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه روزهای پر آشوبی در منطقه و دنیا می گذرد گفت: لازم است سپاس به درگاه خداوند برای اعطای امنیت بسیار فراوانی که در کشور حکمفرما داشته باشیم . بایستی از همه حافظان این امنیت تشکر و قدردانی نمود.

     


    زبان از سپاسگزاری از این سربازان گمنام امام زمان قاصر است. که در این باره باید از همه نیروهای امنیتی - نظامی - انتظامی - بسیجی - مردمی و همه سرداران رشید اسلام که در داخل و خارج کشور ایثار گرانه چنین ثبات و امنیتی را فراهم آورده تا مردم در کمال آرامش بتوانند در ایران اسلامی به زندگی بپردازند قدردانی کنیم. از مدافعین حرم و تک تک کسانی که در این مسیر، مجاهدت می نمایند و خانواده این عزیزان.

     

    وی افزود: در میان این ایثارگریها بایستی از گذشت و ایثار دیگر کسانی که برای حفظ سلامت و آرامش مردم و هموطنانمان در دیگر شهرها جانفشانی می نمایند نیز تشکر و قدردارنی نمود که آتش نشان قهرمان "علی قانع" آتش نشان 36 ساله تهرانی که چند روز پیش جان را نثار کرد تا زندگی دیگران را نجات دهد نمونه ای از آنهاست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی