عصر بازار

روحانی در جلسه سرمایه‌گذاران و توسعه استان کرمانشاه:

قاچاق، فساد اقتصادی است و باید جلوی آن گرفته شود

عصر اعتبار- کرمانشاه دروازه غربی تجارت و اقتصاد ایران است. دولت بیشترین کمک را برای امنیت و ثبات عراق انجام داده و معتقدیم تلاش برای تقویت امنیت و ثبات کشورهای منطقه به نفع همه است.

قاچاق، فساد اقتصادی است و باید جلوی آن گرفته شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰

    رییس جمهوری در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه «شرایط مهیاست؛ بخش خصوصی فعال شود»، اظهارداشت: مناطق آزاد باید سکویی برای صادرات و نه واردات کالاهای بی کیفیت باشد.

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حسن روحانی عصر یکشنبه دراین نشست با بیان اینکه دولت وظیفه خود می‌داند تا شرایط را برای فضای مناسب به منظور فعالیت اقتصادی آماده کند، اظهار داشت: دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود در این مسیر قرار گرفت و تلاش برای رفع تحریم‌ها که مانعی برای فعالیت‌های مختلف اقتصادی در کشور بود، در همین راستا بود.

    روحانی با اشاره به اینکه استانی همانند کرمانشاه با برخورداری از ظرفیت‌های فراوان انسانی و مادی نباید با مشکل بیکاری مواجه باشد، گفت: استان کرمانشاه از تنوع اقلیمی و جغرافیایی، بارندگی مناسب، تمدن دیرینه، جاذبه‌ گردشگری، زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی مناسبی برخوردار است، لذا با توجه به همه این ظرفیت‌ها، از استاندار و همه مسئولین استانی می‌خواهم که با ایجاد رونق در استان کرمانشاه، در زمان کوتاهی از معضل بیکاری عبور کنند.

    رییس‌ جمهوری همچنین با اشاره به مرز مشترک کرمانشاه با کشور عراق و استفاده از این ظرفیت نیز برای توسعه این استان، گفت: کرمانشاه دروازه غربی تجارت و اقتصاد ایران است. دولت بیشترین کمک را برای امنیت و ثبات عراق انجام داده و معتقدیم تلاش برای تقویت امنیت و ثبات کشورهای منطقه به نفع همه است.

    روحانی در ادامه به اقدامات دولت در زمینه رفع مشکلات موجود در حوزه آب اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم از ابتدای آغاز فعالیت خود ، تلاش بسیار زیادی برای حل و فصل مشکل آب داشته است و معتقدیم که می‌توان این مشکل را حل و فصل کرد.

    رییس‌ جمهوری اضافه کرد: بخش زیادی از مصرف آب در حوزه کشاورزی است که اگر بتوان در بخش کشاورزی از آبیاری مدرن استفاده کرد، می‌توان با صرفه‌جویی 10 الی 20 درصدی از مشکل آب عبور کرد و این شدنی است.

    روحانی خاطر نشان کرد: از سال 93 تا اوایل 97، برنامه‌ریزی شده تا مجموعاً بیش از 7 هزار میلیارد تومان اعتبار در زمینه آب استان کرمانشاه، اختصاص یابد.

    رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: دولت با برنامه‌ریزی‌های لازم در صدد رفع کامل مشکلات مردم است، البته نه اینکه نقص و اشکالی در اقدامات دولت وجود نداشته باشد. دولت خود را نیازمند انتقاد می‌داند و نقد دلسوزانه را یک نعمت الهی محسوب می‌کند. باید منتقدان و کارآفرینان برای دولت همچون آینه باشند تا در آن نقاط قوت و ضعف آن را دیده و در صدد رفع ضعف آن برآییم.

    روحانی با بیان اینکه توسعه و کارآفرینی نیازمند سه اصل سرمایه، فناوری و بازار است، گفت: سرمایه عمدتاً باید در داخل تهیه و جذب شود و باید بتوانیم از سرمایه ایرانیان خارج از کشور و نیز سرمایه‌های خارجی، استفاده نماییم.

    رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه مردم هر استان درخواست‌هایی در خصوص ایجاد منطقه آزاد دارند، گفت: مناطق آزاد، می‌توانند هم خوب و هم بد باشند. این مناطق باید سکویی برای صادرات باشند نه واردات کالاهای بی کیفیت.

    روحانی تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که باید اصلاح شود و چند بار در این زمینه به مسئولین مناطق آزاد تأکید کرده‌ام، ایجاد تحول در مناطق آزاد است.

    رییس‌ جمهوری در ادامه وجود بازار برای ایجاد اشتغال را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید بخشی از تولیدات داخل به صادرات اختصاص یابد و در چنین صورتی است که وارد رقابت، کیفیت و اصلاح قیمت خواهیم شد.

    روحانی تصریح کرد: رقابت سالم ، ضامن شفافیت اقتصاد و کیفیت کالا است .اگر رقابت وجود نداشته باشد، رشد و توسعه نیز حاصل نخواهد شد.

    رییس‌ جمهوری وجود ثبات را یک اصل اساسی در صادرات کالا عنوان کرد و گفت: امروز نیازمند بازارهای ثابت برای صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی هستیم و چنین بازاری را باید حفظ کنیم و این می‌تواند یکی از مؤلفه‌های ایجاد اشتغال در کشور باشد.

    روحانی فناوری را یکی دیگر از مؤلفه‌های لازم برای ایجاد اشتغال دانست و گفت: اگر در حوزه فناوری رشد نکنیم، نه تنها نمی‌توانیم کالاهای خود را با کیفیت مناسب تولید و صادر کنیم بلکه در داخل کشور نیز در این زمینه موفق نخواهیم بود.

    رییس‌ جمهوری در ادامه به تلاش دولت برای رفع تحریم‌ها، به منظور ایجاد شرایط لازم برای فعالیت اقتصادی در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: همه تحریم‌ها باید برداشته شود و برداشته شدن آنها راه‌حل دارد. بی‌تردید ایستادن و تماشا کردن در این زمینه به نفع کشور نیست.

    روحانی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی شرایط خاصی در کشور ایجاد کرده بود، گفت:‌ این تحریم‌ها مستند به تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شده بود و این دولت توانست تحریم‌های سازمان مللی مربوط به موضوع هسته‌ای را لغو کند و این یک موضوع واضح و غیرقابل تردید است اگر چه عده‌ای، نمی‌خواهند از این اقدام دولت تعریف کنند اما ضرورت ندارد چشم خود را بر روی واقعیت ببندند.

    رییس‌ جمهوری با بیان اینکه تحریمهای سازمان ملل و تحریم های هسته ای لغو شده و مشکلات مسیر اجرایی باید حل شود، خاطر نشان کرد: اگر چه تحریم‌ها برداشته شده اما بدون شک باز شدن همه گره‌ها، چه بسا، یک روزه امکان‌پذیر نباشد البته نه اینکه طرف مقابل تأثیر و مشکلی در این زمینه نداشته باشد، اما مهم این است که از مشکلات نترسیم و برای حل و فصل آن گام برداریم.

    روحانی اضافه کرد: برخی بخاطر ترس‌های نابجا می‌خواهند، از موضوع اصلی دور شوند، لذا اگر برفرض کشوری و یا فردی با ما مشکل داشت، باید بنشینیم و برای رفع مشکل راه‌حل مناسب بیابیم.

    رییس‌ جمهوری تصریح کرد: هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که برای آن راه‌حلی وجود نداشته باشد.

    روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه باید فضای کشور را از فساد پاک کنیم، گفت: مبارزه با فساد و رانت ضرورت شکوفایی اقتصاد است.

    رییس‌ جمهوری به موضوع فیش‌های حقوقی اشاره کرد و گفت: اگر چه این موضوع بزرگتر از آنچه بود، تبلیغ گردید، اما به هر حال مشکلی بوده که باید حل و فصل شود، ضمن اینکه فقط به قوه مجریه اختصاص نداشته و سایر قوا و دستگاه‌ها را نیز شامل می‌شود و ان‌شاء الله گام به گام این مشکل را حل و فصل خواهیم کرد.

    روحانی اضافه کرد: در بررسی موضوع فیش‌های حقوقی مشخص شده که قوانینی وضع گردیده که در آن استثناهایی وجود دارد و بدون تردید برای اصلاح این مشکل نباید هیچگونه استثنایی وجود داشته باشد.

    رییس‌ جمهوری گفت: دولت با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب ،تصمیمات عامی را در خصوص مشکل فیش‌های حقوقی برای هر سه قوه و نهادها اتخاذ کرده است و امروز شرایطی فراهم آمده که می‌توانیم گام‌های خوبی را برای اصلاح این مشکل برداریم؛ البته مردم هم باید آن را از ما مطالبه کنند تا این مسأله به سرانجام نهایی برسد.

    روحانی خاطر نشان کرد: بدون تردید برای دستگاه‌های دولتی، نهادهای مختلف نظارتی وجود دارند، اما برای بخش‌های خصوصی شرایط متفاوت است و در این زمینه چنانچه شرایط جامعه سالم و رقابتی باشد، این رقابت می‌تواند بهترین کنترل‌کننده و ناظر باشد.

    رییس‌ جمهوری با بیان اینکه نظارت بر نهادهای عمومی غیردولتی باید ساماندهی شود، خاطر نشان کرد: در قانون اساسی سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی ذکر شده است، اما امروز با نوع چهارمی به نام نهادهای عمومی غیردولتی، مواجه هستیم و چگونه می‌توان بر این موجود عجیب و عظیم‌الجثه نظارت کرد؟ لذا برخی از معضلات از چنین مسایلی نشأت می‌گیرد.

    روحانی رفع شرایط فسادزا را مورد تأکید قرار داد و گفت: در حوزه فراورده های نفتی ، بخش بزرگی قاچاق می‌شد و کنترل آن نیز موضوع دشواری بود، اما این دولت از مسیر درستی وارد مقابله با این موضوع شد و تصمیم گرفت همه آنهایی که حمل و نقل را در اختیار دارند، ‌تحت شرایط خاصی قرار بگیرند و بنا بر این با دو گام درستی که دولت در این زمینه برداشت، شاهد کاهش بیش از 9 درصدی مصرف گازوئیل بودیم.

    رییس‌ جمهوری همچنین با تأکید بر لزوم تجهیز گمرکات کشور به فناوری‌های جدید، گفت: قاچاق فساد اقتصادی است و باید جلوی آن گرفته شود. اگر گمرکات کشور را مجهز کنیم، می‌توان از بخش بزرگی از قاچاق‌ جلوگیری کرد.

    روحانی اظهار امیدواری کرد، دولت در مسیری که پیش رو دارد، همچنان برای کمک به بخش خصوصی گام بردارد و بخش خصوصی نیز در فضای مناسبی که ایجاد شده هر چه فعال‌تر وارد عمل شود.

    رییس‌ جمهوری گفت: امروز شرایط مناسبی وجود دارد و کشورمان از ثبات و امنیت برخوردار است و به فضل الهی با تلاش و کوشش همه جانبه شاهد رونق اقتصادی، محیط مناسب کسب و کار و رفع مشکل بیکاری خواهیم بود.

    در ابتدای این جلسه تعدادی از کارآفرینان و صاحبان صنایع استان کرمانشاه پیشنهادات خود را در حوزه‌ فعالیت‌های خود و در راستای رفع موانع و توسعه استان با رییس‌ جمهوری در میان گذاشتند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو