عصر بازار

پیامک هایی که سود ۵ درصدی می دهند

عصر اعتبار- در حالی که در بازارهای پولی و مالی سود تضمینی بیش از ماهانه ۲ درصد وجود ندارد، گروهی مدعی اعطای سود ماهانه ۵ درصد در صنعت گردشگری هستند.

پیامک هایی که سود ۵ درصدی می دهند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، با کاهش نرخ سود بانکی همگام با کاهش نرخ تورم، طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار سود تسهیلات هم اکنون 18 درصد و سود سپرده های بانکی به 15 درصد رسیده است.

    این اتفاق در حالی رخ داده که با رکود اقتصادی کشور در سال های اخیر، حجم زیادی از نقدینگی از بازار سرمایه فرار کرده و برای دریافت سود بانکی تضمین شده به سمت نظام بانکی حرکت کرده است.
    اما با کاهش تورم در دولت یازدهم، سود بانک ها نیز آهسته آهسته کاهش یافته و این موضوع به معنی آن است که از سودهای بانکی بالا و بدون ریسک خبری نیست.

    در این میان هنوز اوراق مشارکتی در بازار سرمایه وجود که سودهای تضمینی تا 24 درصد سالانه می دهند و به عبارتی سود ماهانه 2 درصد را در اختیار سرمایه گذاران می گذارند. در سایر بخش های بازارهای پولی و مالی کشور نیز هم اکنون سود تضمینی بالاتر از این ارقام وجود ندارد.

    در همین حال پیامک های تبلیغاتی حاکی از سود تضمینی 5 درصد ماهانه برای برخی از مشترکان ارسال می شود.

    پیگیری های «عصربازار» از منتشرکنندگان این پیامک ها حاکی از این است که این افراد با اخذ سرمایه های بیش از 2 میلیارد تومان و سرمایه گذاری در هتل هایی در شیراز، شمال، کیش و یزد سود تضمینی بیش از 5 درصد ماهانه می دهند. این گروه مدعی هستند که با اقدامات مدیریتی در این هتل ها، این سود به دست می آید و تضمین سود نیز تحت قراردادهای مستقل هر سرمایه گذار با این شرکت است که تحت عنوان شرکت سهامی خاص سرمایه پیشرو بسته می شود و هیچگونه تضمین سود از نهادهای پولی و مالی معتبر ندارد.

    حال باید دید با توجه به این که در بازارهای پولی و مالی، سودهای تضمینی ماهانه بیش از 2 درصد وجود ندارد، سود بانکی در حال کاهش است و رکود در صنعت گردشگری هنوز به صورت چشمگیر پایان نیافته است، آیا تضامینی از سود نهادهای رسمی بر این نوع از سرمایه گذاری ها وجود دارد یا خیر؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی