عصر بازار

صدقه سر سارقان!/آنها که با پول ما نشئه می‌شوند

عصر اعتبار- خیلی وقت‌ها شده که در روز روشن، دیده‌ایم فردی که ظاهر موجهی هم ندارد و معلوم است که پول دزدی را برای چه کاری می‌خواهد، به نحوی تلاش دارد از درون صندوق پول دربیاورد.

صدقه سر سارقان!/آنها که با پول ما نشئه می‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، 6 سال پیش بود که یکی از مسئولان کمیته امداد فاش کرد که 70 درصد پول‌های ریخته شده در صندوق صدقات نصیب معتادان می‌شود.

    او در پیشنهادی جالب اعلام کرد: بهتر است به معتادان صدقه داده شود چرا که این افراد مجبور می شوند تا نیازهای مالی خود برای تهیه مواد مخدر را از راه سرقت از اموال مردم تامین کنند که خسارت های این سرقت ها چند برابر کمک هایی می شود که به آنها می کنیم.

    این مقام مسئول در کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: معتادان با مفتول‌های مسی به جان صندوق‌های صدقات می افتند و هرچه اسکناس در آن است بیرون می کشند، لذا این نهاد از چندی پیش صندوق های جدید صدقات را تعبیه کرده که امکان بیرون آوردن اسکناس را به حد صفر می رساند.

    به گفته وی، وقاحت این جماعت به حدی رسیده که این دستبردها تنها مختص شبها نمی شود و در طول روز آنهم در برابر صدها عابر حیران شاهد تعرض به صندوق های صدقات هستیم و در نهایت بخش اندکی از کمک های مردمی به دست این نهاد می رسد.

    *سرقت از صندوق صدقات و بی‌تفاوتی مردم

    خیلی وقت‌ها شده که در روز روشن و در یک خیابان پر رفت و آمد، دیده‌ایم فردی که ظاهر موجهی هم ندارد و معلوم است که پول دزدی را برای چه کاری می‌خواهد، ایستاده کنار صندوق صدقه و به نحوی تلاش دارد از درون صندوق پول دربیاورد. از هر 10 نفری که رد می‌شوند دو، سه نفر به این صحنه توجه می‌کنند و کم پیش می‌‌آید که از آن دو سه نفر، فردی پیدا بشود که به این اتفاق اعتراض کند و البته هستند کسانی که نه تنها اعتراض نمی‌کنند و نمی‌گذرند، که می‌ایستند و تماشا می‌کنند تا ببینند این راهزن وجوهات مردم که با نیت قلبی و اعتقادی و برای رسیدن به نیازمند واقعی درون صندوق انداخته شده، موفق به بیرون آوردن پول می‌شود یا خیر!

    سنایی از بی‌تفاوت شدن مردم نسبت به سرقت از صندوق‌های صدقات گله می‌کند و معتقد است اگر مردم حساسیت بیشتری نسبت به این قضیه نشان دهند، تعداد افرادی که اقدام به این عمل می‌کنند کاهش خواهد یافت.

    اما در کنار همه این تمهیدات و با توجه به آسیب‌های موجود، به نظر می‌رسد خود مردم می‌توانند با روی آوردن به راه‌های دیگر پرداخت صدقه، از مشکلات به وجود آمده بکاهند. استفاده از سیستم‌های بانکی و تلفن همراه و کلاً پرداخت غیرنقدی و غیرحضوری صدقه، هم موجب تسهیل کار مسئولان جمع‌آوری صدقه شده و هم خیال صدقه‌دهنده را از اینکه پول مستقیم و بدون آسیب به‌دست نیازمند می‌رسد راحت می‌کند.

    *معتادان اگر از صندوق‌های صدقات دزدی نکنند از جای دیگری دزدی می‌کنند

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: اگر اطلاع رسانی به موقع و صحیح داشته باشیم و عملکرد خود را شفاف سازی کرده و درست عمل کنیم، شاهد افزایش اقبال و اعتماد عمومی به مجموعه کمیته امداد خواهیم بود.

    وی افزود: در ماه مبارک رمضان 800 هزار نفر در طرح"پردیس نیکوکاری"( با شماره گیری# 8877 *در تلفن همراه ) و 200 هزار نفر در طرح "خوب باشیم"  کمیته امداد شرکت کردند.

    رییس کمیته امداد در ادامه انباشت ثروت در گروهی خاص را عامل ایجاد بار روانی و بی اعتمادی در میان مردم و موجب آسیب و مصیبت اجتماعی دانست و گفت: با این وجود و علیرغم مسائلی چون تورم ، شاهد رشد منابع در صندوق های کمیته امداد هستیم.

    فتاح در ادامه درباره دزدی از صندوق‌های صدقات کمیته امداد توسط متکدیان و معتادان به ایسنا گفت: این افراد دزد و معتاد هستند، کارشان این است و اگر جلوی آنها را بگیریم و از صندوق های کمیته امداد دزدی نکنند، از جای دیگری دزدی خواهند کرد و درگیر جرائم به مراتب سنگین‌تری خواهند شد.

    وی افزود: در حال حاضر بخشی از صندوق های صدقات کمیته امداد اصلاح شدند، اما میدانیم که دزدی از صندوق ها برای مردم بار روانی ایجاد کرده است؛ به همین دلیل در تلاش هستیم تا با اصلاح صندوق‌ها و همچنین گرایش به سمت صندوق‌های الکترونیکی و پرداخت‌های غیر حضوری از این آسیب به سلامت عبور کنیم.

    رییس کمیته امداد در پایان تاکید کرد: تمام سعی ما بر این است که اعتماد عمومی را نسبت به کمیته امداد  در میان مردم افزایش دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی