عصر بازار

کارنامه دو دهه صادرات؛

گرانترین کالاهای صادراتی ایران در چه سالی راهی بازارهای جهانی شد؟

عصر اعتبار- تشدید تحریم ها علیه ایران طی چند سال گذشته قیمت کالاهای صادراتی ایران را بیش از ۱۰ درصد در بازارهای جهانی درطول این سال ها کاهش داد .

گرانترین کالاهای صادراتی ایران در چه سالی راهی بازارهای جهانی شد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین،هر چند فاصله قیمت کالاهای صادراتی از ایران و وارداتی به ایران بسیار قابل ملاحظه است اما بررسی ها نشان می دهد روند افزایشی قیمت کالاهای صادراتی از ایران با تشدید تحریم های غربی علیه کشور متوقف و قیمت اقلامی که از ایران به بازارهای جهانی عرضه می شدند، کاهش یافت .

    بررسی‌ها نشان می دهد قیمت هر تن کالای صادراتی از ایران در سال 1390 در حدود 509 دلار بوده است که این رقم در سال پس از آن ، با تشدید تحریم‌های غربی به 466 و در سال 1392 به 389 دلار کاهش یافته است .

    قیمت کالاهای صادراتی از ایران در بهترین شرایط نیز یک سوم قیمت کالاهای وارداتی به ایران بوده است . این بدان معناست که صادرات غیر نفتی ایران نیز از ارزش افزوده پایینی برخوردار است و همان طور که آمارهای گمرک نشان می دهد بخش مهمی از این اقلام را گازهای همراه نفت و مواد خام معدنی و ... تشکیل می دهد .

    با این حال بالاترین قیمت کالاهای صادر شده از ایران به سال 1390 ، یعنی سال پیش از تحریم ها بازنمی‌گردد . در این سال قیمت هر تن کالای صادراتی از ایران 509 دلار برآورد شده است ، در حالی که در سال 1387 بانک مرکزی قیمت هر تن کالای صادراتی از کشور را در حدود 551 دلار تخمین زده است .

    این رقم ، بالاترین قیمت کالاهای صادراتی از کشور طی دو دهه اخیر محسوب می شود و ایران حتی در بهترین سال های رشد درآمد نفتی و بهبود وضعیت اقتصادی از منظر تامین نقدینگی نتوانست این رقم را در کارنامه خود تکرار کند .

    دوری از خام فروشی و تلاش برای افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی از ایران سال هاست که در راهبردهای تجارت خارجی ایران جای دارد .

    آخرین برآوردها نشان می دهد متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی از ایران در سال گذشته حدود 468 تن بوده است که نسبت به سال پیش از آن افزایشی اندک را نشان می دهد . رکود حاکم بر اقتصاد ایران از یک سو و تحریم های سفت و سخت علیه ایران از سوی دیگر سبب شده است بازارهای صادراتی ایران تحلیل برود هر چند پس از برجام این امیدواری وجود دارد که ایران بتواند سرزمین های از دست داده تجاری خود را باز پس گیرد .

    نمودار زیر قیمت هر تن کالای صادراتی از ایران طی سال های 1377 تا 1394 را نشان می دهد:

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی